ییماری های قلبی عروقی، تنفسی، سرطان ودیابت دلیل اصلی مرگ و میر در کشور

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دلیل 76 درصد مرگ و میرها در کشور را بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و مشکلات مزمن تنفسی بیان کرد و گفت: کنترل این بیماری ها و عوامل آن از ابتلای افراد و هزینه های بالای درمان و نیز مرگ های زودرس جلوگیری می کند.

علی اکبر سیاری عصر شنبه در حاشیه همایش تجارب برگزیده در حوزه بهداشت به خبرنگاران گفت: هشت عامل خطرناک شامل غذای ناسالم، استعمال دخانیات، کم تحرکی ،مصرف الکل به همراه فشار خون، قند و چربی خون و چاقی باعث بروز این بیماری ها می شود.

وی گفت: برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در سال 94 به تصویب شورای سلامت و امنیت غذایی رسید و در چهار شهر کشور به صورت پایلوت به اجرا در آمد و سال گذشته در قالب طرح ‘ایراپن’ و بررسی وضعیت افراد 30 سال به بالا در سراسر کشور اجرایی شد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: این بررسی ها در چهار گروه انجام شد که شامل افرادی که عامل خطر را در خود ندارند، افراد بالای 30 سال که عامل خطر هستند، افرادی که طی 10 سال آینده در معرض سکته قرار خواهند گرفت و افرادی که در معرض سرطان قرار دارند، بود.

به گفته وی، در این پیوند برای 90 درصد مردم کشور پرونده سلامت تشکیل داده ایم و با برنامه ریزی و اقدامات انجام شده سعی داریم تا از 25 درصد مرگ و میرهای زودرس طی 10 سال آینده جلوگیری کنیم.

سیاری گفت: این طرح از سوی سازمان جهانی غذا و دارو به عنوان یک طرح موفق ارزیابی شده و سال 2018 باید نتایج آن در سازمان ملل ارائه شود.

منبعایرنا
مطلب قبلیصادرات نفت به اروپا هفت برابر شد
مطلب بعدیوزیر ارتباطات: سرورهای تلگرام به ایران منتقل شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید