منابع تجدیدپذیر می‌توانند ۱۰۰ درصد تقاضای انرژی جهان را تامین کنند

فناوری‌های کنونی می‌توانند تمامی انرژی مورد نیاز را تامین کنند

با وجودی که هرد و همکارانش به نگرانی‌های درستی اشاره کرده بودند، اکنون، پژوهشگران موسسه فناوری کارلسروهه، با بررسی ده‌ها پژوهش توانسته‌اند پاسخ قانع کنند‌ه‌ای به نگرانی‌های مطرح شده در مقاله‌ی سال گذشته بدهند. آن‌ها در مقاله‌ی پژوهشی خود نتیجه‌گیری کردند که هیچ چیز نمی‌تواند مانع از آینده‌ای شود که تمام انرژی آن به‌وسیله‌ی منابع تجدید پذیر تامین می‌شود.

پژوهشگران در مقاله‌ی جدید نشان داده‌اند که فناوری‌هایی که هم‌اکنون وجود دارند، می‌توانند تمامی انرژی مورد نیاز را تامین کنند. پژوهشگران همچنین این ادعا را هم رد کرده‌اند که تامین ۱۰۰ درصد برق به وسیله‌ی انرژی‌های تجدید پذیر نیاز به جایگزینی کامل تجهیزات و سیستم‌های برق‌رسانی با تجهیزاتی جدید دارد. آن‌ها نشان داده‌اند که فناوری‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه‌های برق حاصل از انرژی‌های تجدید پذیر همین حال هم در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. تام برون، پژوهشگر اصلی پژوهش جدید، گفت:

با وجودی که بسیاری از مسائل مطرح‌شده در مقاله هرد مهم هستند، باید متوجه باشیم که راهکارهای فنی که به آن اشاره کرده‌اند، با فناوری امروز قابل حل است.

فناوری‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه‌های برق حاصل از انرژی‌های تجدید پذیر، همین حال هم در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند

کریستین بریجر، یکی از پژوهشگران این تیم پژوهشی، گفت:

 علاوه بر این، این راهکارها کاملا مقرون به‌صرفه‌ هستند، به خصوص با توجه به هزینه‌های زیادی که امروز در زمینه‌ی انرژی‌های خورشیدی و بادی صرف می‌شود.

اگر چه هرد و همکارانش به‌درستی اشاره کرده بودند که ایسلند تنها کشوری است که ۱۰۰ درصد انرژی‌های مورد نیاز خود را به وسیله‌ی منابع تجدید پذیر تامین می‌کند؛ اما در مقاله‌ی جدید، اشاره شده است که کشورهای دیگری از جمله، نیوزیلند، اسکاتلند و دانمارک هم هستند که ۱۰۰ درصد انرژی‌ خود را از منابع تجدید پذیر به دست می‌آورند. علاوه بر این، کشورهای دیگر هم به ۱۰۰ انرژی تجدید پذیر بسیار نزدیک هستند، از جمله، پاراگوئه (۹۹ درصد)، نروژ (۹۷ درصد)، اروگوئه (۹۵ درصد) و کاستاریکا (۹۳ درصد).

در مقاله‌ی جدید، همچنین به نمونه‌ای که در مقاله هرد اشاره شده هم پاسخ داده شده است. در مقاله‌ی سال ۲۰۱۷،مسئله‌ی قطعی برق در جنوب استرالیا که از انرژی بادی تغذیه می‌شود، به‌عنوان یک مثال واضح مطرح شده بود. اما پژوهشگران در مقاله‌ی جدید، اشاره کرده‌اند که پیشرفت‌های آینده در ساخت‌ تجهیزات برق‌رسانی می‌تواند موجب توقف چنین خاموشی‌هایی شود. و اینکه قطعی برق در این ناحیه، هیچ ارتباطی با کمبود انرژی بادی نداشته است.

در حال حاضر، ده‌ها کشور تمامی انرژی‌ خود را از منابع تجدید پذیر به دست می‌آورند

برایان ود ماتیسن، یکی از پژوهشگران این تیم، گفت:

 باورهای نادرستی مبنی بر امکان‌ناپذیر بودن تامین ۱۰۰ درصدی انرژی به‌وسیله‌ی منابع تجدید پذیر وجود دارد. ما با استفاده از جدیدترین پژوهش‌های انجام‌شده، تلاش کرده‌ایم که به این باورهای نادرست، پاسخ درستی بدهیم. اکنون باید به‌سوی حذف سوخت‌های فسیلی و استفاده‌ از منابع انرژی مقرون به‌صرفه پیش برویم تا بتوانیم، چالش‌های تغییرات اقلیمی و سلامتی را از پیش‌روی برداریم.

پژوهشگران این تیم پژوهشی از پنج گروه تشکیل شده‌اند: موسسه فناوری کارلسروهه در آلمان، شورای تحقیقات علمی و صنعتی آفریقای جنوبی، دانشگاه فنی لاپنرانتا در فنلاند، دانشگاه صنعتی دلفت در هلند و دانشگاه آلبرگ در دانمارک. این تیم پژوهشی، نتایج یافته‌های خود را در همان ژورنالی که مقاله‌ی هرد و همکارانش منتشر شده بود، منتشر کرده‌اند.

توسطفرید کریمی
منبعزومیت
مطلب قبلیفولاد سال 2018 را چطور می گذراند؟
مطلب بعدیپیام واقعی افرادی که همیشه دیر می‌کنند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید