تلاش برای توسعه گلخانه و کشت گیاهان دارویی

وزارت جهاد کشاورزی برای رونق کسب وکارهای مبتنی بر تولید و فرآوری گیاهان دارویی طرح هایی را به مرحله اجرا درآورده و آن را در سال آینده هم ادامه می دهد. این امید وجود دارد که کسب وکارهای این حوزه با مشارکت بخش خصوصی رونق بیشتری شود.

محمدعلی طهماسبی/ معاون وزیر جهاد کشاورزی

فراوانی عرضه میوه های زمستانی بازار را به تعادل رساند. خوشبختانه امسال عرضه مرکبات و صادرات مطلوب بود و تولیدکننده هم در بازار متضرر نشد. این امید وجود داشت که روند مثبت عرضه محصولات کشاورزی و باغی در سال آینده هم ادامه پیدا کند اما کشاورزی ریسک پذیر است و ممکن است تنش های محیطی مثل سرمای دیررس بهاره، خشکسالی، گرمازدگی و … میزان تولید محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار دهد.

در سال گذشته گرمازدگی و عدم تامین نیاز محصول پسته به سرما به کمبود عرضه این محصول منجر شد و تنش های محیطی تعادل بازار پسته را برهم زد. اگر چنین تنش هایی محیطی گریبان کشاورزی ایران را نگیرد، بازار محصولاتی که در فضای باز تولید می شود، دچار نوسان نخواهد شد.

وضع تولید محصولات گلخانه ای در سال جاری هم خوب است. در سال 97 براساس طرح های اقتصادی مقاومتی، باید 2 هزار و 763 هکتار گلخانه در کشور احداث شود و تا امروز از پیش بینی ها در این طرح عقب نبوده ایم. در سال آینده هم طرح های احداث گلخانه ای و افزایش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در فضای بسته ادامه پیدا می کند که تضمینی در حفظ میزان تولید حتی در شرایط بروز تنش های محیطی است.

از دیگر طرح های توسعه ای وزارت کشاورزی، افزایش ظرفیت تولید گیاهان دارویی در سراسرکشور است.  در کل کشور در 203 هزار هکتار زمین 230 هزار تن گیاه دارویی تولید می کنیم که عمده آن زعفران و گل محمدی و انواع آویشن هاست.

افزایش تولید گیاهان دارویی از طرح های توسعه ای وزارت خانه است که به چند دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گیاهان دارویی از گیاهان کم آب بر است و به همین دلیل تولید آن صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به دیگر انواع گیاه دارد.

از سوی دیگر در جهان به دلیل خستگی از داروهایی شیمیایی تمایل به استفاده از داروهای گیاهی بیشتر شده و این مسئله بازار خوبی را برای این نوع گیاه فراهم کرده است. در بسیاری از کشورهای اروپایی 60 تا 70 درصد از داروهای مصرفی را داروهایی با پایه گیاهی و معدنی شکل می دهد. از سوی دیگر این گیاهان در صنایع غذایی و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی هم مورد استفاده قرار می گیرد. وزارت جهاد کشاورزی برای رونق کسب وکارهای مبتنی بر تولید و فرآوری گیاهان دارویی طرح هایی را به مرحله اجرا درآورده و آن را در سال آینده هم ادامه می دهد. این امید وجود دارد که کسب وکارهای این حوزه با مشارکت بخش خصوصی رونق بیشتری شود.

مطلب قبلیدبیر انجمن نساجی: فروش نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته
مطلب بعدیکنگره امریکا قانون ضداوپک را تصویب می‌کند؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید