فاز جدید جنگ تجاری آمریکا و چین آغاز شد

کارشناسان معتقدند مرد تعرفه‌ای برگشته است و این برای اقتصاد بسیار خطرناک است. به گفته آن‌ها تنها چیزی که ایالات‌متحده را از رکود خارج می‌کند، قدرت هزینه‌های مصرف‌کننده است.

رئیس‌جمهوری امریکا در حال افزایش جنگ تجاری با چین است و می‌گوید این اقدامات باعث ایجاد یک شوک قدرتمند به اقتصاد امریکا می‌شود که حتی فدرال رزرو هم نمی‌تواند کاملاً این را جذب کند. سی‌ان‌ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.

فدرال رزرو این هفته برای اولین بار بعد از حدود 11 سال، نرخ بهره را کاهش داد، اقدامی که می‌تواند احتمال رکود در ایالات‌متحده را کاهش دهد. تنها 24 ساعت بعد، ترامپ فاز جدیدی از جنگ تجاری را آغاز کرد که برای اولین بار به‌طور مستقیم روی خریداران امریکایی تأثیر خواهد گذاشت.

جبهه جدید جنگ تجاری، تنها باعث افزایش رکود تولید در سراسر جهان خواهد شد. این ماجرا باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس کسب‌وکارها متزلزل شود و حتی خوش‌بینی مصرف‌کنندگان هم از بین برود. به‌طور خلاصه این تعرفه‌های جدید و اقدام متقابل آن از طرف پکن می‌تواند تأثیرات جدیدی بر بازار بگذارد.

به گفته کارشناسان این تعرفه‌های جدید می‌تواند به‌طور فزاینده‌ای به اقتصاد جهانی آسیب برساند. خطر رکود اقتصادی به دلیل آغاز جنگ تجاری افزایش پیداکرده است.

ترامپ روز پنجشنبه با اعلام ناگهانی پایان آتش‌بس بین ایالات‌متحده و چین سرمایه‌گذاران را شوکه کرد. اگرچه مذاکرات همچنان ادامه دارد، اما ترامپ در توئیتی اعلام کرد که قصد دارد تا 10 درصد تعرفه روی باقی واردات ایالات‌متحده از چین اعمال کند.

با این توئیت، بورس اوراق بهادار ایالات‌متحده سقوط کرد. به گفته کارشناسان سقوط بورس این نگرانی را ایجاد می‌کند که به سمت رکود جهانی حرکت می‌کنیم. ترامپ همچنین این احتمال را مطرح کرده است که ممکن است این تعرفه‌ها در محصولات چینی تا 25 درصد افزایش پیدا کند.

کالاهای مصرفی مورد هدف قرارگرفته است

فراتر از تأثیر مستقیم تعرفه‌ها، تشدید تنش‌های تجاری ضربات قابل‌توجهی به اعتماد تجارت می‌زند. شروع دوباره و دوباره و قطع و وصل شدن جنگ تجاری برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای آینده را دشوار می‌کند. چراکه آن‌ها به‌جای استخدام کارگران و افتتاح کارخانه‌های جدید ممکن است تصمیم بگیرند در حاشیه بنشینند.

کارشناسان معتقدند مرد تعرفه‌ای برگشته است و این برای اقتصاد بسیار خطرناک است. به گفته آن‌ها تنها چیزی که ایالات‌متحده را از رکود خارج می‌کند، قدرت هزینه‌های مصرف‌کننده است.

تعرفه‌های جدید ترامپ می‌تواند تأثیر گسترده‌ای روی محصولات مصرفی داشته باشد و به‌احتمال‌زیاد منجر به افزایش قیمت اجناس ازجمله کفش و پوشاک و محصولات الکترونیک مانند تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت می‌شود.

طبق گزارش انجمن کفش و پوشاک امریکا در سال 2018، حدود 42 درصد از پوشاک و 69 درصد از کفش‌های فروخته‌شده را از چین واردکرده است. این ماجرا می‌تواند باعث حضور کمتر مصرف‌کننده‌ها شود. اگر این تعرفه‌ها عملی شوند، ایالات‌متحده بیش از 50 درصد احتمال دارد تسلیم رکود شود.

مطلب قبلیموج دلسردی در بازار کار
مطلب بعدیجامعه از نظر روانی آمادگی حذف صفرها از پول ملی را دارد؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید