۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای تامین مالی بنگاههای کوچک و متوسط

بانک مرکزی، اولویت های تامین مالی سال ۱۳۹۶ را به شبکه بانکی ابلاغ کرد

بانک مرکزی برایحمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، “دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ۱۳۹۶” و اولویت های تامین مالی را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است که بر اساس آن ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بنگاه های تولیدی و صنعتی و صنفی قرار می گیرد.

بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که در سال جاری با هدف “استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی”  کشور ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات را در اختیار بنگاههای تولیدی قرار می دهد.

از این مبلغ برای تأمین سرمایه در گردش موردنیاز ۱۰ هزار بنگاه‌ اقتصادی، تأمین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیكی حداقل ۶۰ درصد و تأمین مالی موردنیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی استفاده خواهد شد.
بانک مرکزی، پیش‌بینی کرده است حدود ۳۰ هزارمیلیارد تومان تسهیلات در سال جاری برای اجرای این طرح ها از منابع بانکی پرداخت شود که از این میان باید در مجموع ۲۰ هزارمیلیارد تومان برای سرمایه ‌در گردش و تامین مالی طرح‌های نیمه تمام و ۱۰هزارمیلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی واحدهای اقتصادی که از توجیه فنی، مالی و اقتصادی لازم برخوردار هستند، تخصیص یابد.
حدود ۳۰ هزارمیلیارد تومان تسهیلات در سال جاری برای اجرای طرح ها از منابع بانکی پرداخت می شود که از این میان باید در مجموع ۲۰ هزارمیلیارد تومان برای سرمایه ‌در گردش و تامین مالی طرح‌های نیمه تمام و ۱۰هزارمیلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی واحدهای اقتصادی اختصاص یابد
بنابر تصمیم بانک مرکزی، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط که جزء مشتریان بانک‌ها هستند در اولویت این بخش از تسهیلات قرار دارند. قرار است پرداخت این تسهیلات با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت شود.
بانک مرکزی می گوید “بسیاری از واحد‌های صنفی نیز در زنجیره عرضه محصولات بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار دارند و در زمینه‌های مختلف تولیدی، توزیعی، کشاورزی و خدماتی فعالیت می‌کنند که بدون حضور آنها، اقتصاد کشور توان حرکت ندارد، بنابراین از آنجایی‌که اصناف ضرورتی به ثبت نام در سامانه بهین یاب ندارند توصیه می‌شود تأمین مالی این گروه از متقاضیان نیز در کنار بنگاه‌های کوچک و متوسط با رعایت مقررات بانکی مورد اهتمام و توجه جدی بانک‌ها قرار گیرد.”
در سال گذشته نیز بانک مرکزی برای پیشبرد برنامه های توسعه ای و خروج از رکود بخشی از تسهیلات بانکی را به بخش های تولیدی و صنعتی اختصاص داده بود.
بنابر گزارش بانک مرکزی، در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ، ۱.۹ درصد و رشد صنعت ۵.۸ درصد بوده و از طرفی رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز روند صعودی داشته به طوری که این رقم در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۵ به ۴.۶ درصد ارتقا پیدا کرده است.
بانک مرکزی با اشاره به رشد بخش های مختلف، می گوید که “تحریک اقتصادی ناشی از سیاست های پولی واعتباری بانک مرکزی و نظام بانکی و هدایت منابع به سمت سرمایه در گردش در حوزه صنعت مطلوب بوده و انتظار می‌رود رشد اقتصادی در بخش‌های غیرنفتی و صنعت همچنان به روند بهبود و افزایشی خود ادامه دهند.”
همزمان با ابلاغ دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ۱۳۹۶، بانک مرکزی تاکید کرده است که “به منظور جلوگیری از انحراف منابع محدود بانک‌ها لازم است در مرحله اول بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با درنظر گرفتن اصول کلی اعطای تسهیلات و اعتبارسنجی متقاضی و اخذ تأمین کافی، نسبت به اعطای تسهیلات موضوع دستورالعمل موردنظر اقدام کنند و سپس نظارت بر محل مصرف تسهیلات را در دستور کار خود قرار دهند.”
مطلب قبلیاروپا، مقصد یک میلیون بشکه نفت ایران
مطلب بعدی۱۶ درصد خرمای جهان در ایران تولید می‌شود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید