۹ هزار برند کود کشاورزی تاکنون شماره ثبت گرفته‌اند

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: ۸ هزار و ۷۸۲ برند کود کشاورزی از سال ۹۴ تا تیرماه امسال از موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی شماره ثبت گرفته اند.

به گزارش مهر، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب با بیان اینکه حدود ۹ هزار برند کود کشاورزی تاکنون شماره ثبت گرفته اند، اظهار داشت: از سال ۹۴ تا تیرماه امسال ۱۱۰۹ شرکت با ۱۰ هزار و ۹۶۶ برند کودی در پایگاه جامع مواد کودی این مؤسسه تقاضای ثبت کردند که از این تعداد ۴ هزار و ۵۶۵ برند کودی تولید داخل، ۵ هزار و ۹۴۷ برند وارداتی و ۴۵۴ مورد توزیعی بوده اند.

هادی اسدی رحمانی افزود: شماره ثبت ۵ رقمی برای کودهای تولید داخل و وارداتی و ۶ رقمی برای انواع کودهای توزیعی تخصیص می‌یابد و برای دو سال اعتبار دارند از این رو شرکت‌ها پس از دو سال باید نمونه کود خود را برای مؤسسهتحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ارسال کنند تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

وی ادامه داد: در صورتی که نمونه کود ارسالی، حائز شرایط و کیفیت باشد، شماره ثبت کود تمدید می‌شود.

اسدی رحمانی گفت: تاکنون ۲۰ درصد برند کودهای کشاورزی که از این مؤسسه تقاضای ثبت کرده اند معادل ۲۱۸۴ مورد رد شده اند و عمده دلایل رد این برندهای کودی به عدم تطابق ادعاهای متقاضیان ثبت با درصد عناصر غذایی موجود و یا در موارد نادر به آلوده بودن کودها به فلزات سنگین باز می‌گردد.

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تا پایان سال ۹۷ حدود ۸ هزار و ۴۹۵ برند کود شیمیایی، ۱۸۹۸ برند کود آلی و ۱۲۸ برند کود زیستی برای ثبت به این مؤسسه ارسال شده است.

وی تصریح کرد: برای اعتبارسنجی کودهای کشاورزی دربازار نیز شماره پیامکی هم اختصاص یافته که مشتریان این کودها می‌توانند شماره ثبت روی بسته بندی‌های کود را به سرشماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ ارسال و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

اسدی رحمانی با بیان این که با اجرای برنامه ثبت و کنترل کیفی کودهای کشاورزی از سوی مؤسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، میزان عدم تطابق نمونه کودهایی که شرکت‌ها برای ثبت معرفی می‌کنند، کاهش یافته است، اذعان داشت: در سال ۹۴ حدود ۳۶ درصد از نمونه کودهایی که برای ثبت معرفی شدند دارای عدم تطابق به لحاظ میزان موجودی عناصر غذایی و یا آلودگی به فلزات سنگین بوده اند که این میزان در سال ۹۷ به ۱۲ درصد کاهش یافته و از عرضه این کودها به بازار جلوگیری شده است.

وی افزود: کاهش عدم تطابق نشان می‌دهد که تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کودهای کشاورزی، کیفیت کودهای خود را افزایش داده اند.

مطلب قبلیچند تحصیلکرده در ایران بیکار هستند؟
مطلب بعدیدنیای بی درخت؛ همه جا جنگل‌ها در حال نابودی در اروپا برعکس

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید