هتل داری در مشهد، فرصت یا چالش؟

هتل داری در مشهد، فرصت یا چالش؟

هتل‌داری در کلان شهری همچون مشهد که هر ساله مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کند؛ می‌تواند تاثیر زیادی در اقتصاد داشته باشد. هتل قصر طلایی مشهد و سایر هتل‌های این شهر در ایجاد اشتغال، نقش مهمی دارند. در این مطلب با صنعت هتل داری در مشهد و فرصت‌ها و چالش‌های آن آشنا خواهیم شد.

صنعت هتل داری در مشهد

مشهد از اصلی‌ترین قطب‌های گردشگری کشور به شمار می‌آید که سالانه زائران و گردشگران بسیاری را از داخل و خارج از کشور به خود جذب می‌کند.

حضور زیاد گردشگران در مشهد باعث شده تا صنعت گردشگری و هتل‌داری در این کلان‌شهر بیش از پیش گسترش یابد و نسبت به سایر شهرهای کشور پررونق‌تر باشد. افزایش تعداد هتل‌ها در مشهد باعث شده تا بافت فرسوده اطراف حرم تخریب شده و تبدیل به هتل گردد.

فرصت‌های هتل داری در مشهد

کشور ایران، به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری اعراب تبدیل شده است. وجود بارگاه مطهر امام رضا (ع) باعث شده تا مشهد مهمترین جاذبه سفر اعراب باشد و شیعیان بسیاری را از تمام نقاط دنیا به خود جلب کند.

افزایش قیمت دلار در رونق بازار و گردشگری سلامت در مشهد، تاثیر چشم‌گیری داشته و بسیاری از گردشگران خارجی برای خدمات درمانی خود به ایران و مشهد سفر می‌کنند. سالانه در شهر مشهد حدود ۱۵۰ هزار نفر گردشگر، خدمات درمانی خود را دریافت می‌کنند.

پیشرفت‌های مشهد در گردشگری سلامت

مشهد زیرساخت‌های پزشکی خود را در حوزه‌های مختلف درمانی و زیبایی، ارتقاء داده و خدمات کامل و مناسبی را به بیماران خود ارائه می‌دهد.

 همچنین صنعت هتل داری در مشهد در زمینه ساخت هتل در اطراف حرم پیشرفت داشته و باعث جذب گردشگر بیشتری شده است.

ساخت هتل در شهر مشهد دارای تنوع بسیاری است. تنوع هتل‌ها از اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌ها گرفته تا هتل‌های لوکس و ۵ ستاره که میزبان زائران و گردشگران بسیاری در مشهد می‌باشند.

از عملکردهای مثبت در سال‌های اخیر، می‌توان به وجود دستگاه‌های نظارتی و انجمن‌های صنفی و همین‌طور تاسیس واحدهای بین‌الملل در بیمارستان‌ها اشاره نمود.

ایجاد اقامتگاه مناسب در نزدیکی مراکز درمانی برای بیماران، نیازمند تجهیزات و سرمایه‌گذاری کلانی است که از نیازهای شهر مشهد به شمار می‌آید.

 بیمارانی که برای انجام عمل جراحی به مشهد سفر می‌کنند، ممکن است هر لحظه به بیمارستان نیاز داشته باشند. پس لازم است که هتل و اقامتگاه‌های بیشتری در نزدیکی بیمارستان‌ها قرار گیرد تا در هنگام نیاز، بیمار بتواند خود را در کمترین زمان به بیمارستان برساند.

پیشرفت‌های مشهد در گردشگری سلامت

چالش‌های هتل داری در مشهد

صنعت هتل‌داری مشهد، در سال‌های اخیر دچار چالش و مشکلاتی شده است. می‌توان گفت که مشهد ۵۰ درصد از آمار تمامی هتل‌های کشور را به خود اختصاص داده و در صنعت هتل‌داری به اشباع رسیده است.

آینده هتل‌داری در شهر مشهد چندان امیدوارکننده نیست! چرا که با افزایش هزینه‌ها، دلار و بیشتر شدن تحریم‌ها این امکان وجود دارد که حتی در ایام پیک سفر نیز مسافر کمی به شهر مشهد سفر کند. این مورد باعث خواهد شد تا سوددهی هتل‌ها بسیار کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از عوامل خطرناک در هتل‌داری مشهد این است که مسافر برخلاف گذشته، مدت زمان زیادی را در مشهد اقامت نمی‌کند. زیرا توان مالی برای اقامت‌های طولانی مدت در بین زائران و مسافران کاهش یافته و مدت زمان اقامت مسافران در مشهد ۲ الی ۳ روز می‌باشد.

بیشتر مسافران داخلی در هتل‌های ۲ تا ۳ ستاره اقامت دارند. هتل‌های ۴ و ۵ ستاره مشهد بیشتر میزبان گردشگران و مسافران خارجی می‌باشند که باعث شده هتل‌های لوکس به ظرفیت کامل خود نرسند و در بیشتر مواقع خالی باشند.

هتل های مشهد برای رفع این مشکلات و بالا بردن فروش خود، واحدهای اقامتی را با تخفیفات بیشتری ارائه می‌دهند، که با توجه به شرایط اقتصادی این تخفیفات به ضرر هتل‌داران تمام می‌شود.

برای ساخت هر هتل، میلیاردها تومان هزینه لازم است و علاوه بر هزینه ساخت، نگهداری و خدمت‌‌رسانی در هتل‌ها، سرمایه بیشتری را طلب می‌کند. کاهش تعداد مسافران و افزایش تعداد هتل‌ها باعث شده تا هتل‌داران دچار چالش‌های زیادی شوند.

از دیگر مشکلات هتل داری در مشهد می‌توان به اقامتگاه‌های کوچک و زائرسراها اشاره نمود که با تخریب خانه‌های اطراف حرم به وجود آمده‌اند.

این اقامتگاه‌ها و زائرسراها با مشخص کردن سودهای درصدی، تعدادی از افراد را استخدام کرده تا مسافران و گردشگران بسیاری را از فرودگاه، راه آهن و پایانه مسافربری به سمت این زائرسراها هدایت کنند.

این اقامتگاه‌ها کوچک بوده و خدمات کمتری را به مسافران خود ارائه می‌دهند و طبیعتاً قیمت کمتری را از گردشگران دریافت می‌کنند. به همین دلیل بیشتر مسافران جذب این اقامتگاه‌های کوچک و اقتصادی می‌شوند.

بسیاری از هتل‌های مشهد به دلیل افزایش هزینه‌ها و گرانی‌هایی که به وجود آمده، باعث تعطیلی آنها شده و صنعت هتل‌داری مشهد را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

بسیاری از گردشگران و مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند، جزء قشر متوسط جامعه بوده و ساخت هتل‌های بی‌شمار در مشهد عملی اشتباه بوده است.

لازم است به جای افزایش تعداد هتل‌ها، به مدت زمان بیشتر اقامت مسافران در مشهد پرداخت و با ایجاد خدمات تفریحی، زمان حضور گردشگران را در مشهد بالا برد.

با توجه به اینکه مشهد یک شهر مذهبی است و بسیاری از مسافران به خاطر زیارت بارگاه مطهر امام رضا (ع) به مشهد سفر می‌کنند؛ لازم است هتل‌داران در کنار زیارت، تورهای تفریحی و شادی را برای مهمانان در نظر بگیرند.

چالش‌های هتل داری در مشهد

راه‌های برطرف کردن چالش‌های هتل داری در مشهد

آموزش مدیریت هتل‌داری از مهم‌ترین برنامه مدیران هتل، می‌باشد و مدیران لازم است توجه بیشتری به آموزش هتل‌داری داشته باشند تا بتوانند در این زمینه موفق عمل کنند. در مدیریت هتل‌داری، ملاک اصلی، مدیریت موفق هتل می‌باشد و سودآوری مالی در وهله بعد قرار می‌گیرد.

 اگر مدیران هتل به این مسئله توجه کنند، می‌توانند در رقابت موفق بوده و بسیار درخشان ظاهر شوند. تمیزی و هزینه اقامت برای مسافران بسیار مهم است، اما چیزی که به صورت ناخودآگاه باعث می‌شود تا مسافر مدت زمان بیشتری در شهر مشهد اقامت کند، به وجود آمدن تجربه‌های خوش و به یادماندنی برای آنها می‌باشد.

مدیران هتل می‌توانند برای مهمانان خود تورهای تفریحی و برنامه‌های شاد و مفرحی را در نظر بگیرند. برای نمونه می‌توان با ارائه بن‌های تخفیفاتی برای پارک‌ها، مراکز خرید و آژانس‌های مسافرتی، مدت زمان اقامت مهمانان را بالا برد.

ایجاد امکانات و برنامه‌های شاد برای نگهداری از کودکان، از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره نمود. با ایجاد این برنامه کم هزینه،‌ مهمانان می‌توانند چند ساعت بدون کودکان خود به خرید و زیارت بپردازند که این امر باعث رضایت کودکان و والدین آنها خواهد شد.

از اشتباهات رایج در صنعت هتل داری در مشهد این است که فقط به ساخت هتل توجه شده و برنامه‌ای برای وفادارسازی گردشگران و مهمانان به هتل، در نظر گرفته نشده؛ به همین دلیل مسافران کمتری هستند که در سفرهای خود، یک هتل را به صورت متوالی انتخاب نمایند.

هتل‌ها می‌توانند با خدمات و امکانات فوق‌العاده خود، در ذهن مهمانان تاثیر مثبتی داشته باشند. شهر مشهد برای عبور از این مشکلات، باید به مدیریت هتل‌داری توجه ویژه‌ای نماید. برای تغییرات مثبت در صنعت هتل‌داری مشهد، باید بخش‌های خصوصی و دولتی با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته باشند.

راه‌های برطرف کردن چالش‌های هتل داری در مشهد

سخن پایانی

شهر مشهد به خاطر وجود زائران و گردشگران بسیاری که دارد؛ نیازمند توجهات و برنامه‌ریزی‌های مدون بوده تا صنعت هتل داری در مشهد در زمینه‌های مختلف ازجمله گردشگری سلامت، بتواند بیش از پیش به سوددهی و ارتقاء کیفیت برسد.

مطلب قبلیپرداخت کاری با محصولات منحصربفرد شرکت کریستال
مطلب بعدیآمادگی شرکتهای روسی برای همکاری با شرکت های ایرانی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید