سیف: اسکناس تومان جایگزین اسکناس های مستهلاک می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی درباره مصوبه دولت برای تبدیل واحد پول ملی به تومان گفته: قرار نیست اسکناس های موجود جمع آوری و با تومان های جدید جایگزین شود، بلکه با تناسب استهلاک اسکناس های موجود، اسکناس های تومان جایگزین آن خواهد شد.

ولی الله سیف گفته که این مصوبه جزئی از لایحه افزایش موادی بر قانون پولی و بانکی کشور است که پس از تصویب نهایی در مجلس، عملیاتی می شود.

هیات دولت روز یکشنبه دوم مرداد بخشی از لایحه قانون پولی و بانکی را تصویب کرد که بر اساس آن واحد پول رسمی کشور تومان معادل ده ریال تعیین شد. این مصوبه در قالب لایحه به مجلس داده می شود و پس از تصویب مجلس اجرایی خواهد شد.

آقای سیف گفت: هدف اصلی این کار تطبیق واقعیت پولی و با ذهنیت مردم است؛ در حال حاضر مردم همیشه از تومان استفاده می کنند، اما ریال محاسبه می شود، این تناقضی است که وجود دارد و اشتباهاتی را به دنبال دارد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن یادآوری اینکه تبدیل واحد پولی سبب شفافیت می شود، گفت: البته تبدیل واحد پولی تغییر پولی نیست و نباید با آن تداخل مبحث شود.

سیف توضیح داد: هنگامی که به شرایط با ثبات اقتصادی برسیم، باید نسبت به حذف صفر از پول ملی اقدام شود که در گذشته حذف سه یا چهار صفر مطرح شد، اما اجرای آن به شرایط ثبات در آینده وعده شد.

در دولت محمود احمدی نژاد برنامه هایی برای حذف سه صفر از پول ملی مطرح شد و وبسایتی نیز برای این کار راه اندازی شد اما این برنامه اجرا نشد.

مطلب قبلیدستور آماده باش شرکت های آب و برق کشور؛ هوا دوباره گرم می شود
مطلب بعدیفروش خودروهای بنزینی و دیزلی تا ۲۰۴۰ در انگلیس ممنوع می‌شود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید