دنیای بی درخت؛ همه جا جنگل‌ها در حال نابودی در اروپا برعکس

طبق گزارش صندوق جهانی حیات وحش، ما هرساله 18.7 میلیون زمین جنگلی را از دست می دهیم. این میزان به اندازه 27 زمین فوتبال در هر دقیقه است.

در سرتاسر دنیا، جنگل ها به دلیل جنگل زدایی، توسعه شهری و تغییرات آب و هوایی در حال نابودی هستند، اما در اروپا دقیقا برعکس این اتفاق رخ داده است. مجمع جهانی اقتصاد، گزارشی درباره تغییرات آب و هوایی و وضعیت جنگل ها در دنیا گزارشی منتشر کرده است.

طبق این گزارش، مناطق بزرگی از قاره اروپا شاهد رشد جنگل ها هستند که این به این معنی است، امروز بیش از دو پنجم اروپا از درختان پوشیده شده است. میان سال های 1990 تا 2015، این منطقه توسط درختان زیادی پوشش داده شد و جنگل ها افزایش پیدا کردند. مساحت این جنگل ها 90 هزار کیلومتر مربع است و تقریبا مساحتی نزدیک به کشور پرتغال دارد.

بازگشت به طبیعت

جنگل ها تقریبا یک سوم از کشور فرانسه را پوشانده اند که دلیلش هم افزایش حفاظت و کاهش کشاورزی است. در طول قرن گذشته، درختان، ساکنان حومه شهرها بودند و کشاورزی متمرکز انجام می شد که به معنی زمین کمتر برای کشاورزی بود.

اگرچه فرآیند پرورش و بازیابی گیاهان به کندی انجام می شود، اما زمین تحت پوشش درختان همچنان رو به گسترش است.

فرانسه بعد از سوئد، فنلاند و اسپانیا، چهارمین کشوری است که بیشترین جنگل را در اروپا در اختیار دارد. سوئد قوانین حفاظتی سنگینی درباره جنگل زدایی دارد. درختان تقریبا 70 درصد سطح فنلاند را پوشانده اند. اما همه این جنگل ها طبیعی نیستند.

بسیاری از درختان اروپا برای تولید کاغذ، چوب برای ساخت و ساز یا به عنوان سوخت کاشته شده اند. همان طور که درختان قطع می شوند، تعداد بیشتری کاشته می شوند. کاشت درختان در اروپا رو به گسترش است و روزانه منطقه ای به سایز 1500 زمین فوتبال کاشته می شود.

درختان دی اکسیدکربن را جذب می کنند و آن را در تنه و شاخه های خود ذخیره و در واقع به مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک می کنند.

درختان بیشتر باید خبری خوبی برای محیط زیست باشد و البته این ماجرا تا حدودی هم درست است. اما زمانی که جنگل های تازه کاشته می شود، زندگی پرندگان، حشرات و پستانداران جنگل به خطر می افتد. آنها هیچ جایگزینی ندارند.

کاهش پوشش

جنگل زدایی و تخریب جنگل در برخی نقاط جهان به چالش جدی تبدیل شده است. قطع غیرقانونی درختان و پاکسازی زمین برای کشاورزی بخش ویران کننده ای از کشورها مانند برزیل و روسیه است.

طبق گزارش ها، روسیه طی یک سال بیش از پنج و نیم میلیون هکتار از پوشش جنگلی اش را از دست داد. طبق گزارش صندوق جهانی حیات وحش، ما هرساله 18.7 میلیون زمین جنگلی را از دست می دهیم. این میزان به اندازه 27 زمین فوتبال در هر دقیقه است.

همانطور که جنگل ها ناپدید می شوند، زیستگاه های جانوری هم ناپدید می شوند. حدود 80 درصد از گونه های زمینی مانند فیل ها، کرگدن ها که ساکنان جنگل ها هستند با تهدید رو به رشد فعالیت های انسانی مواجهند.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلی۹ هزار برند کود کشاورزی تاکنون شماره ثبت گرفته‌اند
مطلب بعدیمردم این چهار کشور با بهره منفی تسهیلات بانکی می‌گیرند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید