سرنوشت جهان در سال 2021؛ اقتصاد، سیاست، تکنولوژی

پیش‌بینی‌های مجله فورچن برای امسال

واکسن

فکر نمی‌کردید ۲۰۲۰ این‏طوری باشد؟ خیلی‌ها فکر نمی‌کردند. اما اگر خیال می‌کنید که ۲۰۲۰ را به هیچ صورت نمی‌شد پیش‌بینی کرد اشتباه می‌کنید. حدود یک دهه بود که واگیرشناسان هشدار می‌دادند که هر صد سال یک بار یک بیماری واگیردار می‌تواند زمین را به نابودی بکشاند و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هم آماده این شرایط نیستند.  دیدید که شد آنچه نباید می‌شد.

حالا نوبت پیش‌بینی ۲۰۲۱ است. هر سال نویسندگان و دبیران مجله فورچن در شمارهای ویژه دست به پیش‌بینی وقایع ماه‌های آینده می‌زنند و در پنج حوزه کسب‌وکار، سیاست، بین‌الملل، تکنولوژی و فرهنگ عامه شانس‌ خود را امتحان می‌کنند. بر اساس پیش‌بینی فورچن، برخی از چالش‌های ۲۰۲۱ به ۲۰۲۰ شبیه خواهند بود و بعضی از آنها کاملا تازه‌اند. این شما و این ۲۰۲۱!

۱.اقتصاد، بازارها و کسب‌وکار

سال خوب شرکت‌های بزرگ، سال بد نفت و زنان

نفت ۲۰۲۱

بهای نفت در پایان سال ۲۰۲۱ به حدود هر بشکه ۵۰ دلار خواهد رسید. حتی اگر اقتصاد جهان بتواند کاملا خود را احیا کند، تقاضا برای نفت به روزهای قبل از کرونا بازنخواهد گشت. علتش این است که همچنان گروه‌های زیادی از مردم از راه دور کار خواهند کرد و نه با هواپیما سفر تجاری خواهند رفت و نه با ماشین به سر کار. تنها چیزی که کمک می‌کند بهای نفت بیش از این سقوط نکند تقاضا از طرف بازارهای نوظهور و در حال توسعه است.

بیت‌کوین افت می‌کند، اما…

بیت‌کوین در سال آینده رکود می‌شکند و به ارزش ۵۰ هزار دلار هم می‌رسد اما – مثل همیشه – سقوط خواهد کرد. انتظار می‌رود بیت‌کوین بعد از این سقوط روی ۲۰ هزار دلار آرام بگیرد.

در سال ۲۰۲۱ واکسن‌سازان چینی بیشتر از شرکت‌های غربی به دنیا واکسن می‌رسانند. شرکت‌های چینی در حال حاضر در فاز ۳ آزمایش واکسن‌ها هستند و روی تکنولوژی‌هایی تمرکز کرده‌اند که واکسن‏شان به اندازه واکسن‌های غربی نیازمند حمل و ذخیره در یخچال‌های پیشرفته و گران نباشد

کنگره ضعیف و بورس قوی

بعد از انتخابات نوامبر که مشخص شد اوضاع کنگره تغییر نکرده و قرار نیست مجلس قدرتمندی از بایدن حمایت کند (دموکرات‌ها اکثریت خود را در مجلس نمایندگان حفظ کردند و سنا دست جمهوری‏خواهان باقی ماند) بازارها نفس راحتی کشیدند. اصولا در آمریکا وقتی کنگره ناکارآمد است بازارهای آمریکا بهتر عمل می‌کنند چون خبری از تصویب قوانین نظارتی و دخالت دولت نیست. احتمالا در سال ۲۰۲۱ به خاطر همین کنگره بایدن نخواهد توانست معافیت‌های مالیاتی دوران ترامپ را لغو کند و این به‏شدت به سود شرکت‌های بزرگ خواهد بود.

ضربه سنگین‌تر کرونا به زنان

کرونا ضربه سنگینی به بازار کار زد اما این ضربه عادلانه بین همه پخش نشد و به خصوص زنان سیاه و لاتین بیشترین بیکاری‌ها را تجربه کردند. یک علت اصلی این روند این بود که مادران مجبور شدند در خانه‌ بمانند و از بچه‌ها مراقبت کنند. بین فوریه ۲۰۲۰ تا اکتبر حدود ۲.۲ میلیون زن یا بیکار شدند یا دنبال کار می‌گشتند. سال‌ها طول خواهد کشید که این زن‌ها دوباره بر سر کار برگردند و حتی آن موقع هم با حقوق‌های کمتر و مشاغل سطح پایین‌تر روبه‏رو خواهند شد.

۲.سیاست

حتما در واشنگتن چهره‌های جدیدی خواهید دید اما وضع زیاد تغییر نمی‌کند

تور خداحافظی پلوسی

نانسی پلوسی ۸۰ ساله، حدود دو دهه است که دموکرات‌ها را در مجلس نمایندگان رهبری می‌کند. حالا زمان خداحافظی است اما او تاکنون نامی از جانشین خود بر زبان نیاورده. ممکن است یکی از این افراد به عنوان رهبر جدید دموکرات‌ها معرفی شود: حکیم جفریز، چری بوستوس، تیم رایان و لیندا سانچز.

مک‌کانل کوتاه نمی‌آید

میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‏خواهان در سنا بدون تعارف هر طرحی را که دموکرات‌ها به سنا بفرستند سلاخی می‌کند و با کسی شوخی ندارد. درست است که ممکن است آدم‌ها تغییر کنند اما این‏یکی بعد از پیروزی جو بایدن شبیه آدم‌های متحول به نظر نمی‌رسد. گروهی از دموکرات‌ها امیدوارند که سابقه طولانی حضور بایدن در سنا باعث بهبود رابطه مک‌کانل با دولت بایدن شود، اما ما این را تقریبا بعید می‌دانیم.

جانشینی برای برنی

برنی سندرز سناتور چپ‌گرای ایالت ورمانت ۷۹ ساله است و او هم مثل نانسی پلوسی کم‌کم باید از صحنه خداحافظی کند. دموکرات‌های جناح ترقی‌خواه به زودی درخواهند یافت که رهبرشان بیشتر از آنکه به انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی نزدیک باشد به بازنشستگی نزدیک است. نکته اینجاست که آنها هیچ سناتوری را در حد و اندازه‌های سندرز ندارند. البته چندین سیاستمدار ترقی‌خواه جوان داریم که در سطح ایالتی فعالیت دارند (مثل جولیا سالازار سناتور ایالت نیویورک) که ممکن است سندرز در سال ۲۰۲۲ از او حمایت کند تا وارد سیاست فدرال شود.

Trump TV

درست است که ترامپ نمی‌تواند به این راحتی‌ها بی‌خیال کاخ سفید شود اما به احتمال زیاد روزی را خواهید دید که ترامپ تلویزیون خود را راه انداخته و دکورش شبیه اتاقش در کاخ سفید است. اگر ترامپ در یک چیز خوب باشد آن سرگرم‌کردن مردم است. ترامپ در سال ۲۰۲۱ با تلویزیون کابلی راست افراطی One America News Network همکاری خواهد کرد و برنامه خودش را راه خواهد انداخت. او در این تلویزیون به رفیق سابقش فاکس نیوز هم رحم نخواهد کرد.

۳.تکنولوژی

سال تلگرام و واتس‌اپ

اینترنت خصوصی‌تر می‌شود

شبکه‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر آن‏قدر از حریم خصوصی ما نفع برده‌اند و آن را نقض کرده‌اند که تعداد زیادی از مردم تصمیم گرفته‌اند عمر خود را بیشتر در کانال‌های خصوصی‌تر اپ‌های پیام‌رسانی مثل تلگرام و واتس‌اپ و دیسکورد تلف کنند. این روند طی ماه‌های آینده و با راه افتادن جو شدیدتر علیه غول‌ها از جمله فیس‌بوک شدت خواهد گرفت.

خودروهای بدون راننده باز آدم می‌کشند

در سال ۲۰۱۸ یک خودروی اوبر اولین ماشین بدون راننده دنیا بود که با عابر پیاده تصادف کرد و او را کشت. حالا شرکت Waymo چندین خودروی بدون راننده در آریزونا دارد و تسلا قول داده نرم‌افزار رانندگی اتوماتیک را برای همه ماشین‌هایش بفرستد. نکته اینجاست که این تکنولوژی هنوز نوجوان است و ربات‌ها هنوز نمی‌توانند جلوی تصادفات را بگیرند. منتظر باشید که خودروهای بدون راننده باقی شرکت‌ها هم یکی، دو رهگذر بی‌خبر را بکشند.

گوگل با دادگاه ضدانحصار به تفاهم میرسد

پرونده ضد انحصار وزارت دادگستری آمریکا علیه گوگل آن‏چنان گسترده نیست. مثلا بیش از یک دهه است که گوگل به اپل پول می‌دهد تا کاربران آیفون هربار که خواستند در اینترنت جست‏وجو کنند این کار به طور اتوماتیک با گوگل انجام شود. احتمالا نتیجه محاکمه گوگل در آمریکا شبیه نتیجه محاکمه‌اش در اروپا شود. احتمالا از این به بعد موقعی که گوشی جدید خریدید، در تنظیمات اولیه، از شما خواهند پرسید که چه موتور جست‏وجویی را ترجیح می‌دهید.

گوشی‌های هوشمند تاشو محبوب می‌شوند

اسمارت‌فون‌های تاشو قصد دارند کوچک بودن موبایل‌ها را با صفحه نمایش بزرگ تبلت‌ها ترکیب کنند و از تکنولوژی نوظهور صفحه‌ نمایش‌های تاشو استفاده می‌کنند. اما نسخه‌های اولیه این گوشی‌ها از شرکت‌های مختلف چند ویژگی مشابه داشتند: همه آنها ظریف بودند و خیلی زود بلا سرشان می‌آمد. و همه گران‌قیمت بودند: از موتورولای ۱۵۰۰ دلاری تا سامسونگ ۲۰۰۰ دلاری. اما شرکت‌هایی مثل موتورولا، شیائومی و سامسونگ به شدت در حال کار روی این نوع از گوشی‌ها هستند تا بتوانند آنها را با قیمت پایین در مقیاس بالا عرضه کنند. انتظار داشته باشید که دست‏کم یکی از این شرکت‌ها گوشی تاشوی زیر ۱۰۰۰ دلاری خود را سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند.

۴.بین‌الملل

سالی که چین دنیا را واکسینه می‌کند و بوریس می‌رود

سال بد انگلیس

اگر فکر می‌کنید که چهار سال گذشته – بعد از رای مردم به خروج از اتحادیه اروپا – اوج هرج و مرج در انگلیس بوده اشتباه می‌کنید. سال ۲۰۲۱ تازه مشخص خواهد شد که انگلیسی‌ها خود را به چه دردسری انداخته‌اند. انگلیس هنوز نتوانسته برای برگزیت آماده شود – به خصوص در بخش زیرساخت‌های مرزی – پس انتظار صف‌های کیلومتری ماشین‌های باری را در مرزها و بنادر انگلیس و فرانسه داشته باشید. به احتمال زیاد شاهد کمبود غذا و دارو هم خواهیم بود.

بوریس می‌رود

هویت سیاسی بوریس جانسون به موفقیت برگزیت گره خورده و کسب و کارهای انگلیسی خیلی زود متوجه خواهند شد که این پروژه چه آینده‌ای را برایشان رقم خواهد زد. (و انتظار نمی‌رود این آینده خیلی درخشان باشد.) امسال انتظار داریم نخست‌وزیری جانسون به پایان خود برسد.

چین دنیا را واکسن می‌زند

در سال ۲۰۲۱ واکسن‌سازان چینی بیشتر از شرکت‌های غربی به دنیا واکسن می‌رسانند. شرکت‌های چینی در حال حاضر در فاز ۳ آزمایش واکسن‌ها هستند و روی تکنولوژی‌هایی تمرکز کرده‌اند که واکسن‏شان آن به اندازه واکسن‌های غربی نیازمند حمل و ذخیره در یخچال‌های پیشرفته و گران نباشد. این یعنی کشورهای در حال توسعه دنیا به دنبال واکسن‌های چینی خواهند بود.

گرم‌ترین سال جهان؟

دمای نزدیک به سطح زمین در سال ۲۰۲۰ احتمالا رکود گرمای نحس سال ۲۰۱۶ را زده است و انتظار می‌رود اوضاع سال ۲۰۲۱ بدتر باشد. اینکه با وجود تعطیلی‌های کارخانه‌ها و قرنطینه‌ها و نبودن ماشین‌ها در جاده‌ها جهان همچنان به سمت گرما پیش رفته نشانه خوبی نیست. نکته اینجاست که گازهای گلخانه‌ای طی سال‌ها جمع شده‌اند و یک سال کاهش آنها کمک خاصی به محیط زیست نمی‌کند.

توسطآینده نگر/ ترجمه: کاوه شجاعی
منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیچه زمانی برای شروع استارت آپ مناسب است؟
مطلب بعدیواکنش بازار به رجیستری تبلت، ساعت هوشمند و بارکدخوان

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید