علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ

علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ

در حوزه‌ی صنعت و تکنولوژی، استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی برای انجام فعالیت‌های مختلف امری ضروری است. بلبرینگ‌ها به عنوان یکی از اجزای حیاتی در این ماشین‌آلات شناخته می‌شوند که به جهت کاهش اصطکاک و حرارت، در حرکت صحیح قطعات کمک می‌کنند. اما همانطور که می‌دانیم، خرابی بلبرینگ می‌تواند عواقب جدی برای عملکرد تجهیزات و سیستم‌های صنعتی داشته باشد. در این وبلاگ، به بررسی علائم و نشانه‌های خرابی بلبرینگ می‌پردازیم تا بهتر بتوانیم از این مسئله مهم در نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه‌ی ماشین‌آلات بهره ببریم.

شناخت علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ‌

علل رایج خرابی بلبرینگ

استفاده از نوع غلط روغن کاری یکی از شایع ترین علل خرابی بلبرینگ است. همچنین استفاده از مقدار نامناسب روان کننده، حتی اگر نوع صحیح آن باشد، مضر است. روانکاری بیش از حد می تواند منجر به نشتی شود که می تواند اثرات ضربه ای مختلفی داشته باشد، در حالی که روغن کاری کم باعث خشک شدن یاتاقان و به حداقل رساندن طول عمر آن می شود.

یکی دیگر از دلایل رایج خرابی بلبرینگ، آلودگی است که می تواند به طرق مختلف اتفاق بیفتد. اولاً، شوینده های فشار بالا می توانند روان کننده را امولسیون کنند و آن را ناکارآمد یا حتی کاملاً بی اثر کنند. فرسودگی و پارگی درزگیرها نیز می تواند یاتاقان ها را آلوده کند. همچنین هنگام استفاده از روغن کاری مراقب باشید، زیرا این یک علت بسیار شایع آلودگی است. همیشه قبل از روغن کاری بر یاتاقان ها اطمینان حاصل کنید که همه گریس اسلحه ها و ابزارهای متقاضی روغن کاملا تمیز هستند.

همچنین در هر موقعیتی که یاتاقان از ظرفیت دما، سرعت یا بار مشخص شده بیشتر عمل کند، احتمال ایجاد اضافه بار وارد می‌شود. این مسئله ممکن است ناشی از تقاضای زیاد تولید، خطای عملکرد اپراتور یا استانداردهای کیفیت پایین باشد. با این حال، حتماً توجه داشته باشید که اضافه بار بر روی بلبرینگ ها مخرب است و نباید به دلایل مختلف از جمله موارد فوق بروز کند. یاتاقان‌ها برای عملکرد بهینه به حداقل بار مجاز باید عمل کنند، به خصوص رولبرینگ‌های استوانه‌ای که برای بارهای سنگین طراحی شده‌اند. این موارد از نکاتی هستند که پیش از خرید انواع بلبرینگ از جمله خرید بلبرینگ چهارنقطه تماس باید آن ها توجه داشته باشید.

شناخت علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ‌

شناخت علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ‌

تاثیر خرابی بلبرینگ می‌تواند به صورت خرابی های کوچک تا عواقب بسیار جدی و بحران‌آفرینی بر روی خود و دستگاه‌های اطراف بروز کند. هیچ کسب و کاری نمی‌خواهد با مشکلات سنگین و هزینه‌های بالای تعمیر و جبران خسارت‌های ناشی از خرابی بلبرینگ مواجه شود. در در نتیجه مهم است که بتوانیم نشانه‌های ابتدایی خرابی بلبرینگ را شناسایی کرده و با برنامه‌ریزی مناسب، پیش از وقوع خرابی، اقدامات لازم را انجام دهیم.

در  ادامه پنج علامت هشداردهنده بحرانی وجود دارد که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. این علایم نشان می‌دهند که شاید لازم باشد بلبرینگ را پیش از زمان مشخص شده تعویض کرد تا از احتمال وقوع خرابی و خسارت‌های بعدی جلوگیری شود.

 روغن‌کاری در بلبرینگ

با توجه به اینکه 36 درصد از خرابی‌های بلبرینگ به مسائل روانکاری تعلق دارد، به طور گسترده مشخص شده است که استفاده از نوع یا مقدار نامناسب روان‌کننده می‌ تواند منجر به خرابی یاتاقان گردد. زمانی که ذرات خارجی به انتهای گریس‌گن چسبیده و وارد بلبرینگ می‌شوند، آلودگی نیز ممکن است در حین روغن‌کاری مجدد رخ دهد.

اگر متوجه شدید که گریس نادرستی روی بلبرینگ استفاده شده است، احتمالاً خرابی وجود دارد. به همین ترتیب، اگر یاتاقان به دلیل انجام روغنکاری ناکافی خشک شده یا به دلیل روغن کاری بیش از حد از بلبرینگ چربی زیادی داشته باشد، احتمالاً آسیب پیش از این رخ داده است.

تزریق گریس به بلبرینگی که به دلیل مشکلات روان‌کاری علایم خرابی را نشان داده، می‌تواند به نظر راهکاری مناسب بیاید، اما این کار فقط مشکل را پنهان می‌ کند. شما باید با تحلیل دما و لرزش، شدت مشکل را ارزیابی کرده و پیش از آنکه به فاجعه خرابی منجر شود، بلبرینگ را جایگزین نمایید.

آلودگی

هجده درصد از خرابی بلبرینگ‌ها به علت آلودگی رخ می‌دهد که این موضوع می‌تواند عملکرد و عمر مفید تجهیزات را تحت تأثیر قرار دهد. فرایندهای شست‌و‌شو با استفاده از فشار بالا ممکن است منجر به امولسیون شدن گریس و باعث بی‌اثر شدن آن شود. این موضوع باعث ایجاد تماس فلز به فلز در یاتاقان می‌شود و در نتیجه، گرما و اصطکاک بیشتری ایجاد می‌ کند که به خرابی تجهیزات منجر می‌شود.

خطرات دیگر آلودگی شامل عدم کارایی مهر و موم است که می‌تواند منجر به ورود ذرات آلوده و خرابی گریس شود. آلودگی ذرات ممکن است منبع آسیب‌های جدی برای سطوح داخلی مسیر های بلبرینگ و material آن باشد.

در صورت تشخیص آلودگی در بلبرینگ‌های خود، منطقی است که به سرعت اقدام به تعویض آن‌ها نمایید. احتمالاً خرابی‌هایی پیش از این اتفاق افتاده است و تعویض به موقع بلبرینگ‌ها می‌تواند از بروز مشکلات بیشتر در دستگاه شما جلوگیری کند.

لرزش؛ نشانه‌ای از فرسودگی بلبرینگ

یکی از نشانه‌های قطعی فرسودگی بلبرینگ، لرزیدن آن است. هنگامی که سطح راهروی بلبرینگ به علت سایش آسیب می‌ بیند، عناصر غلتشی مانند توپ‌ها یا غلتک‌ها در حین کار بر روی سطح حرکت می‌کنند و باعث بروز ارتعاشات قوی می‌شوند.

اگر در حین استفاده از تجهیزات خود به طور ناگهانی لرزش شدیدی مشاهده کردید، زمان تعویض بلبرینگ فرا رسیده است و نباید فرصت را از دست داد. در غیر این صورت، باید بدانید که فاجعه نزدیک است و این ممکن است به خرابی جدی‌تر و هزینه‌های بیشتری منجر شود.

استفاده از بلبرینگ های با کیفیت نیز می توانند به صورت موثری از بروز خرابی جلوگیری کنند. شرکت باهر360 با دارا بودن مجموعه مختلف از انواع بلبرینگ میتواند نیاز های شما را در این زمینه برآورده کند.

افزایش دمای عملیاتی

در هنگام فرسایش عناصر غلتشی یک بلبرینگ‌ در مسیرهای بدون روغنکاری، اصطکاک بیش از حدی ایجاد شده که باعث افزایش دمای بلبرینگ می‌شود. این افزایش دما، ناشی از انرژی تولید شده توسط اصطکاک، باعث بالا رفتن دما در بلبرینگ می‌شود. هر چه فرسایش بیشتر باشد، با توجه به سطوح اصطکاک موجود، دما به میزان بیشتری افزایش می‌یابد.

بررسی دوره‌ای دمای یاتاقان می‌تواند شما را از مشکلات پیشرونده در بلبرینگ‌ ها آگاه سازد.

توجه داشته باشید که صرفاً اقدام به تعویض یک بلبرینگ نکنید، بلکه به دنبال ریشه اصلی مشکل بگردید. انجام بررسی و تحلیل دوره ای کارآمد می‌تواند به شما این امکان را بدهد که اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از خرابی‌های آینده در یاتاقان انجام دهید و  از بروز هزینه‌ های اضافی برای کسب و کار خود جلوگیری کنید.

نتیجه‌گیری

با علم به علائم و نشانه‌های خرابی بلبرینگ، می‌توان نتیجه گرفت که شناخت این علائم به شناسایی به موقع مشکلات و جلوگیری از خرابی ناگهانی بلبرینگ‌ ها کمک زیادی می‌کند. از جمله علائم خرابی بلبرینگ می‌توان به صداهای غیرعادی، لرزش‌های ناشی از بلبرینگ، گرمای اضافی و نشت روغن اشاره کرد. حفظ و نگهداری صحیح بلبرینگ‌ها، تعمیرات به موقع و استفاده از کیفیت مناسب، می‌تواند عمر مفید بلبرینگ‌ها را افزایش دهد.

باهر360 یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تامین و توزیع بلبرینگ‌های با کیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. این شرکت با سال‌ها تجربه، تنوع محصولات و خدمات حرفه‌ای، به مشتریان خود اطمینان از انتخاب بهترین بلبرینگ‌ها را می‌دهد. از خدمات فروش و نگهداری بلبرینگ تا مشاوره فنی و ارائه راهکارهای مخصوص، باهر360 به عنوان یک مرجع قابل اعتماد برای تأمین بلبرینگ‌های مورد نیاز شما عمل می‌کند.

مطلب قبلیفرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از چین
مطلب بعدیفرق کامپوزیت و لمینت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید