هر سال 4 میلیارد دلار روغن و دانه روغنی وارد می کنیم

بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز داخل از خارج کشور تامین می شود

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی می گوید:  سالیانه 4 میلیارد دلار ارز کشور صرف واردات روغن خام، کنجاله و سویا می‌شود که به همین منظور باید تولید دانه های روغنی را توسعه دهیم تا ارز کمتری از کشور خارج شود.

علیرضا مهاجر مجری دانه های روغنی در نشستی خبری به اهمیت کشت دانه‌های روغنی در کشور در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز داخل از خارج کشور تامین می شود و 95 درصد آن را بخش خصوصی وارد می کند.

به گفته آقای مهاجر، روغن خام مورد نیاز کشور از دو منبع سویا( کشورهای برزیل و آرژانتین) و پالم ( کشورهای مالزی و اندونزی) تامین می شود و حجم واردات آنها در سال های مختلف متفاوت است.

مهاجر از واردکنندگان خواست روغن های کیفی آفتاب گردان، کلزا و کنجد به کشور وارد کنند زیرا اختلاف قیمت های جهانی این محصولات چندان زیاد نیست و ما به راحتی می توانیم روغن های باکیفیت را از کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی تامین کنیم.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفته که تولید گلزا تقریبا نسبت به سال گذشته 2.5 برابر شده و از 68 هزار تن تولید در سال گذشته امسال تاکنون حدود ١٧٠ هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.

وی با اشاره به این که در سال زراعی 97-1396 برنامه افزایش سطح زیرکشت کلزا را به نزدیک 300 هزار هکتار داریم، گفت: از این سطح کشت بیش از 500 هزار تن کلزا در کشور تولید شود که این اتفاق بی سابقه برای نخستین بار در کشور رخ خواهد داد.

 

مطلب قبلیتوقف فروش اینترنت حجمی؛ فروش اینترنت نامحدود به زودی آغاز می شود
مطلب بعدیهشدار سازمان غذا و دارو نسبت به مخاطرات دارو و فرآورده های فوریتی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید