ایده‌های بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای کوچک

بازاریابی محتوا

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک دغدغه مشترکی دارند و همه آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا بازاریابی محتوایی برای آن‌ها هم کاربرد دارد یا نه؟ چرا که همیشه از موفقیت بازاریابی محتوایی در کسب‌وکارهای بزرگ و برندهای معتبر شنیده‌ایم و این سوال برایمان پیش می‌آید که بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک چه میزان موثر است؟

باید بگوییم که فرقی نمی‌کند کسب‌وکارتان کوچک باشد یا بزرگ، در هر صورت ۷۰ درصد از مخاطبان ترجیح‌ می‌دهند تا درباره محصولات یا خدمات به جای دیدن تبلیغات مستقیم، از مقالات و محتواهای مرتبط استفاده کنند. بنابراین بسیاری از مخاطبان به دنبال یک محتوای ارزشمند و مفید هستند. اگر شما هم صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید و نمی‌دانید که چگونه از بازاریابی محتوایی استفاده کنید، در ادامه همراه باشید تا ۵ ایده موثر بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک را به شما معرفی کنیم.

اهمیت بازاریابی محتوایی برای کسب ‌و کارهای کوچک

صاحبان کسب‌وکار به خوبی می‌دانند که برای تبلیغ خدمات و محصولات خود به بودجه‌های تبلیغاتی نیاز دارند. اما کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند بودجه زیادی را برای تبلیغات به ویژه روش‌های سنتی همچون بیلبورد، آگهی‌های تلویزیونی و غیره اختصاص دهند. اگر شما هم صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید، به خوبی محدودیت در بودجه تبلیغاتی را تجربه کرده‌اید. اما چگونه می‌توانید این محدودیت‌ها را برطرف و محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید؟ پیشنهاد ما به شما استفاده از بازاریابی محتوایی است.

بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک یک روش موثر و البته مقرون‌به‌صرفه است. از بازاریابی محتوایی می‌توان برای دستیابی به اهداف متنوعی همچون افزایش ترافیک وب‌سایت، بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو، تولید لید، افزایش فروش و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. بنابراین می‌توان گفت که هیچ محدودیتی در کاربرد بازاریابی محتوایی نیست و فرقی نمی‌کند که به دنبال افزایش درآمد باشید یا افزایش آگاهی از برند، در هر صورت می‌توانید از بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک بهره برده و به اهداف خود دست پیدا کنید.

بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک در حقیقت یک سرمایه‌گذاری سودآور است که با کمک آن می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط موثرتری برقرار کرده و آن‌ها را در قیف بازاریابی خود هدایت کنید. در ادامه ۷ ضرورت بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک را نام می‌بریم.

۷ ضرورت بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک

۱. هزینه بازاریابی محتوایی ۶۲ درصد کمتر از روش‌های سنتی بازاریابی و تبلیغات است و برخلاف آن‌ها بازده بیشتری دارد. بنابراین محدودیت بودجه دیگر یک مانع نبوده و با هزینه بسیار کم هم می‌توانید خود را معرفی کنید.

۲. مخاطبان دیگر برای تبلیغات مستقیم ارزشی قایل نیستند، بلکه به دنبال محتواهای ارزشمند، مفید و آموزنده هستند. هر چقدر محتوای ارزشمندتری را در اختیار مخاطبان بگذارید و برای مشکلات آن‌ها راه‌حل ارایه کنید، بیشتر به شما وفادار می‌شوند.

۳. بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک فرصت دسترسی به حجم گسترده‌تری از مخاطبان را فراهم می‌کند. شما با کمک بازاریابی محتوایی به انواع کانال‌ها و گروه‌های مخاطبان در هر منطقه جغرافیایی دست پیدا خواهید کرد و دیگر محدودیتی در دسترسی به مخاطبان نخواهید داشت. می‌توانید گروه‌های مخاطب هدف متنوع‌تری را بررسی و انتخاب کنید.

۴. بازاریابی محتوایی قابلیت مشاهده و جست‌وجوی ارگانیک را افزایش می‌دهد و می‌تواند به بیشتر دیده شدن شما کمک کند. هرچقدر محتوایتان بهینه‌تر و مرتبط‌تر باشد، امکان جست‌وجوی آن هم بیشتر می‌شود و ترافیک بیشتری را برای وب‌سایتتان به ارمغان خواهد آورد.

۵. بازاریابی محتوایی با خلق محتوای ارزشمند به ایجاد هویت برند در ذهن مشتریان کمک کند. به این ترتیب مشتریان به مبلغان برند شما تبدیل شده و از شما صحبت خواهند کرد. بنابراین از مزیت‌های بازاریابی محتوایی می‌توان به تبلیغات دهان به دهان اشاره کرد.

۶. بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک مانند یک آهنربا برای جذب لید عمل می‌کند. با تولید پیوسته محتوای باکیفیت می‌توانید برای توسعه کسب‌وکار خود لید‌های بسیاری را جمع‌آوری کنید.

۷. با کمک بازاریابی محتوایی می‌توانید وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود را فعال، به‌روز و مرتبط نگه دارید. به این ترتیب نه تنها مخاطبان به شما علاقه‌مند خواهند شد، بلکه گوگل هم به رشد شما کمک خواهد کرد.

۵ ایده موثر بازاریابی محتوایی برای کسب ‌و کارهای کوچک

همان‌طور که گفتیم بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک روشی موثر و کارآمد است، البته اگر به درستی از آن استفاده شود و بدانید که چه محتوایی را تولید کنید. چرا که می‌توان محتوای خوب را به اشکال متنوعی خلق کرد. به عنوان صاحب یک کسب‌وکار کوچک، اگر نمی‌دانید که چه محتوایی برایتان مفید است، نگران نباشید. در ادامه ۵ ایده موثر برای بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک را به شما معرفی می‌کنیم، که می‌توانید از آن‌ها به عنوان نقطه شروع استراتژی محتوایی خود بهره ببرید.

۱. مقاله و پست‌ وبلاگ

بدون شک محتوای متنی می‌تواند آغاز استراتژی بازاریابی محتوای برای کسب و کارهای کوچک باشد. اگر موضوعات مرتبطی با کسب‌وکار خود تولید کرده و آن‌ها را برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنید، بازدیدکنندگان جدیدی از وب‌سایت شما دیدن خواهند کرد. بااین‌حال فراموش نکنید که مقالات و پست‌های وبلاگ در صورتی می‌توانند مخاطبان را جذب کنند که مفید بوده و به درستی نگارش شده باشند.

اینترنت مانند یک اقیانوس عمیق و بی‌انتها است، بنابراین تنها داشتن یک وبلاگ نمی‌تواند به شما در دیده شدن کمک کند. شما باید برای مقالات و پست‌های وبلاگ خود برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنید. موضوعاتی را انتخاب کرده که اطلاعات جدیدی به مخاطبان می‌دهد، به حل مشکل مخاطبان بالقوه کمک می‌کند یا آن‌ها را سرگرم می‌کند. محتوایی که یکی از این موارد یا هر سه آن را پوشش دهد، محتوایی موفق خواهد بود.

اگر در انتخاب موضوعات وبلاگ خود شک دارید، با مشتریانتان گفت‌وگو کنید. از آن‌ها بپرسید که چه سوالاتی ذهنشان را درگیر کرده است و دوست دارند که بیشتر درباره چه چیزهایی بدانند. برای مثال اگر محصولی را می فروشید که دستورالعمل پیچیده‌ای دارد، یک راهنمای گام‌به‌گام همراه با تصویر تهیه کنید. اگر در حوزه فروش پوشاک فعالیت دارید، درباره آخرین ترندها‌ی صنعت مد یا پیشنهاداتی برای ست کردن لباس بنویسید.

مهم نیست که حوزه کاری شما چه چیزی باشد، در هر صورت هر کسب‌وکار کوچکی حرفی برای گفتن دارد.

۲. اینفوگرافیک

به آخرین باری که یک مقاله پیچیده و پر از اطلاعات را خواندید، فکر کنید. احتمالا هضم آن همه اطلاعات برایتان دشوار بوده و نمی‌توانستید به راحتی آن‌ها را درک کنید. اینفوگرافیک‌ها در چنین شرایطی به کار می‌آیند، چرا که به کمک آن‌ها می‌توان اطلاعات را بهتر درک کرد و به راحتی می‌توان آن‌ها را به خاطر سپرد. همچنین اینفوگرافیک‌ها معمولا از اشکال و رنگ‌های متنوع تهیه می‌شوند و زیبایی چشمگیری نسبت به متن‌های طولانی دارند. بنابراین اینفوگرافیک‌ها از ایده‌های موثر بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک شناخته می‌شوند.

اگر با مهارت‌های طراحی آشنا نیستید،‌ نگران نباشید. صدها الگوی آماده اینفوگرافیک در بستر اینترنت برای دانلود وجود دارد. می‌توانید هر کدام را که فکر می‌کنید متناسب نیاز شما است را دانلود کرده و تغییرات جزیی روی آن‌ها ایجاد کنید. اما اگر می‌خواهید کارتان سفارشی باشد، حتما یک طراح استخدام کنید.

در اینفوگرافیک‌ها حتما نام و لوگوی کسب‌وکار خود را قرار دهید. چرا که کسب‌وکارهای کوچک برای موفقیت در بازاریابی به دیده شدن برند خود نیاز دارند و اینفوگرافیک‌ها آن را ممکن می‌کند.

۳. فهرست‌

مخاطبان عاشق خواندن فهرست‌ها هستند. فرقی نمی‌کند که این فهرست شامل ۱۰ هنرمند زیبای جهان باشید یا ۱۰۰ غذایی که پیش از مردن باید امتحان کرد. جالب است بدانید که محتواهای دارای فهرست از محبوب‌ترین انواع محتواها شناخته می‌شوند، به نحوی که مخاطبان آن‌ها را ماهانه بیش از ۲۵ هزار بار به اشتراک می‌گذارند. بنابراین اگر می‌خواهید مخاطبان هدف خود را جذب کنید و آن‌ها را ترغیب کرده تا محتوای شما را منتشر کنند، تولید فهرست‌های مرتبط را فراموش نکنید.

نکته قابل توجه در تولید فهرست‌ها در بستر اینترنت این است که می‌توانید آن‌ها را به اشکال مختلفی خلق کنید؛ از محتوای متنی گرفته تا اسلایدها و گیف‌ها. بنابراین می‌توانید متناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کرده و محتوای مرتبط خود را به صورت فهرست منتشر کنید. در انتخاب موضوع فهرست‌ها حتما به نیاز مخاطبان خود توجه کنید. برای مثال اگر آن‌ها به دنبال خرید نرم‌افزاری هستند، فهرستی تهیه کنید و ۱۰ دلیل برای خرید نرم‌افزار را برای آن‌ها نام ببرید.

۴. فرم تعاملی

یکی از موثرترین راهکارها برای جذب مشتریان بالقوه این است که از آن‌ها بخواهید تا کاری را انجام دهند. محتوا همیشه باید دارای فراخوان به اقدام باشد، اما اگر محتوایی کاملا تعاملی باشد بسیار کارآمدتر خواهد بود. بنابراین در وب‌سایت خود از ابزارهای تعاملی متفاوت همچون فرم‌ها استفاده کنید تا مخاطبان زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند. به این ترتیب بازده وب‌سایتتان افزایش پیدا خواهد کرد.

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در صفحات فرود (Landing Page) خود از فرم‌های تماس استفاده می‌کنند. این فرم‌ها مفیدند، اما همیشه مخاطبان را به مشارکت ترغیب نمی‌کنند. به همین دلیل به کمی خلاقیت نیاز دارید. برای مثال اگر یک سایت برآورد مالیاتی هستید، از ماشین‌حساب آنلاین برای برآورد مالیات استفاده کرده و اجازه دهید تا مخاطبان به کمک آن مشکل خود را تا حدودی حل کنند. به این ترتیب آن‌ها را به اقدام ترغیب کرده و می‌توانید به نیازشان پاسخ دهید.

۵. پادکست و ویدیو

زمانی در بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک خود موفق خواهید شد که به صورت منظم و پیوسته محتواهای جدید خلق کنید. بااین‌حال باید محتوایی باشد که در هر زمانی در دسترس مخاطب قرار بگیرد. برای اینکه فارغ از محدودیت‌های مکانی و زمانی، محتوایتان در دسترس مخاطبان قرار بگیرد، به تلفن‌های همراه فکر کنید. تلفن‌های همراه در هر شرایطی همراه مخاطبان است و محبوبیت بالایی دارند. بنابراین اگر محتوایی سازگار با تلفن‌های همراه همچون ویدیو و پادکست تولید کنید، مطمین خواهید شد که مخاطبانتان به آسانی به محتواهای شما دسترسی خواهند داشت.

می‌توانید ویدیوها و پادکست‌ها را در کانال‌های مختلفی همچون یوتیوب، آیتونز و غیره منتشر کنید. انتشار قسمت‌های جدید را به مخاطبان خود اطلاع‌رسانی کرده و از این طریق ارتباطات خود را با مشتریان بهبود داده و لید‌های بیشتری را جمع‌آوری کنید.

کلام آخر

بازاریابی محتوایی برای کسب و کارهای کوچک می‌تواند از جذب مشتریان جدید تا رسیدن به رشد و موفقیتتان نقش داشته باشد. فرقی نمی‌کند که خودتان محتوا را تولید کنید یا فریلنسر استخدام کرده و با آژانس‌های بازاریابی محتوایی همکاری کنید، در هر صورت داشتن یک استراتژی مناسب است که می‌تواند به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند. هرچقدر استراتژی خود را بهتر اجرا کنید، رونق کسب‌وکار کوچکتان هم بیشتر می‌شود.

توسطبهاره غنچه
منبعکانتنت‌فا
مطلب قبلیپژمان نوزاد؛ کارآفرینی که از ماست‌فروشی شروع کرد
مطلب بعدیاستارت‌آپ‌های هندی کمتر از 10 میلیارد دلار سرمایه جذب کردند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید