چه زمانی برای شروع استارت آپ مناسب است؟

نکاتی درباره زمان راه اندازی استارت آپ

زمان

استارت آپ خود را چه زمانی به جهان معرفی کنیم؟ زمستان؟ تابستان؟ در دوره های بحران یا دوره رونق اقتصادی؟

عوامل زیادی در راه اندازی موفق یک استارت آپ موثر است. محصول، بازار، گروه، تامین مالی، مدل کسب وکار از جمله این عوامل است. بنیان گذاران استارت آپ ها تلاش می کنند با استفاده بیشتر از هر کدام از این عوامل، موفقیت استارت آپ خود را تضمین کنند اما یک نکته وجود دارد که در این بین، کمتر به آن توجه می کنند. این نکته، زمان بندی است.

به نوشته eu-startup در طراحی استراتژی بازار، زمان بندی به معنای بهینه سازی بازه زمانی حضور در بازار و زمان مناسب برای اجرای ایده است. اما به واقع چه زمانی برای راه اندازی یک استارت آپ مناسب است؟ پاسخ روشنی برای این پرسش وجود ندارد. درواقع مسئله زمان بندی برای راه اندازی استارت اپ بیش از هر چیز به نوع کسب وکار و بازاری که در ایده اولیه مطرح شده مربوط است. این عوامل است که مشخص می کند، زمان بندی شما درست است یا خیر.

زمان بندی براساس بازارِ محصول

چه زمانی برای راه اندازی استارت آپ شما مناسب نیست؟ زمانی که تقاضایی برای خدمات یا کالای شما در بازار وجود ندارد. پیش از راه اندازی استارت آپ باید بفهمید  تا چه اندازه در بازار ظرفیت پذیرش ایده شما وجود دارد و مشتریان بالقوه شما برای خرید آماده اند یا خیر؟

شما باید پیش از راه اندازی استارت آپ، بازار را از نظر ظرفیت خرید و تقاضای محصول یا خدمات خود آزمایش کنید و مشتریان بالقوه را پیدا کنید. بعضی از موسسان استارت آپ ها می گویند زمانی که شما به بررسی بازار اختصاص می دهید، فرصتی برای رقباست تا بازار را پیش از ورود شما به دست بگیرند.

بعضی دیگر استدلال می کنند که با اختصاص زمان لازم به بررسی بازار و ورود به بازار با آمادگی بیشتر، می توانید خیلی زود از رقبا پیشی بگیرید.

وضعیت اقتصاد کلان

وضعیت اقتصاد کلان در راه اندازی استارت آپ ها موثر است. بعضی افراد می گویند  شرایط سخت اقتصادی مثل رکود و یا همه گیری که امروز شاهد آن هستیم، زمان مناسبی برای راه اندازی استارت آپ نیست. ریسک و نوسان های دوره رکود راه اندازی استارت اپ را دشوار می کند. اما در دوره رونق اقتصادی، شرایط بهتری برای راه اندازی استارت آپ فراهم می شود که از جمله آن دسترسی به بودجه لازم و تامین مالی آسان تر است.

هم چنین در دوره رونق، مشتریان و کسب وکارها به افزایش هزینه ها و استفاده از محصولات جدید بیشتر تمایل دارند. اما بعضی دیگر باور دارند رفتار مشتریان در دوره بحران به گونه ای است که می تواند فرصت مناسبی را برای راه اندازی استارت آپ فراهم کند. مشتریان در بحران حساس ترند و تمایل بیشتری به تغییر دارند. غیر از این، دلایل دیگری هم وجود دارد که نشان می دهد دوره بحران، بهترین دوره برای راه انداختن استارت آپ است.

اگر رکودهای گذشته در تاریخ اقتصاد جهان را بررسی کنیم، می بینیم که بعضی فناوری های نو و استارت آپ ها محصول همین دوران سخت بوده اند، مثل ایر بی اند بی، تسک ربیت و اوبر. این استارت آپ های جدید براساس تمایل مشتریان به تغییر رفتار ایجاد شدند و بخشی تازه در اقتصادها را به نام اقتصاد گیک ساختند که آن را با نام اقتصاد اشتراکی هم می شناسیم. اقتصاد گیگ و اقتصاد اشتراکی در دوره بحران های مالی در جهان و زمانی شکل گرفت که بیکاری به بیشترین سطح رسیده بود و سطح درآمد به شدت کاهش یافته بود. استارت آپ های شکل دهنده به اقتصاد گیگ و اشتراکی به مشتریانی که بیکار شده بودند کمک کردند تا با چند کلیک و اطلاعاتی محدود خودشان را به پلتفرم ها وصل کنند و به درآمد برسند.

هم چنین فرصتی برای درآمدزایی بیشتر افراد شاغل فراهم شد. نوآوری در زمان نیاز ظهور می کند. همینطور که دیدیم، همه گیری بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها را تغییر دارد. خدمات مالی، املاک و مستغلات، خرده فروشی ها و … خیلی سریع دیجیتالی شدند.

تغییرات فصلی

فصل ها هم در راه اندازی استارت آپ اهمیت دارند. راه اندازی استارت اپ در یک ماه مشخص، مناسبت خاص یا … به مخاطبان هدف بستگی دارد و اینکه شروع کار در چه فصلی از سال برای شما سودآورتر است. برای مثال، اگر محصول یک استارت اپ به جشن کریسمس مربوط است، راه اندازی آن در آستانه زمانی که خریدها برای کریسمس به اوج می رسد ضروری است. در مقابل اگر این کسب وکار را در ژانویه راه اندازی کنید،

به دلیل کاهش تقاضا و درآمد پایین مشتریان، فروش کمی خواهید داشت. هم چنین، کار کردن در تابستان و زمستان هم تفاوت های خودش را دارد. به یاد داشته باشید که زمین گرد است و زمانی که در اروپا تابستان از راه می رسد، استرالیا سرد و زمستانی است. برای اینکه بدانید در چه فصلی باید کسب وکار خود را شروع کنید، به تجربه مشتریان و چالش های فصلی آن ها گوش دهید. از تجربیات و نظرهای آن ها برای فروش محصول خود در فصل مناسب استفاده کنید.

تعادل

هیچ زمان مشخصی برای راه اندازی استارت آپ وجود ندارد. استارت اپ ها باید به مشتریان و ظرفیت های بازار نگاه کنند. بعضی باور دارند بنیانگذاران استارت آپ ها به محض آمادگی باید کار خود را آغاز کنند چراکه پس از راه اندازی سریع، بیشتر استارت آپ ها این فرصت را دارند تا ایده و روش خود را اصلاح کنند و در مسیر دیگری قرار بگیرند. درواقع آن ها از فرصت حضور در بازار، به عنوان فرصتی برای اصلاح و رشد خود استفاده می کنند. تجربه استارت آپ ها هیچ یک از این ایده ها را به طور کامل تایید نمی کند. نکته مهم، برقراری تعادل بین زمان اجرای ایده و انتظار برای آماده سازی است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیواکسن جانسون اند‌ جانسون چه ویژگی‌هایی دارد
مطلب بعدیسرنوشت جهان در سال 2021؛ اقتصاد، سیاست، تکنولوژی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید