کنگره امریکا قانون ضداوپک را تصویب می‌کند؟

اغلب در سال های اخیر، اوپک موفق به حفظ قیمت نفت «به اندازه کافی بالا» برای تحریک سرمایه گذاری در میادین جدید شیل و «به اندازه کافی کم» برای حفظ مصرف کنندگان بوده است.

مجازات اوپک برای ایالات متحده یک اشتباه بزرگ است. سی ان ان یادداشتی از «دان ابرهارت» در این باره منتشر کرده است.

ابرهارت می نویسد: کنگره درباره «NOPEC» بحث و گفتگو کرده است. صحبت هایی که این کارتل بین المللی نفت را غیرمجاز می شمارد. این احتمال وجود دارد که قانون ضد اوپک با توجه به افزایش حس ضد روسی و ضد عربستان و پس از روی کارآمدن دموکرات های پیشرو در مجلس نمایندگان در نهایت به تصویب کنگره برسد.

طی چند دهه، اوپک همیشه عنصری ترسناک برای ایالات متحده بوده است. اما دیگر زمان دیدن اوپک و به ویژه عربستان به عنوان یک دشمن گذشته است. مجازات اوپک یک اشتباه است و مهم نیست که این موضوع چقدر مورد علاقه رای دهندگان است.

مصرف کنندگان و سیاست گذاران امریکایی هنوز تحریم نفت و خطوط گاز دهه 1970 را فراموش نکرده اند. همچنین افزایش قیمت نزدیک به 150 دلار در هر بشکه در سال 2008 و فروپاشی قیمت در سال 2014 به یاد آنها مانده است. ماجرایی که باعث شد شرکت ها به مرز ورشکستگی برسند و هزینه کار در امریکا بالا برود.

با این حال، اوپک در 5 سال گذشته با تنظیم عرضه نفت و حفظ قیمت عادلانه تبدیل به یک شریک جدایی ناپذیر برای امنیت انرژی امریکا شده است.

نقش تعدیل کننده اوپک به بخش نفت امریکا اجازه می دهد تا تولید نفت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و امریکا را به صادرکننده عمده انرژی تبدیل شود. موضوعی که تا یک دهه پیش غیر ممکن به نظر می رسید.

اغلب در سال های اخیر، اوپک موفق به حفظ قیمت نفت «به اندازه کافی بالا» برای تحریک سرمایه گذاری در میادین جدید شیل و «به اندازه کافی کم» برای حفظ مصرف کنندگان بوده است.

نگه داشتن این مرز به طور پیوسته کار ساده ای نیست، به همین دلیل هم سعودی ها را باید بیشتر به عنوان یک شریک نگاه کرد تا یک دشمن.

با این حال مشخص نیست چه چیزی در تالار مرمر کنگره قابل فهم نیست. اوپک، به ویژه عربستان، کویت، عراق و امارات متحده ذخایر نفت کم هزینه در جهان را در اختیار دارند. ایران هم ذخایر گسترده نفت کم هزینه دارد، اما تحریم های امریکا عمدتا از تولید آن جلوگیری می کند.

عربستان سعودی نوسان دهنده اصلی بازار جهانی است. این کشور قادر است در عرض چند هفته میزان تولید نفتش را چند صد هزار بشکه کم یا زیاد کند. عربستان قدرت قابل توجهی در تعیین قیمت نفت دارد، حتی اگر ایالات متحده به لطف رونق نفت شیل از او پیشی گرفته باشد.

رونق نفت شیل، خیلی قابل توجه نیست، مخصوصا زمانی که سال 2014 قیمت ها سقوط کرد و رکود طولانی مدت به دنبال داشت. به هرحال بخش شیل نسبت به تولیدکنندگان اوپک نیاز به هزینه بیشتری برای ادامه حفاری دارند.

نقطه سر به سر برای تولیدکنندگان شیل تقریبا به طور میانگین رقمی بین 30 تا 60 دلار در هر بشکه است. این در حالی است که هزینه تولید در برخی از کشورهای خاورمیانه کمتر از 10 دلار در هر بشکه است. اگر عربستان با 268 میلیارد بشکه ذخایر کم هزینه، می خواست بخش شیل با به زمین بزند، می توانست.

عربستان تاثیرگذار بر رونق نفت امریکا است. هر قانونگذاری که نمی تواند این موضوع را ببیند، به آن توجه نمی کند. روابط همزیستی عربستان و امریکا با توجه به هرج و مرج در ونزوئلا، ایران و لیبی، یک بازار نفت متعادل ایجاد خواهد کرد.

این همزیستی سرمایه گذاری عربستان در بخش های دیگر اقتصادی ایالات متحده را تسریع می کند. اگر کنگره همچنان به دنبال قوانین ضد اوپک باشد، درواقع تمام این موارد را در معرض خطر قرار داده است. وقت آن رسیده است که متوجه شویم اوپک، دیگر برای اقتصاد امریکا ترسناک نیست، بلکه یک متحد با منافع مشترک است.

مطلب قبلیتلاش برای توسعه گلخانه و کشت گیاهان دارویی
مطلب بعدیرئیس کل بانک مرکزی: ۷۰ درصد ارز صادرات برنمی‌گردد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید