روسیه به دنبال پیشتازی در هوش مصنوعی

روسیه به دنبال پیشتازی در هوش مصنوعی

چین و آمریکا در توسعه هوش مصنوعی پیشتاز هستند. بسیاری از محققان و سران جهان تصور می‌کنند، هوش مصنوعی دنیا را تغییر می‌دهد و جامعه را به شکل مشابه معرفی رایانه در قرن بیستم، متحول خواهد کرد.

اگرچه روسیه خواهان تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های هوش مصنوعی در جهان است، اما با محدودیت‌های ایجاد شده در جنگ با اوکراین، با موانعی در مسیر توسعه این فناوری مواجه شده است. از زمان آغاز این جنگ، بسیاری از متخصصان نخبه، خاک این کشور را ترک کرده‌اند و تحریم‌های غرب نیز مانع واردات فناوری‌های پیشرفته به این کشور شده است.

در راستای نگرانی‌های موجود از ابعاد منفی توسعه هوش مصنوعی، ولادیمیر پوتین در یک کنفرانس هوش مصنوعی در مسکو تاکید کرد: با وجود مسائل اخلاقی مطرح و پیامدهای اجتماعی نگران‌کننده فناوری‌های جدید، تلاش برای ممنوع کردن هوش مصنوعی غیرممکن است. رئیس جمهور روسیه درباره هوش مصنوعی گفت: شما نمی‌توانید چیزی را ممنوع کنید. اگر آن را ممنوع کنیم، جای دیگری توسعه پیدا می‌کند و ما عقب می‌افتیم. پوتین خاطرنشان کرد: شماری از سیستم‌های جست‌وجوی آنلاین غربی و مدل‌های مولد، زبان و فرهنگ روسی را نادیده گرفته یا حتی لغو کرده‌اند. چنین الگوریتم‌های غربی اساسا فکر می‌کنند روسیه وجود ندارد. البته انحصار و تسلط بر چنین سیستم‌هایی، آنها را غیرقابل قبول و خطرناک می‌کند.

طبق اکثر رتبه‌بندی‌ها، چین و آمریکا در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی بسیار جلوتر از سایر کشورها هستند و در رتبه بعدی، کشورهای اروپایی و همچنین هند، روسیه، اسرائیل، کره‌جنوبی و ژاپن قرار دارند. با این حال، برای روسیه، جنگ در اوکراین و تلاش‌ها برای بسیج سربازان، باعث خروج تعداد زیادی از افراد تحصیل‌کرده شد و همزمان، تحریم‌های غرب باعث قطع همکاری بین‌المللی روسیه با مراکز قدرتمند هوش مصنوعی در غرب شده است.

پوتین درباره تحول زندگی بشر در سایه هوش مصنوعی گفت: در تمام زمینه‌های زندگی ما، بشریت در حال آغاز فصل جدیدی از وجود خود است. در آینده بسیار نزدیک، به عنوان یکی از نخستین اقدامات در مسیر تسریع توسعه این فناوری، فرمان ریاست‌جمهوری امضا خواهد شد و نسخه جدیدی از استراتژی ملی توسعه هوش مصنوعی تصویب خواهد شد. رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: استراتژی جدید، تغییرات قابل توجهی از جمله توسعه تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبانی بزرگ، ایجاد خواهد کرد. محققان روسی باید دسترسی بهتری به ابررایانه‌ها داشته باشند و همزمان، آموزش علمی سطح بالای روسی در خصوص هوش مصنوعی باید بهبود پیدا کند. وی تاکید کرد: روسیه باید قوانین را تغییر دهد، همکاری‌های بین‌المللی را تقویت کند و سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری را برای توسعه هوش مصنوعی تضمین کند.

به گزارش رویترز، پوتین از شرکت‌های اسبربانک و یاندکس برای توسعه هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی خود که به گفته او، باید بیشتر توسعه پیدا کرده و در بخش‌های اقتصاد به‌کار گرفته شود، ستایش کرد.

مطلب قبلیبزرگترین تولیدکننده آرد گندم روسیه
مطلب بعدیتجهیزات فروشگاهی مدرن، راهکاری برای فروشگاه شما

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید