6 کلانشهر و 289 شهر در معرض تنش آبی

شهرهای بزرگ اصفهان، بوشهر، بندر عباس، شیراز، کرمان و مشهد با مشکل کم آبی مواجه هستند

همزمان با اعلام تنش آبی در شش شهر بزرگ و 289 شهر کوچک، وزارت نیرو از مردم درخواست کرده است مصرف آب خود را در تابستان مدیریت کنند.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب با دعوت از مردم برای مدیریت مصرف آب در تابستان گفته است: در زمان حاضر 6 کلانشهر و 289 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند.

بنابر گزارش وزارت نیرو، شهرهای اصفهان، بوشهر، بندر عباس، شیراز، کرمان، مشهد به همراه 289 شهر در تابستان امسال دارای تنش آبی هستند؛ به این معنی که منابع آب موجود و مصرف آنها در حالت سربه سر قرار دارد و در این وضعیت، کنترل مصرف از سوی مشترکان به‌ویژه در ساعت‌های پیک مصرف برای پایداری خدمات بسیار تعیین کننده خواهد بود.

شهرهای اصفهان، بوشهر، بندر عباس، شیراز، کرمان، مشهد به همراه 289 شهر در تابستان امسال دارای تنش آبی هستند؛ به این معنی که منابع آب موجود و مصرف آنها در حالت سربه سر قرار دارد

به گفته آقای میدانی، در برخی از شهرهای کشور و کلانشهرها ممکن است تنش آبی و کاهش فشار آب ایجاد شود و در بسیاری از شهرها ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد با افت فشار آب روبرو شویم ولی به دلیل قدمت شبکه آن شهر نتوانیم فشار شبکه موجود در آب شهری را از حدی بالاتر ببریم که از جمله این شهرها می‌توان به شهر بوشهر اشاره کرد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به حوادث اخیر در استان سیستان و بلوچستان که به دلیل افزایش بیش از حد دما رخ داد، گفته است: اتفاقی که اخیراً در زابل افتاد به واسطه قطع و وصل‌های مکرر برق بود که با ایجاد شوک به ایستگاه‌های پمپاژ موجبات ترکیدگی لوله و اتصالات را به‌وجود آورده و نواقصی در تاسیسات آب ایجاد شد؛ این مشکل با اختصاص 150 میلیارد تومان به استان سیستان و بلوچستان از محل 490 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای شهرهای دارای تنش مرتفع شد.

گزارش وزارت نیرو نشان می دهد که در حال حاضر وضعیت آبرسانی در کلانشهرها طبیعی است، اما معاون وزیر نیرو می گوید: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی دمای هوا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور بین 0.5 تا 1.5 درجه سانتیگراد گرم‌تر خواهد شد و این سبب می‌شود تا میزان مصرف آب افزایش یابد.

به گفته آقای میدانی، اگر به دلیل افزایش دما میزان مصرف آب در اوج زمان مصرف بیش از حد انتظار بالا برود ممکن است حجم مخازن کاهش یابد برای همین مردم همچون سال‌های گذشته برای برخورداری از شبکه آب پایدار، باید در زمان اوج مصرف، از وسایل مصرف طولانی خودداری کرده و نیازهای خود را در زمانی خارج از ساعات پیک مصرف برآورده کنند.

بنابر گزارش وزارت نیرو، ساعات پیک مصرف آب را در روزهای غیر تعطیل بین ساعات 16.30 تا 21 و در روزهای تعطیل بین ساعات 10 تا 14 و در بعداز ظهرها از 16.30 تا 21 است.

گزارشها نشان می دهد که وضعیت سدهای کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد ولی به گفته آقای میدانی، اگر میزان مصارف افزایش یابد حتی با وجود آب پشت سدها، در بسیاری از مواقع تاسیسات پاسخگوی نیاز بیش از حد مشترکان نخواهد بود.

مطلب قبلیگروه اقدام مالی تعلیق محدویت های مالی ایران را تمدید کرد
مطلب بعدیپیش از شروع کسب و کار تازه چه باید کرد؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید