فرصت‌های نمایشگاه ایران اکسپو 1403

ایران اکسپو 2024

برگزاری اکسپوی تجاری یکی از راه‌‌‌های متعارف جهان امروز برای گسترش تجارت است؛ چه برای تجارت‌‌‌های کوچک و چه برای غول‌‌‌های تجاری. موفق‌‌‌ترین نمونه‌‌‌های اکسپوی جهان، هم بر تجارت تاکید دارند و هم بر در هم تنیدن فرهنگی انسان‌‌‌ها. ایران اکسپو به همین هدف و با حضور ۱۱۹ کشور جهان برگزار می‌شود. اکسپوی ۲۰۲۴ فرصتی برای تمامی شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک و متوسط و فعالان اقتصادی فراهم می‌‌‌کند تا دامنه فعالیت خود را گسترش دهند و در کنار آن سفرای تجاری کشورهای شرکت‌کننده را با فرهنگ، جغرافیا و محیط‌زیست‌‌‌بوم ایران آشنا خواهد کرد. فعالان اقتصادی و تجار می‌توانند با شرکت در این رویداد بزرگ تجاری ارتباطات خود را گسترش دهند، شکل ارتباط خود را از حالت آنلاین به ارتباطات رودررو تبدیل کنند و از این راه به اعتمادسازی بیشتر و بسط فعالیت تجاری اقدام کنند.

از دیگر مزایای شرکت در ایران اکسپو زمینه شبکه‌سازی است. همچنین پوشش خبری که در این رویداد انجام می‌گیرد به شناخته‌‌‌ شدن هرچه بیشتر فعالیت بازرگانان منجر خواهد شد. در آخر، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی می‌توانند با داده‌‌‌های بیشتری به تحلیل بازار بپردازند و از استراتژی رقبای خود آگاه شوند. مواردی که همگی به گسترش بازار صادراتی ایران به عنوان هدف اصلی کمک خواهد کرد.

از رویکردهای مهم دولت سیزدهم ارتباط گسترده با کشورهای جهان است که نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌‌‌های کشورهای دیگر است و در ایران اکسپو ۲۰۲۴ شاهد استقبال بی‌نظیر فعالان‌‌‌ اقتصادی از نمایشگاه بودیم و در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو نیز انتظار تحولی عظیم  در عرصه تجارت داخلی و خارجی کشور را داریم. در همین راستا دنیای اقتصاد استراتژی اکسپوهای جهانی را مورد بررسی قرار داده که می‌تواند الگویی برای برگزاری اکسپوی ۲۰۲۴ و مزایای شرکت در آن باشد.

ایران اکسپو 1403

شبکه‌‌‌سازی

شرکت در یک نمایشگاه تجاری هم برای شرکت‌های کوچک و هم برای غول‌‌‌های تجاری یک حسن اساسی دارد: شبکه‌‌‌سازی. چه دارای غرفه باشید و چه تنها در نمایشگاه سیاحتی بکنید این شانس برای شما فراهم است که ارتباطات خود را به شکل دقیق درون بازار هدف خود گسترش دهید. ارتباط رو در رو با دیگر صاحبان کسب و کار این فرصت را فراهم می‌‌‌کند تا افق خود را وسیع‌‌‌تر کرده و به تبادل ارتباطات بپردازید. اگر صاحب کسب و کاری با ذهن باز در یک نمایشگاه تجاری شرکت کند می‌تواند به شکل بالقوه شرکای جدید یا مشتریانی جدید برای خود پیدا کند.

ارتباط رو در‌رو

برقراری ارتباط قوی با مشتریان مهم‌ترین کاری است که در یک تجارت می‌توان انجام داد؛ از همین‌‌‌رو ارتباط رو در رو و چهره‌‌‌به‌‌‌چهره با مشتریان و شرکای بالقوه کمک می‌‌‌کند تا صاحبان کسب و کار بتوانند اعتماد طرف‌‌‌های تجاری را به خود جلب کنند و به اعتبار کار خود بیفزایند. بسیاری از ارتباطات تجاری امروزه به سردی از طریق ایمیل یا تلفن و شبکه‌‌‌های اجتماعی انجام می‌‌‌گیرند. نمایشگاه‌های تجاری یا اکسپو این فرصت را فراهم می‌‌‌کنند تا با برقراری ارتباط انسانی مستقیم اعتماد و احترام متقابل میان شرکای تجاری تقویت شود.

قابلیت‌‌‌های ارتباطی یگانه

بر اساس یافته‌‌‌های یک مقاله، پژوهش‌‌‌های مختلف نشان داده‌‌‌اند هنگامی نتایج مناسب در اکسپو حاصل می‌‌‌شود که میان دانش و مهارت کارکنان غرفه‌‌‌ها هماهنگی مناسبی دیده شده و توان برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان نیز مشاهده شود. برقراری ارتباط با مشتریان به قابلیت‌‌‌های مربوط به منابع انسانی اشاره دارد که در آن مزایای رقابتی ایجاد می‌‌‌شود. نیاز به آموزش و گسترش این قابلیت‌‌‌ها ویژگی است که باید توسط مدیران نمایشگاهی مدنظر قرار گیرد تا نتایج مناسب حاصل شود. برقراری ارتباط از دانش ضمنی و مهارت‌‌‌های فردی نشأت می‌‌‌گیرد و تقلید آن توسط رقبا کار آسانی نیست. این قابلیت‌‌‌ها به‌‌‌ عنوان ارزشمندترین قابلیت‌‌‌های سازمان به شمار می‌‌‌روند. چنانچه حین نمایشگاه برقراری ارتباط به خوبی انجام شود، موجب بهبود قصد خرید مشتری و بازگشت سرمایه‌‌‌گذاری در نمایشگاه می‌‌‌شود.

دریافت پوشش خبری

نمایشگاه‌‌‌های تجاری عمدتا از طریق شبکه‌‌‌های تلویزیونی و مقالات مطبوعاتی پوشش داده می‌‌‌شوند؛ هم در سطح محلی و هم در سطح بین‌المللی. علاوه بر این طراحی استند‌‌‌های تجاری هوشمندانه، نمایش محصولات باکیفیت و خوش‌‌‌ظاهر و مهم‌تر از همه طراحی غرفه‌‌‌ای با سطح زیباشناسی متناسب و بالا این اطمینان را به وجود می‌‌‌آورد که هر بازدیدکننده‌‌‌ای خبر شرکت مناسب یک شرکت را در سطح تجارت و حتی جهان منتقل کند. از همین‌‌‌رو طراحی چشمگیر یکی از راه‌‌‌های جدی گسترش تجارت از راه اکسپو است.

برندسازی

تصویر یک برند همه چیز آن برند است، به‌‌‌ویژه اگر اعتمادسازی رویه تجاری یک کسب و کار باشد. نمایش دادن راهی بی‌‌‌نظیر برای نشان دادن این مساله به مخاطبان است که شرکت شما صاحب‌‌‌فکر، قابل‌‌‌اعتماد و آن اندازه بزرگ است که بتواند جایگاهی مناسب در یک اکسپوی تجاری معتبر داشته باشد.

تحلیل رقابت

عموما در یک اکسپو تمامی شرکت‌کنندگان در یک فضای نمایشگاهی واحد قرار دارند. پس چگونه می‌شود در میان این حجم از شرکت‌کننده درخشید؟ مهم‌تر از هر چیز سپردن طراحی غرفه به یک طراح حرفه‌‌‌ای است. چه به عنوان یک شرکت کوچک و چه به عنوان یک غول تجاری شرکت در یک نمایشگاه به شما این امکان را می‌‌‌دهد که بتوانید استراتژی شرکت‌های دیگر را از راه بررسی نحوه شرکت آنها در نمایشگاه تحلیل کنید.

هدف‌گیری مخاطب درست

حضور در اکسپوهای تجاری به شما نشان می‌‌‌دهد که عمده مخاطبان بازار شما چه ترجیحاتی دارند. به هنگام شرکت در نمایشگاه، یک کسب و کار می‌تواند اهداف درست خود را از راه جمع‌‌‌آوری دقیق داده‌‌‌های مخاطبان نمایشگاه تشخیص دهد. با وجود راه‌‌‌های ارتباطی که پیش از این ذکر شد و با همکاری یک یا چند نفر از همکارانی که بتوانند به شکل آماری ترجیحات مخاطبان را جمع‌‌‌آوری و تحلیل کنند یک کسب‌وکار گامی مهم در جهت هدایت صحیح مجموعه خود برداشته است.

افزایش فروش

در نهایت هدف هر اقدام تجاری افزایش فروش است. نباید تصور کرد که اکسپوهای تجاری تنها برای گسترش تجارت در آینده‌‌‌ای نامعلوم است. چنانچه شرایط آن را مهیا کرده باشید، خود غرفه نمایشگاهی می‌تواند محل عقد قرارداد و فروش در لحظه محصول یا خدمات شما باشد. کافی است رفتار منفعلانه را کنار بگذارید و به هر عابری در نمایشگاه به دید یک خریدار واقعی نگاه کنید!

بعد از اکسپو

بعد از پایان زمان نمایشگاه فعالیت‌‌‌های مربوط به گردآوری اطلاعات آغاز می‌‌‌شود. این فعالیت‌‌‌ها به طور عمده با هدف جمع‌‌‌آوری و دسته‌‌‌بندی اطلاعات برای کمک به محاسبه میزان بهره‌‌‌وری این حضور و برنامه‌‌‌ریزی برای بهبود عملکرد با استفاده از بازخوردهای دریافتی انجام می‌‌‌شود و شامل اقداماتی از جمله سازماندهی اطلاعات و بازخوردهای نمایشگاه، تحلیل اطلاعات نمایشگاه، سنجش عملکرد نمایشگاه و بخش‌‌‌بندی بازدیدکنندگان است.

ایران اکسپو؛ کی و کجا؟

حال تهران قرار است برای ششمین بار شاهد برگزاری اکسپو باشد. با توجه به نکاتی که گفته شد، شرکت‌کنندگان می‌توانند نتیجه دلخواه را از این ابرنمایشگاه بگیرند.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRANEXPO۲۰۲۴)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور جهان، از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌‌‌‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

با همت و پرچمداری بخش خصوصی و با پیگیری‌ها و حمایت ویژه سازمان توسعه تجارت، معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه، سفرای جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها، صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق بازرگانی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز رایزنان و مراکز تجاری ، یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی و تجاری کشور در چند سال اخیر دوباره رقم خواهد خورد.

در این دوره تمرکز بر شش گروه کالایی از محصولات شرکت‌های ایرانی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات‌؛ صنعت ؛ فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری‌؛ دارو  و تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی‌؛ صنعت ساختمان و خدمات فنی مهندسی‌؛ گروه پتروشیمی است و این نمایشگاه بر آن است با ارائه محصولات با کیفیت صادراتی ایران و شناخت نیازهای بازارهای جهانی در پیشبرد مبادلات تجاری نقش بسزایی ایفا کند .

برای ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، پشتیبانی جهت حضور بیش از ۲۰۰۰ سرمایه‌گذار، تاجر و بازرگان خارجی از ۱۱۹ کشور از کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین، کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، کشورهای حوزه اوراسیا، کشورهای آفریقایی و کشورهای دیگر انجام شده که با این کار، فرصت هم‌افزایی و شبکه‌سازی تجاری بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیل‌‌‌ترین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران در نمایشگاه خواهیم بود؛ در عین حال، ستاد برگزاری، دایر کردن فضای برگزاری نشست‌‌‌های B۲B میان تجار و بازرگانان خارجی و تولیدکنندگان و صادر‌کننده ایرانی را نیز فراهم می‌کند، همچنین فرصتی جهت بازدیدهای صنعتی از محصولات ساخت ایران برای تجار و بازرگانان خارجی فراهم می‌شود.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴ ) نیز همچون نمایشگاه‌‌‌های سابق ایران اکسپو با پرچمداری و تلاش بخش خصوصی و با هدف کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی تهران با حضور رئیس جمهور، وزرا و معاونان، روسای بلند‌پایه سایر کشورها و تجار برتر بین‌المللی از ۱۱۹ کشور و روسای اتاق‌های بازرگانی کشورها به منظور توسعه صادرات غیرنفتی در اردیبهشت ماه سال‌جاری برگزار خواهد شد .

طبیعتا برگزاری نمایشگاه‌هایی این‌‌‌چنینی در داخل کشور سبب ایجاد گفتمان بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های کشورمان از زبان تجار بین‌المللی در کشورهایشان خواهد بود و این در حالی است که در شرایط اقتصادی حاکم‌‌ ‌بر کشور، نیاز نیست تولیدکنندگان و تجار کشورمان هزینه‌های هنگفتی برای بازاریابی و سفر به کشورهای مختلف بپردازند.  کالاها و خدمات ارائه شده توسط فعالان اقتصادی کشورمان، تا حد زیادی از مزایای رقابتی قابل‌توجهی به‌ویژه برای کشورهای در حال توسعه که به دنبال پرداخت هزینه‌های کمتر و در عین حال، دریافت کالاها و خدمات باکیفیت‌تر هستند، برخوردار است. این مساله برای بازیگران اقتصادی خارجی یک جذابیت قابل‌توجه را در جهت توسعه همکار‌‌‌ی‌های اقتصادی با ایران فراهم می‌کند.

رویدادهای مهمی نظیر ایران اکسپو، جدای از معرفی توانمندی‌‌‌های صادراتی کشورمان در حوزه‌های مختلف، زمینه‌‌‌های قابل‌توجهی را برای ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی خارجی که به توانمندی‌‌‌های کشورمان نیازمند هستند، ایجاد می‌کند و عملا به مثابه یک حلقه واسطه جهت پیوند دادن تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی با آن دسته از کشورها، شرکت‌ها و افرادی عمل می‌کند که به توانمندی‌های کشورمان به شدت نیاز دارند.

منبعدنیای اقتصاد
مطلب قبلیمچ‌گیری کارمندان با CRMدژخیم یا فرشته نجات؟
مطلب بعدیاولین مسابقه نقشه گنج مپنا – مکو در برج میلاد تهران برگزار شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید