افتتاح نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی

افتتاح نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی

مراسم افتتاح نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودروی برقی کشور در کارخانه شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) برگزار شد.

در این مراسم، مدیر مرکز توسعه خودروی برقی و زیرساخت‌‎های شرکت مکو از یک سال زمان برای طراحی و فرایند ساخت ایستگاه شارژ خورشیدی برای خودروهای برقی خبر داد و گفت: با توجه به فراگیر شدن ایستگاه‌های شارژ در بسیاری از کشورها قرار است این نوع ایستگاه‌های شارژ در خیابان‌ها نصب شود.

عادل دمشقی اظهار کرد: در این روش تامین انرژی به‌صورت پاک انجام می‌شود و تامین انرژی از طریق خورشید نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارد. وی افزود: افزایش نیروگاه‌ها برای تامین توان خودروهای برقی ممکن است باعث آلودگی محیط‌زیست شود؛ هرچند که فاصله گرفتن نیروگاه‌ها از محل مصرف می‌تواند باعث کاهش آلودگی شود.

مدیر مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌های شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) تصریح کرد: درصورتی‌که بتوانیم از باد و انرژی برای چرخه انرژی خودروهای برقی استفاده کنیم، شاهد کاهش آلودگی هوا به میزان زیادی خواهیم بود.

دمشقی گفت: براساس برنامه تلاش می‌کنیم در تمام استان‌ها شارژرهای سریع خودروهای برقی را نصب کنیم و نصب ایستگاه‌های شارژ کند نیز در دست اقدام است. در این زمینه اکنون در حال  تولید ۲۰۰ دستگاه شارژر خورشیدی هستیم.

وی همچنین از مذاکره با برخی کشورهای منطقه مانند پاکستان، ارمنستان و عراق برای خرید دستگاه‌های شارژ خورشیدی خودروهای برقی گروه مپنا خبر داد.

در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا نیز خاطرنشان کرد: گروه مپنا در ساخت پیشرانه خودرو برقی به مرحله‌ای رسیده است که تمام اجزای داخلی خودروی برقی توسط مهندسان داخلی تولید می‌شود.

محمدحسین رفان، با یادآوری سابقه ورود شرکت مکو به عرصه برقی‌سازی از سال ۱۳۹۶ و تشکیل گروه سه نفره در ابتدای فعالیت گفت: خوشبختانه امروز با گسترش و تمرکز فعالیت‌ها تعداد به ۱۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: این گروه فعالیت  خود را در سه محور آغاز کرد که نخستین محور طراحی خودروی برقی بود که نتیجه آن تاکنون به برقی کردن چهار خودرو از سواری تا اتوبوس ختم شده است. محور دوم ساخت پیشرانه در خودروی برقی بود و با این وصف امروز تمام اجزای داخلی خودرو برقی توسط مهندسان داخلی تولید می‌شود. محور سوم نیز زیرساخت بود که بسیار وسیع است.  وی با اشاره به برخی نقدها در زمینه استفاده از خودروهای برقی تصریح کرد: ایرادی که به خودروهای برقی می‌گیرند آن است که هدف تولید این خودروها حذف سوخت فسیلی است؛ ولی به‌هرحال برای تولید انرژی آن باید از سوخت فسیلی در نیروگاه‌ها استفاده شود. رفان در پاسخ به این نقدها گفت: راندمان خودروهای برقی دوبرابر خودروهای دیزلی است و این یعنی مصرف سوخت فسیلی ناشی از تامین انرژی این خودروها بسیار کمتر از خودروهای دیزلی است. ضمن آنکه برای تامین انرژی خودروهای برقی می‌توان با ایجاد ایستگاه‌هایی از انرژی‌های پاک نیز استفاده کرد. وی افزود: این ایستگاه‌ها می‌تواند در فضاهایی که شبکه برق وجود ندارد هم نصب و به کار گرفته شود.

در ادامه مدیرعامل گروه مپنا، با اشاره به سیلاب‌های اخیر در نیمکره شمالی اظهار کرد: این سیلاب‌ها آن‌هم در تابستان ناشی از تغییرات اقلیمی است و این مسائل باید حساسیت‌ها برای جلوگیری از خرابکاری‌های گذشته انسان‌ها در طبیعت را افزایش دهد.

عباس علی‌آبادی، برقی سازی را از روش‌های متوقف کردن خسارات ناشی از فعالیت‌های انسان‌ها در حوزه صنعت دانست و گفت: با برقی‌سازی می‌توان شدت انرژی را کاهش داد و در گروه مپنا نیز اقدامات اساسی در این حوزه صورت گرفته است.

 وی گفت: خاموشی‌ها از مشکلات اساسی کشور محسوب می‌شود و برای اصلاح منحنی بار انرژی باید بتوانیم در خانه‌هایمان برق ذخیره کنیم. وی افزود: در حال حاضر شاهد صنعتی شدن محصولات برقی هستیم که در گروه مپنا ساخته ‌شده است. البته نمونه‌های دانشگاهی از آنچه در گروه مپنا تولید می‌شود ممکن است درگذشته صورت گرفته باشد، با این‌ حال تولید نمونه صنعتی که بتواند توان رقابت با نمونه‌های باکیفیت خارجی را داشته باشد، مهم‌ترین هدف ما است. علی‌آبادی تصریح کرد: گروه مپنا محصولاتی را در کلاس جهانی عرضه می‌کند که قابلیت فروش تجاری دارند. به ‌عنوان ‌مثال  ذخیره‌سازهایی که امروز شاهد عرضه آن هستیم در مقیاس کیلووات تا مگاوات بوده و این امکان را برای واحدهای کوچک و بزرگ فراهم می‌کنند که به‌اندازه کافی برق ذخیره کنند تا به تنش نخورند. این در حالی است که استفاده از دیزل‌ها از جنبه‌های محیط زیستی و تامین سوخت مشکلات بسیاری دارد که این ایستگاه‌ها می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

مدیرعامل گروه مپنا تاکید کرد: ضرورت حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اقتضا می‌کند که به استفاده از انرژی‌‎های پاک سوق پیدا کنیم. وی افزود: خودروهای برقی این قابلیت رادارند که هم از شبکه برق بگیرند و هم به شبکه برق بدهند و این امر در تنظیم بار شبکه نقش بسزایی دارد. مساله مهم در برقی‌سازی این است که امکان استفاده از انرژی‌های متنوع ازجمله بادی، خورشیدی و… برای تولید برق وجود دارد. مدیرعامل مپنا در پایان تاکید کرد: امروز اعلام می‌کنیم آماده هستیم در مقیاس صنعتی و تجاری برای عموم مردم این محصولات را با رعایت استانداردهای بین‌المللی تولید و عرضه کنیم.

مطلب قبلیلندن؛ مهد استارتاپ ها در اروپا
مطلب بعدیامروز جف بزوس، مدیرعامل آمازون به فضا می رود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید