واحد پول ایران؛ تومان و برابر 10 ریال تعیین شد

محسن حاجی میرزایی دبیر هیات دولت از تصویب لایحه اصلاح قانون پولی بانکی در جلسه عصر یکشنبه هیات وزیران خبر داد و گفت: بر اساس این لایحه ، واحد پول رسمی کشور، تومان و معادل ده ریال تعیین شد.

آقای حاجی میرزایی در کانال تلگرامی خود نوشته ‘بر اساس این لایحه واحد پول رسمی کشور، تومان و معادل ده ریال تعیین شد و موضوعی که مدتها قبل از سوی مردم و در تمام مبادلات پولی مورد استفاده بود، یعنی کاربرد واحد تومان به جای ریال، رسمیت یافت’.

ریال سالهاست در معاملات روزمره ایران جایی ندارد و عملا تومان بنابر عرف نانوشته واحد رسمی پول کشور است.

به گفته بانک مرکزی ایران، اصلی‌ترین دلایل این اقدام افزایش تورم در دهه‌های اخیر و کاهش ارزش پول ملی است. علاوه بر آن محدودیت چاپ اسکناس درشت منجر به افزایش قابل توجه حجم اسکناس در جریان شده است.

پائیز سال گذشته  بحث تومان به جای ریال مطرح شد و گفته شد که دولت مصوبه ای در این زمینه داشته است.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی همان زمان گفته بود استفاده از “تومان” بعنوان واحد پول این کشور باعث آسانتر شدن مبادلات اقتصادی خواهد شد.

آقای سیف در کانال تلگرام خود نوشته بود: “از زمان معرفی ریال در قانون پولی و بانکی به ویژه در طول چند دهه گذشته به دلیل تورم انباشته، ریال عملا از مبادلات اقتصادی روزمره حذف شده و تومان جایگزین آن شده است؛ بنابراین مصوبه دولت در زمینه تغییر رسمی واحد پول ملی از ریال به تومان اقدامی برای تسهیل نسبی مبادلات اقتصادی آحاد جامعه، رسمیت بخشیدن به عرف مورد قبول مردم کشور و در انطباق با واقعیت های موجود قابل تفصیل خواهد بود.”

استفاده از ریال در دهه‌های اخیر همواره با پیچیدگی‌های خاص خود همراه بوده است از جمله:

  • استفاده از رقم‌های بزرگ در مبادلات مالی ساده روزمره
  • مشکلات ایجاد شده در امور محاسباتی و حسابداری
  • ناامنی در حمل مقادیر زیاد پول
  • هزینه بالای چاپ و نابودی اسکناس‌های درجریان با توجه به حجم بالای اسکناس

استفاده مردم ایران از واحد پولی “تومان” به جای “ده ریال” بدور از مشکل نبوده است؛ واحد پول رسمی ریال است اما مردم در مبادلات خود فقط تومان را به کار می‌برند، به همین دلیل آنها در معاملات همیشه قیمتها را از ریال به تومان تبدیل می‌کنند و در عمل در امور روزمره یک صفر در معاملات کنار گذاشته می‌شود.

مطلب قبلی22 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی؛ 40 درصد آپارتمانی، 60 درصد غیر آپارتمانی
مطلب بعدیسلفی با مونوپاد درموزه های ایران ممنوع شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید