هشدار سازمان غذا و دارو نسبت به مخاطرات دارو و فرآورده های فوریتی

مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو گفت: تجربه نشان داده است که عمده داروهای فوریتی تامین شده از سوی شرکت های فوریتی وارد کننده، یا دارای تاریخ انقضای نزدیک یا اهدایی هستند یا از بیمار خریده شده اند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، اکبر عبدالهی اصل در همایش معاونان غذا و داروی سراسر کشور افزود: برخی استان ها می خواهند کمبود های دارویی خود را از شرکت‌های فوریتی تامین کنند اما تجربه نشان داده که بطور مثال این شرکت ها، داروی خود را از بیماران ترکیه می خرند و قیمت آن در ایران به یک چهارم قیمت اصلی کاهش می یابد اما سئوال اینجاست که آیا زنجیره نگهداری سرد آن رعایت شده است.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت هنوز تاوان واردات دارو و فرآورده های دارویی 25 سال پیش و مبتلا شدن تعدادی به ایدز، هپاتیت سی یا کورشدن را می دهد.

مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو در ادامه به سر باز زدن برخی شرکت های دارویی از کاهش قیمت داروها اشاره کرد و گفت: 12 قلم دارو در اسفند ماه سال گذشته مشمول کاهش قیمت شدند اما هنوز به قیمت گران تر فروخته می شوند که باید آنها را به تعزیرات بفرستیم.

وی با اشاره به کمبودهای دارویی گفت: بخشی از این کمبود ها به دلیل برخی داروهای بی صاحب است که نمایندگی رسمی ندارند و ثبت نشده اند.

عبدالهی اصل گفت: 300 تا 400 قلم دارو های بی صاحب داریم که از سوی شرکت های فوریتی وارد کشور می شوند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی دیگر از کمبودهای دارویی مربوط به داروهای قدیمی است که در بازار جهانی یافت نمی شوند. هنوز پزشکانی داریم که داروهای قدیمی مانند کرم فنی توئین و متیل دوپا تجویز می کنند.

وی تاکید کرد: پروتکل‌های دارویی در این زمینه باید تغییر کند و از داروهای جدید استفاده کنیم.

مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو گفت: در زمینه داروی آلبومین نیز کمبود داریم و تحت فشار چند شرکت هستیم چراکه برغم اینکه دارو دارند اما آن را تامین نمی کنند و می خواهند به قیمت بالاتر بفروشند. اکنون این دارو را به صورت وارداتی تامین می کنیم و تامین این دارو به اندازه مصرف است و مانند فاکتور هفت و هشت سهمیه بندی شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون این دارو به اندازه یک ماه وارد کشور شده اما به وضعیت عادی بازنمی گردد. زیر فشار شرکت های انحصاری وارداتی، کوتاه نمی آییم.

 

منبعخبر آنلاین
مطلب قبلیهر سال 4 میلیارد دلار روغن و دانه روغنی وارد می کنیم
مطلب بعدیفرزانه شرفبافی سرپرست ایران ایر شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید