صنعت هوایی ایران در تعلیق مسافر

پروازهایی با صندلی های خالی و نقش بستن کلمه «لغو پرواز» روی تابلوها از جمله نشان هایی است که این روزها در فرودگاه های داخلی خود نمایی می کند

صنعت هوایی ایران روزهای بسیار سختی را پشت سر می گذارد؛ صنعتی که شاید تا دو هفته پیش که هنوز ارز دولتی دریافت می کرد روزهای سختی را داشت و با مشکلاتی همچون سن بالای ناوگان، به روز نشدن و… رو به رو بود ولی حالا با یک چالش بزرگ دیگر مواجه شده است که می تواند آن را به تعطیلی بکشاند؛ مشکل بزرگی به نام نبود مسافر. قطع ارز دولتی اختصاصی برای بلیت هواپیما و آزادسازی قیمت بلیت ها به یکباره قیمت پروازهای داخلی و خارجی را در کشور چند برابر کرده است و همین موضوع فشار سنگینی به صنعت هوایی کشور وارد آورده.

حدود دو هفته پیش بود که با ابلاغ سیاست های جدید ارزی سازمان هواپیمایی در بخش ‌نامه ای رسمی به ایرلاین‌ها نرخی جدید برای هزینه‌های ارزی‌ شان ابلاغ کرد و به این ترتیب شرکت‌های هواپیمایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی رسما خداحافظی کردند و برای دریافت نرخ دقیق ارز راهی سامانه سنا شدند؛ سامانه ‌ای که نرخ ارز آن برای ایرلاین‌ها در مرز ۹۰۰۰ تومان یعنی بیش از دو برابر رقم قبلی تعیین شده است.

این اتفاق باعث شد که بلیت پروازهای داخلی حدودا دو برابر و پروازهای خارجی چند برابر شود. برای مثال بلیت پرواز به استانبول ترکیه با پروازهای خارجی ( ترکیش) هم اکنون به بیش از 5 میلیون تومان رسیده است و در پروازهای داخلی هم کمتر پروازی را می توان پیدا کرد که برای یک مسیر رفت قیمت زیر 300 هزار تومان داشته باشد.

تصاویری که در روزهای گذشته از بیشتر فرودگاه های سطح کشور منتشر می شود خود گواه کاهش شدید مسافران است؛ پروازهایی با صندلی های خالی و نقش بستن کلمه «لغو پرواز» روی تابلوها از جمله نشان هایی است که این روزها در فرودگاه های داخلی خود نمایی می کند و تصاویر این اتفاقات و خبرهای مربوط به آن هر روز در سایت ها منتشر می شود. برای مثال عصر روز گذشته 4 پرواز از فرودگاه تبریز به دلیل نبود تعداد مناسب مسافر و اقتصادی نبودن پرواز لغو شد و همچنین شهرک هواپیمایی هما هم اعلام کرده است که به دلیل نبود مسافر پروازهای خود به فرودگاه همدان را لغو خواهد کرد.

علاوه بر این ها در روزها گذشته بسیاری از کاربران فضای مجازی که پایشان به فرودگاه ها و پروازها رسیده است تصاویر بسیار زیادی از خالی بودن فرودگاه ها و هواپیماها منتشر کرده اند که نشان می دهند صنعت هواپیمایی ایران در آستانه بحرانی جدی قرار گرفته است؛ نبود مسافر می تواند به کاهش تعداد پروازها، کاهش شدید درآمد ایرلاین ها و حتی تعطیلی ایرلاین های کوچک تر و تعطیلی بسیاری از مسیرهای پروازی منجر شود.

البته در این بین صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره گرانی های اخیر گفته است:«50 درصد هزینه‌های سازمان هواپیمایی مربوط به بلیت است که از این میزان 50 درصد به ‌صورت ارزی و مابقی به ‌صورت ریالی تأمین می‌شود شاید برخی نرخ‌ها متأثر از شرایط ارزی افزایش‌یافته؛ اما ضعف مدیریتی نیز در گرانی‌های اخیر مشهود است.

او با اشاره به اینکه نرخ بلیت در سفرهای داخلی باید موردبازنگری قرار گیرد، گفت: سازمان هواپیمایی باید گزارشی دراین ‌باره به کمیسیون عمران مجلس ارائه کند. کمیسیون عمران مجلس هفته جاری میزبان وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی برای پاسخگویی در رابطه با نرخ بلیت هواپیما است.»

خداحافظی 3 ایرلاین خارجی با ایران

به اعتقاد کارشناسان افزایش قیمت بلیت پروازها در دو هفته گذشته بیشترین تاثیر خود را روی پروازهای خارجی گذاسته است و حتی باعث قطع همکاری سه ایرلاین بین المللی با ایران و لغو پروازهای آن ها به کشورمان شده است. روز گذشته سه شرکت هواپیمایی بریتانیایی British airways ، فرانسوی Air Franceو هلندی KLM اعلام کردند که از ابتدای مهرماه پروازهای خود به ایران را متوقف خواهند کرد.

علت این تعطیلی از سوی این شرکت ها : « نداشتن صرفه و توجیه اقتصادی» اعلام شده است. به گزارش رویترز شرکت بریتیش ایرویز ضمن عرض پوزش از آن دسته از مسافرینی که بلیت پرواز لندن – تهران را تهیه و خریداری کرده بودند، اعلام کرده است که این ایرلاین با سایر ایرلاین های فعال در ایران به منظور انتقال بلیت پرواز مذاکراتی را آغاز کرده است تا آنها بتوانند از ایرلاین‌های جایگزین برای سفر خود استفاده کنند؛ در غیر این صورت، آنها قادر خواهند بود پول بلیت خود را به طور کامل از بریتیش ایرویز بازپس بگیرند.

در این میان شرکت هواپیمایی لوفتانزا (Lufthansa) آلمان هم اعلام کرده است که هنوز تصمیمی مبنی بر توقف پروازهایش به ایران نگرفته است و همچنان پروازهای شرکت لوفتانزا به مبدا و مقصد ایران به قوت خود جاری و برقرار است، اما در عین حال، درحال پردازش، رصد و بررسی دقیق مسائل مربوطه است.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلینقش شرکت‌ها در مقابله با مشکلات سلامت روان کارمندان در محیط کار
مطلب بعدیبازار نفت با تحریم ایران آتش می‌گیرد؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید