گروه اقدام مالی تعلیق محدویت های مالی ایران را تمدید کرد

گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرده ایران در یکسال گذشته به توصیه‌های این گروه عمل کرده است و بر این اساس اف‌‌ای‌تی‌اف به تعلیق تحریم‌های ایران ادامه خواهد داد.

این گروه ویژه ” که برای پیشگیری از پولشویی و ممانعت از حمایت مالی گروه‌های تروریستی” تشکیل شده روز جمعه دوم تیر اعلام کرد: “با توجه به این که ایران به تعهدات سیاسی خود پایبند بوده و گام‌های لازم را در راستای “برنامه عملیاتی” (Action Plann) برداشته، اف‌‌ای‌تی‌اف تصمیم گرفته که به تعلیق تحریم‌های این کشور ادامه دهد؛ هرچند، این گروه به نظارت خود (از این کشور) تا نهایی شدن همه گام‌ها و مفاد برنامه عملیاتی تعیین شده، ادامه خواهد داد.”

حمید بعیدی سفیر ایران در لندن ضمن استقبال از تصمیم اخیر گروه بین‌المللی اقدام مالی (FATF) مبنی بر ادامه تعلیق محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران، نوشت این تصمیم امکان توسعه روابط بانکی و مالی با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ی تفاهم هسته‌ای برجام می‌باشد، تضمین می‌کند.

آقای بعیدی نژاد با انتشار یادداشتی در صفحه تلگرامی‌اش نوشت: “اعضای نهاد ترتیبات مالی بین‌المللی برای جلوگیری از پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به «اف ای تی اف» که در شهر «والنسیا» در اسپانیا تشکیل جلسه داده‌اند، طی مصوبه‌ای از اقدامات مؤثر نظام بانکی و مالی ایران برای مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تقدیر نمودند و بدین ترتیب برای دومین سال متوالی اعمال محدودیت‌های تحمیلی قبلی این نهاد بر نظام بانکی و مالی ایران را تعلیق و متوقف نمودند.”

آقای بعیدی نژاد که عضو هیات مذاکره کننده هسته ای بود با اشاره به تلاش دولت آمریکا نوشت: “کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ اقتصادی جهان با این تصمیم خود، امکان توسعه روابط بانکی و مالی خود با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ی تفاهم هسته‌ای برجام می‌باشد، تضمین کردند.”

بدین ترتیب این گروه ویژه که یکی از نهادهای ناظر بر اقدام‌های مالی ایران بعد از امضای برجام است التزام ایران به تعهداتش را تایید کرده است؛ تاییدی که می تواند تضمینی برای گسترش مناسبات مالی و بانکی ایران با محافل بین‌المللی بعد از تعلیق تحریم‌های هسته‌ای این کشور تلقی شود.

اف‌ای‌تی‌اف، گروه ویژه اقدام مالی، در سال ۱۹۸۹ با ابتکار گروه جی ۷ در پاریس تاسیس شد.

ایران به همراه کره شمالی در فهرست کشورهای “مسئله‌دار” این گروه قرار گرفته است. یک سال پیش گروه ویژه اقدام مالی به ایران فرصت داده بود که برنامه هایی را برای خارج شدن از فهرست سیاه انجام دهد.

گروه ویژه اقدام مالی به ایران توصیه کرده برای این که بانک‌های بین‌المللی با بانک‌های ایرانی کار کنند اقداماتی را انجام دهد. این توصیه‌ها به خودی خود الزام آور نیستند، اما رعایت یا عدم رعایت آنها مستقیما روی نظام بانکی کشورها تاثیر می‌گذارند.

مطلب قبلیخرید اینترنتی در چین رکورد زد؛ شش ماه 440 میلیارد دلار
مطلب بعدی6 کلانشهر و 289 شهر در معرض تنش آبی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید