پنج درس هندی به کارآفرینان

موکش آمبانی 60 ساله دوست دارد که چندان در دیدرس نباشد. او نه در مورد دغدغه‌های اجتماعی چندان صحبتی می‌کند و نه در رخدادهای بزرگ اقتصادی مانند جلسات مجمع جهانی اقتصاد نظرات خود را در مورد موضوعات روز مطرح می‌کند

آینده نگر

موکش آمبانی یکی از معروف‌ترین هندی‌های جهان است. نفر نوزدهم فهرست میلیاردرهای بلومبرگ و صاحب 40 درصد از سهام شرکت ریلاینس، مالک بزرگ‌ترین مجموعه پالایش نفت در دنیا. آمبانی با ثروت 38 میلیارد دلاری‌اش یکی از موفق‌ترین صاحبان کسب‌وکار در جهان است. هرچند او ثروت و ریشه تجارت را از پدرش به ارث برده است اما از سنین جوانی نشان داده که تنها وارث ثروت نیست و می‌تواند از کاخی که برایش به یادگار گذاشته شده یک امپراتوری کامل خلق کند.

موکش آمبانی رسانه‌گریز همیشه جایی در اخبار رسانه‌ها دارد و نحوه سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه کار او نشان از قدرت بالای او در مدیریت دارند. موفقیت او در توسعه کار پدری و رسیدنش به رویاهایی که در حوزه کسب‌وکار برای خودش داشت سبب شده است تا  نشریه بیزینس اینسایدر در مطلبی به دلایل موفقیت او بپردازد. این مطلب ترجمه مقاله «5 درسی که کارآفرینان باید از موکش آمبانی بیاموزند» است که در این نشریه به چاپ رسیده.

 رویاهای بزرگ داشته باشید

وقتی پای رویا و بلندپروازی در میان باشد باید گفت که موکش آمبانی این ژن را از پدرش دیروبهائی آمبانی، یکی از رهبران اقتصادی برجسته هند به ارث برده است. در دهه 90 میلادی آمبانی که سی و چند ساله بود می‌خواست که بزرگ‌ترین تولیدکننده نخ و الیاف پلی­استر در دنیا باشد و واقعا به این خواسته خود رسید. امروزه RIL بزرگ‌ترین تولیدکننده نخ و الیاف پلی‌استر در جهان است و قابلیت تولید سالانه 2.5 میلیون تن محصول را دارد و با این ظرفیت تولید توانسته است رکورد تولیدکنندگان سنتی کره جنوبی و تایوان را که از سال 1970 بازار را در سلطه خود داشتند، بشکند.

کمتر حرف بزنید، بیشتر عمل کنید

موکش آمبانی 60 ساله دوست دارد که چندان در دیدرس نباشد. او نه در مورد دغدغه‌های اجتماعی چندان صحبتی می‌کند و نه در رخدادهای بزرگ اقتصادی مانند جلسات مجمع جهانی اقتصاد نظرات خود را در مورد موضوعات روز مطرح می‌کند و با وجود این، یکی از هندی‌هایی است که در موردش حرف‌های زیادی زده می‌شود و همیشه در مرکز توجه است. تمرکز آمبانی همیشه بر روی کسب‌وکار بوده است. این کارآفرین به خاطر خلق بزرگ‌ترین مجموعه پالایش نفت جهان در ایالت گجرات و سرمایه‌گذاری‌های موفقش شناخته می‌شود. بیش از این چه حرفی در مورد او می‌توان گفت؟

به هیچ‌کس تکیه نکنید

راه و رسم مدیریت به سبک فئودالی در جهان امروز چندان جایی ندارد و موکش آمبانی این موضوع را حتی قبل از اینکه فئودالیسم از سیستم مدیریتی حذف شود متوجه شده بود. او یک بار در مصاحبه‌ای گفته بود که دلش نمی‌خواهد آدم‌ها دانششان را در دفترهایشان نگه دارند و آن را مانند یک عملیات سری پیش خودشان حفظ کنند. او تیمی از افراد قابل اعتمادش دارد که نقشی اساسی در رشد امپراتوری او بازی کرده‌اند و البته همیشه بر اهمیت نقش صاحب کسب‌وکار در کار خودش تاکید دارد.

نترسید، قوی بمانید

موکش آمبانی در سنین جوانی به کسب‌وکار پدرش پیوست. سال 1986 زمانی که داشت چم و خم کار را می‌آموخت، عمویش راسیکبیهائی را که شریک کاری پدرش هم بود از دست داد. پنج ماه بعد از این حادثه، پدرش هم دچار سکته قلبی شد و آمبانی مجبور شد جای پدرش را بگیرد. در آن زمان هند هنوز قانون «مجوز راج» را داشت. مجوزی دولتی که توسط هر ایالت به برخی از کسب‌وکارها داده می‌شد. اقتصاد کشور قرار بود بر اساس برنامه‌ای مشخص پیش برود و به همین خاطر فعالیت بخش خصوصی به شدت کنترل‌شده و تحت نظارت صورت می‌گرفت. در این شرایط آمبانی جوان به جای پدر و عمویش کار را در دست گرفت و آن را به پیش برد.

چشم‌هایتان را خوب باز کنید

وقتی که پای سرمایه­ گذاری جدید در میان باشد، موکش آمبانی چشم‌هایش را حسابی باز نگه می‌دارد. او زمانی گفته است: «امروز من یک میلیارد آدم را به چشم یک میلیارد مشتری بالقوه می‌بینم، موقعیتی برای تولید کالا و خدماتی ارزشمند برای آنها و ایجاد سود برای خودم.» با رشد ناگهانی و رو به افزیش استارت‌آپ‌ها در هند، حالا نگاه آمبانی متوجه این قابلیت تازه شده است و انتظار می‌رود که خیلی زود نام او به عنوان یکی از سردمداران استارت‌آپ‌های حوزه تکنولوژی و مدلی که دیگران از او تبعیت می‌کنند زبانزد شود.

توسطآینده نگر
منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیمحل کار از ما، کار از شما
مطلب بعدیارز همراه مسافر 5 هزار یورو اعلام شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید