مرکز آمار حداقل سن نیروی کار را ۵ سال زیاد کرد/ جدول

 مرکز آمار ایران گزارش اخیر خود از طرح آمارگیری نیروی کار را برای جمعیت ۱۵ سال به بالا تهیه کرده است.

تسنیم نوشت:در گزارش اخیر مرکز آمار ایران یک تغییر مهم در گزارش اشتغال و بیکاری ایجاد شده بود. بر این اساس  طرح آمارگیری نیروی کار به جای جمعیت ۱۰ سال به بالا برای جمعیت ۱۵ سال به بالا تهیه شده است.

مرکز آمار ایران در گزارشی در همین خصوص تاکید کرده است، به منظور فراهم نمودن سازگاری بیشتر در بررسی روندها و انجام مقایسات بین‌المللی، به دلیل تحولات مشابه در کشورمان و همچنین قانون کار کشور در زمینه سن ورود به کار که افراد ١٥ سال به بالا را مجاز به انجام کار می‌داند، از این پس شاخصهای عمده بازار کار کشور براساس جمعیت ١٥ ساله و بیشتر محاسبه و ارائه می‌گردد

در ادامه توضیح مرکز امار ایران آمده است، به گواه متخصصین، طرح آمارگیری نیروی کار یکی از فنی‌ترین‌طرح‌های آماری کشور است که براساس آخرین استانداردهای سازمان بین‌المللی‌کار (ILO) پیاده سازی شده است. لذا تمامی تلاش دست‌اندرکاران طرح مذکور مبتنی بر رعایت اصول حرفه‌ای در راستای کیفیت هر چه بیشتر آن است. سن ورود به کار نیز از این قاعده مستثنی نیست اما سازمان بین‌المللی کار سن استانداردی را برای بررسی وضعیت بازار کار کشورها توصیه نکرده و در این خصوص دست کشورها را باز گذاشته است تا با توجه به شرایط بومی و مقررات داخلی آن را تعیین کنند. در کشورهای جهان نیز سن مذکور، ١ ، ١٢، ١٥ و ١٦ سال در نظر گرفته شده است. اما در سال‌های اخیر با توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی صورت گرفته و ارزیابی‌های بعمل آمده بسیاری از کشورها حداقل سن بررسی شاخص‌های کلیدی بازار کار را ١٥ سال در نظر گرفته‌اند (کشورهایی که شاخص‌های بازار کار را در سن ١٥ سال و بیشتر اطلاع رسانی می‌کنند، عبارتند از: استرالیا ١٥ سال، انگلستان ١٦ سال ، نیوزلند ١٥ سال، چین ١٦ سال، آمریکا ١٦ سال، ترکیه ١٥ سال، مصر ١٥ سال). سیاست مرکز آمار ایران نیز همواره ارایه اطلاعات کارا و باکیفیت بوده است و برای دستیابی به آن از هیچ تلاشی دریغ نکرده است؛ لذا به منظور فراهم نمودن سازگاری بیشتر در بررسی روندها و انجام مقایسات بین‌المللی، به دلیل تحولات مشابه در کشورمان و همچنین قانون کار کشور در زمینه سن ورود به کار که افراد ١٥ سال به بالا را مجاز به انجام کار می‌داند، از این پس شاخص­­های عمده بازار کار کشور براساس جمعیت ١٥ ساله و بیشتر محاسبه و ارائه می­گردد و این در حالی است که همچنان شاخص‌های مربوط به جمعیت ١ ساله و بیشتر نیز به تمام کاربران ارایه شده و در گزارش مرکز آمار ایران هم ارایه گردیده است.

لازم به گفت در تمامی سال‌های اجرای طرح آمارگیری نیروی کار در کنار ارایه شاخص‌های عمده نیروی‌کار برای جمعیت ١ ساله و بیشتر شاخص‌های مذکور برای جمعیت ١٥ ساله و بیشتر نیز اعلام شده است؛ لذا در بررسی روندها و سری‌های زمانی، خللی ایجاد نخواهد شد. همچنین بررسی نتایج گویای آن است که با تغییر سن ورود به بازار کار از ١ سال به ١٥ سال نرخ بیکاری تغییر محسوسی نمی‌کند که در جدول زیر نشان داده شده است.

نرخ بیکاری ایران ,

۲۲۶۲۳۱

مطلب قبلیبورس با این سرعت به کجا می‌رود؟
مطلب بعدی30 درصد جوانان شاغل نبوده و در حال تحصیل یا کسب مهارت هم نیستند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید