بازار نفت با تحریم ایران آتش می‌گیرد؟

تهدیدهای امریکا پایانی ندارد. جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا در روز گذشته برای چندمین بار اعلام کرد که با اجرایی شدن تحریم های نفتی درامد ایران از صادرات نفت به صفر می رسد .

پیش از این هم مقامات عالی رتبه این کشور بارها به حذف نفت ایران از بازار و عدم تاثیر این سیاست روی قیمت نفت در بازار جهانی صحبت کرده بودند ولی مساله این است که تمامی گزارشها و تحلیل ها خبر از افزایش قیمت نفت تا مرز ۱۴۰ دلار و حتی بالاتر در صورت حذف نفت ایران از بازار دارد. اما مساله مهمتر از افزایش قیمت نفت در بازار  تقابل بین ایران و عربستان سعودی  در جریان همین سیاست امریکا بود. امریکا از عربستان خواست تا نفت مورد نیاز بازار را تامین کند و کسری نفت ایران در بازار را جبران کند و عربستان  که یکی از کشورهای دوست امریکا در خاورمیانه و یکی از اصلی ترین طرفداران سیاست خروج ترامپ از توافق هسته ای بود ، قبول کرد تولیدش را افزایش دهد.

ولی ایران به این سادگی تسلیم نمی شود زیرا بدون شک با اجرایی شدن تحریم های اقتصادی فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد. اولین نشانه تقابل بین ایران و عربستان در جنگ قیمتی بود که در بازار نفت راه افتاد.

کاهش قیمت نفت صادراتی این دو کشور برای تصاحب سهم بیشتری از بازار مصرف سیاستی بود که اجرا شد و طبق گزارشهای رسمی ایران اماده است تا برای حفظ مشتری های خود این کاهش قیمت را ادامه دهد. حال انکه عربستان با این سیاست ضرر می کند و تمایلی به ادامه بازی ندارد.

از طرف دیگر ایران تهدید کرده است اگر امریکا راه های صادرات نفت ایران را مسدود کند، ایران هم مسیر انتقال نفت  را مسدود می کند . تهدید به بستن تنگه هرمز و تنگه های دیگر یکی از مسایلی بود که در ماه های اخیر در رسانه ها بازخورد بالایی داشت  که خطرات زیادی را برای منطقه می تواند به همراه داشته باشد.

افزایش نرخ جهانی نفت

افت نرخ رشد اقتصادی آسیایی‌ها

اما خبر بد دیگری که برای بازار نفت وجود دارد، افت نرخ رشد اقتصادی در کشورهای اسیایی و در نهایت  کاهش تقاضا برای نفت است که می تواند به مرور زمان مشکلات اقتصادی بیشتری را برای کشورهای تولید کننده نفت به همراه بیاورد.

البته افت نرخ رشد اقتصادی در اسیا در شرایطی اتفاق افتاده است که آمارها از توسعه بسیار سریع اقتصاد در کشور چین و هند در یک دهه اخیر خبر داده اند و تحلیل گران بر این باورند این سرعت بالای توسعه و رشد اقتصادی می تواند شرایط اقتصادی کشورها را بی ثبات کند . انها می گویند در کشورهای چین و هند زیر ساختهای مالی و اقتصادی و سیاستگذاری مناسبی برای مقابله با این وضعیت تازه وجود ندارد به همین دلیل باید از شرایط موجود احساس ترس و تردید کرد.

موضع گیری این دو قطب اقتصادی و نفتی در اسیا در این تقابل نقش زیادی دارد . در شرایطی که هند اعلام کرده است از تحریم های امریکا تبعیت می کند و خرید نفت از ایران را محدود می کند ، چین رسما از عدم تبعیت از این سیاست نادرست اقتصادی امریکا صحبت کرده است و در نظر دارد نه تنها خرید نفت از ایران را ادامه دهد بلکه این نفت را با واحد یوان مبادله کند که محدودیتی برای انتقال ان نداشته باشد.

حال باید دید  این تقابل سخت در بازار نفت ، در میان کشورهای عضو اوپک و در میان خریداران بزرگ نفت در قاره آسیا بازار را به کدام سو هدایت می کند.

توسطمونا مشهدی رجبی
منبعخبر آنلاین
مطلب قبلیصنعت هوایی ایران در تعلیق مسافر
مطلب بعدیبرای تهیه نقشه راه محصول به این نکات توجه کنید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید