استارت‌آپ‌های هندی کمتر از 10 میلیارد دلار سرمایه جذب کردند

The Rashtrapati Bhavan is the official home of the president located at the Western end of Rajpath in New Delhi, India.

علاوه بر همه گیری کرونا، غیبت بعضی سرمایه گذاران بزرگ جهان هم باعث کاهش سرمایه گذاری در استارت آپ های بین المللی شده است. غول های چینی از جمله علی بابا و گروه آنت از مجموعه های وابسته به آن، و تنسنت، سرمایه کمتری را روانه استارت اپ های هندی کردند که یک دلیل عمده آن، افزایش تنش ها بین این دو ملت همسایه بوده است.

سال 2020 سال خوبی برای استارت اپ های هندی نبود. همه گیری کرونا و مجموعه ای از عوامل دیگر، روند پیشرفت استارت آپ ها در این کشور را کند کرد. تک کرانچ نوشت در هندوستان، در سال 2019، 14.5 میلیارد دلار سرمایه در این بخش جذب شد اما استارت آپ های هندی در سال 2020، 9.3 میلیارد دلار سرمایه جذب کردند. این نخستین بار از سال 2016 است که استارت آپ ها در یکی از بزرگترین اکوسیستم های استارت اپی جهان، کمتر از 10 میلیارد دلار در سال سرمایه جذب می کنند.

 علاوه بر این، تعداد قراردادها از 1.185  در سال گذشته به 1.088 در سال جاری میلادی رسیده است. هم چنین میزان افزایش سرمایه های بزرگ در استارت آپ ها هم کاهش یافته است. افزایش سرمایه های 100 میلیون دلاری یا بیشتر، از 26 مورد در سال 2019، به 20 مورد در سال جاری میلادی رسیده است که در مجموعه 3.6 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که در سال گذشته 7.5 میلیارد دلار افزایش سرمایه برای این استارت اپ ها ثبت شده است.

باوجود کاهش سرعت پیشرفت، استارت آپ های هندی در نیمه دوم سال جاری میلادی، عملکرد بهتری در جذب سرمایه ثبت کردند. در نیمه نخست سال، در دومین بازار بزرگ اینترنتی جهان، تنها 4.2 میلیارد دلار سرمایه از 461 قرارداد جذب شده است.

علاوه بر همه گیری کرونا، غیبت بعضی سرمایه گذاران بزرگ جهان هم باعث کاهش سرمایه گذاری در استارت آپ های بین المللی شده است. غول های چینی از جمله علی بابا و گروه آنت از مجموعه های وابسته به آن، و تنسنت، سرمایه کمتری را روانه استارت اپ های هندی کردند که یک دلیل عمده آن، افزایش تنش ها بین این دو ملت همسایه بوده است. هم چنین در سال جاری سرمایه گذاری سافت بانک در بسیاری از شرکت ها از جمله paytom، oyo rooms و ola افزایش نیافته است.

با این وجود همه گیری ویروس کرونا به رشد بعضی استارت اپ ها در هند کمک کرده است. ارزش Byju در ژانویه سال جاری میلادی هشت میلیارد دلار بود که اکنون به 11 میلیارد دلار رسیده است.  unacadamy  از استارت آپ های یادگیری آنلاین در سال جاری در دو دوره سرمایه اش را افزایش داد و از ارزش آن  500 میلیون دلار در فوریه سال جاری به 2 میلیارد دلار رسید.

هم چنین چند استارت آپ هایی  که در مدل های SaaS کار می کنند، به مشتریان در سراسر جهان خدمات دادند. در سال جاری 11 استارت اپ هندی از جمله DailyHunt، Unacademy، RazorPay  تک شاخ شده اند. نکته قابل توجه اینکه فیس بوک و گوگل در سال 2020، در چند استارت آپ  هندی سرمایه گذاری کردند. گوگل در Glance و DailyHunt  سرمایه گذاری کرد و فیس بوک در Unacademy. هر دوی این شرکت ها هم در Jio  سرمایه گذاری کردند.

هم چنین برای نخستین بار، استارت آپ های هندی برای تبدیل شدن به شرکت های سهامی عام برنامه ریزی می کنند. در سال آینده، Zomato،   Flipkart و Policybazaar سهام خود را عرضه می کنند.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیایده‌های بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای کوچک
مطلب بعدیبزرگترین پیمان تجارت آزاد جهان فرصتی تازه برای ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید