پیری جمعیت؛ سرنوشت مشترک تایوان و ژاپن

اقتصاد ۵۳۰ میلیارد دلاری تایوان به تولید و توسعه لوازم مصرفی الکترونیک وابسته است و در این راستا به شدت به نوآوری مغزهای جوان نیاز دارد.

تایوان یکی از کشورهای مترقی و بسیار تکنولوژیک دنیاست. اما در همین دوران پیشرفت، مشکل بزرگی پیش روی این کشور قرار گرفته که به دردسرهای احتمالی در آینده خواهد انجامید. قضیه از این قرار است که دولت تایوان پیش‌بینی کرده که در آینده نزدیک – اگر دقیقش را بخواهید، تا سال ۲۰۲۱ میلادی- جمعیت این کشور به طرز قابل توجهی رو به کاهش خواهد گذاشت.

دولت تایوان پیش‌بینی کرده که در آینده نزدیک – اگر دقیقش را بخواهید، تا سال ۲۰۲۱ میلادی- جمعیت این کشور به طرز قابل توجهی رو به کاهش خواهد گذاشت

البته هفت سالی هست که نرخ زاد و ولد در این کشور آسیایی پایین آمده و مثلا آمار مربوط به سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که نرخ زاد و ولد در این کشور تنها 0.9 درصد بوده. حالا سیاست‌گذاران تایوانی می‌دانند در اقتصادی که به شدت به تولید وابسته است، چه مشکل عظیمی از بابت کاهش جمعیت پیش رویشان است.

آمار سال ۲۰۱۶ هم نشان می‌دهد که به ازای هر هزار زن تایوانی در رده سنی ۱۵ تا ۴۹ سال، تنها 1.2 نوزاد متولد شده است. دلایلی که احتمالا به این وضع انجامیده‌اند از این قرارند: هزینه نگهداری از بچه، تمرکز والدین روی کار، ساعات طولانی کاری که باعث می‌شود تشکیل خانواده سخت‌تر شود و البته عدم دسترسی به پول کافی برای خرید خانه.

اگر تدبیری برای مقابله با این نوع کاهش جمعیت اندیشیده نشود، تولید و بازدهی در تایوان دچار مشکل خواهد شد چون عملا نیروی کار و پول دولت از صنعت جدا خواهد شد. دولت مجبور خواهد بود به جای تمرکز روی برنامه‌های نوآورانه اقتصادی، به وضعیت جمعیت پا به سن گذاشته برسد و نیازهای آنها را در بخش درمانی و مقرری‌بگیری تامین کند. همچنین درآمد متوسط عملا کاهش خواهد یافت چون جمعیت بیشتری از نیروی کار تصمیم می‌گیرند که زودتر بازنشسته شوند و وقت خود را صرف نگهداری از والدین سالمند خود کنند. کمبود نیروی جوان و مبتکر در محیط‌های کاری نیز باعث کاهش نوآوری و بازدهی خواهد شد.

اقتصاد ۵۳۰ میلیارد دلاری تایوان به شدت به تولید و توسعه لوازم مصرفی الکترونیک وابسته است. کاهش و افزایش تقاضا برای این کالاها در بازارهای جهانی باعث می‌شود که تولید ناخالص داخلی تایوان نیز کم یا زیاد شود و همچنین روی قدرت رقابت‌ این کشور در عرصه جهانی تاثیر می‌گذارد. نیروی کاری جوان‌تر در بخش تکنولوژیک می‌تواند نوآوری‌های بیشتری را در این عرصه ارائه دهد و جلوی ریسک‌های احتمالی ناشی از کاهش و افزایش تقاضا را بگیرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، سن موسسان استارت‌آپ‌ها را نیز باید در این مسئله دخیل دانست. آنها که بالای چهل سال دارند، کمتر از افراد جوان‌تر در وضعیت مشابه قادر به ریسک‌کردن در عرصه تکنولوژی هستند و در عین حال، قدرت شبکه‌ای نیروهای جوان معمولا بالاتر است. همچنین احتمالش هست که افراد با سن بالاتر وقتی استارت‌آپی را تاسیس می‌کنند روی صنایع سنتی‌تر در عرصه تکنولوژیک تایوان – مثل بایوتک و طراحی چیپ‌ها- سرمایه‌گذاری کنند.

تونی پو اقتصاددان استاندارد چارترد در تایپه می‌گوید تعداد کشورهایی در آسیا که با مسئله کاهش جمعیت مواجه‌اند دارد بیشتر می‌شود و آنها باید برای مقابله با مشکلات ناشی از آن، روی فاکتورهای دیگر مثل افزایش بازدهی نیروی کار از طریق اضافه‌کردن اتوماسیون به کار آنها متمرکز شوند. اگر این‌طور نشود و جمعیت هم پایین باشد، کارکنان باید ساعت‌های بیشتری کار کنند تا کمبود نیروی کار جبران شود و در عین حال به رشد اقتصادی لطمه وارد نشود. درواقع این کشورها باید سرمایه‌گذاری عظیمی روی زیرساخت‌هایی کنند که در این راستا به کمک اقتصاد و مردمشان بیاید.

به اعتقاد پو،‌ اگر دولت تایوان در مسئله کاهش جمعیت مداخله موثری نکند، درآمد متوسط در این کشور پایین خواهد آمد. نگاهی به کشورهای همسایه تایوان در آسیا که با مشکل مشابهی دست و پنجه نرم کرده‌اند نشان می‌دهد که اگر نرخ زاد و ولد در تایوان پایین بماند چه معضلاتی گریبان این کشور را خواهد گرفت.

مثلا در ژاپن بخشی از نیروی کار وادار شده که زودتر از معمول خودش را بازنشسته کند تا از والدین مسن نگهداری کند. این مسئله روی متوسط دستمزد در این کشور تاثیر گذاشته است چون عملا بخشی از نیروی کار در دورانی که بازدهی بالایی داشته مجبور به کناره‌گیری از عرصه کاری شده است.

در تایوان هم شرایط می‌تواند همین‌طور شود. بنا بر پیش‌بینی اقتصاددانان، دولت این کشور مجبور است که به تدریج بودجه بخش درمانی خود را افزایش دهد تا به افراد مسن کمک کند. این وضعیت مشابه بین تایوان و ژاپن این هراس را به وجود می‌آورد که تایوان هم مثل ژاپن در حل برخی مشکلات مربوط به گروه سنی بالاتر و تطابق آنها با توسعه تکنولوژیک با دردسر مواجه شود. این خبر بدی برای اقتصاد خوبی مثل تایوان است

توسطمنبع: فوربز/ آینده نگر
منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیداستان برند: H&M برند پیشگام مد سریع و فروش آنلاین پوشاک
مطلب بعدیراه‌هایی برای غلبه بر توقف رشد شرکت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید