علت توقف صادرات به افغانستان مشخص نیست

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران گفت:‌ هنوز علت توقف صادرات کالا به افغانستان از مرز فراه مشخص نیست و احتمالا از دیگر مرزهای دو کشور امکان صادرات وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر شامانی در مورد علت توقف یکجانبه صادرات ایران به افغانستان در پی نامه مسئولان این کشور، اظهار داشت: اطلاعی از این موضوع به دست ما رسیده، اما هنوز مستندات توقف صادرات کالای ما به افغانستان مشخص نیست و گفته‌اند، فقط از ورود کالاهای ایرانی خودداری شود.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با تاکید بر اینکه مستنداتی نداریم تا در دستور کار و بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: این گونه مسائل مربوط به روابط بین‌الملل و دوجانبه کشور بازمی‌گردد و معمولا از طریق سفارتخانه اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: صادرات ایران به افغانستان جزو 5 مقصد اصلی کالاهای ما بوده، بنابراین برای ما نیز  این موضوع اهمیت دارد.

شامانی یادآور شد: طبق نامه موجود صادرات کالاهای ایرانی در گمرک فراه افغانستان پذیرش نمی‌شود و کالاهای صادراتی به سمت دیگر مرزهای دو کشور خواهند رفت چون مرزهای دیگری نیز داریم.

به گزارش فارس، مقابل مرز فراه افغانستان، گمرک ماهیرود در استان خراسان جنوبی و حدود 200 کیلومتری بیرجند قرار دارد.

همچنین طبق آمارهای گمرک در پنج ماهه امسال بیش از یک میلیارد و 432 میلیون دلار کالا به افغانستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش دلاری 32 درصد رشد دارد. افغانستان چهارمین مقصد کالاهای ایرانی است.

براساس نامه منتشر شده افغانستان واردات مواد نفتی، سیمان، آهن و کاشی و سرامیک از مرز ایران را ممنوع کرده است.

مطلب قبلیامریکا، اولین تولیدکننده نفت جهان شد
مطلب بعدیقاچاق سوخت دوباره رونق می‌گیرد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید