شرکت کداک از ورشکستگی تا جهش ۲۵۰ درصدی

The Kodak logo is shown on a booth during the 2017 CES in Las Vegas, Nevada, U.S., January 6, 2017. REUTERS/Steve Marcus - RC1C3C628A00

کداک می‌خواهد از یک پلت‌فرم مدیریت حقوق معنوی (کداک‌وان) استفاده کند و بنابراین عکاسان می‌توانند فورا پول عکس خود را به شکل ارز دیجیتال کداک‌کوین دریافت ‌کنند

شرکت کداک که زمانی غول صنعت عکس بود اما از کاروان انقلاب دوربین‌های دیجیتال جا مانده بود، رویکردی را در پیش گرفته که ظرف دو روز باعث بالا رفتن شدید ارزش سهام آن شده است. این رویکرد درواقع پاسخی است به نیازهای امروزی و مدرن عکاسان برای کسب درآمد از آثارشان.

شرکت ایست‌من کداک در سال ۱۸۸۰ در نیویورک تاسیس شده و فراز و فرودهای زیادی را از سر گذرانده است. به خصوص در دهه‌های اخیر و با انقلاب دیجیتال در عرصه عکاسی و فیلمبرداری، به نظر می‌رسید که این شرکت دیگر نتواند از ضرباتی که متحمل شده رهایی پیدا کند. اما بمب خبری اخیر در مورد کداک این است که این شرکت حالا به عرصه فروش کپی‌رایت عکس بر مبنای ارزهای رمزنگاری‌شده وارد شده است. ک

داک که وارد همکاری با شرکت بزرگ وِن‌دیجیتال شده درواقع دارد با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چِین این کار را انجام می‌دهد (بلاک‌چِین محیطی را فراهم می‌کند که معامله ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین در آن ثبت می‌شود. بلاک‌چین در عین حال نیازی به شخص ثالث برای تایید تعامل‌های دیجیتال ندارد و این مزیت بزرگی است).

کداک حالا با اقدام جدیدش درواقع دارد به عکاسان اجازه می‌دهد که آثار خود را ثبت کنند و بابت حقوق معنوی آن نیز پول خود را بی‌واسطه و به شکل مطمئن دریافت کنند. به دنبال اعلام این خبر، ارزش سهام کداک ظرف دو روز به میزان ۲۵۰ درصد بالا رفت. این در حالی بود که کداک در سال ۲۰۱۲ شرکتی ورشکسته به حساب می‌آمد و ظرف یک سال گذشته نیز ارزش سهامش دائم رو به سقوط داشت و نزدیک به ۷۰ درصد آن از دست رفته بود.

جف کلارک مدیرعامل کداک در خصوص این تحول گفته است: «ما با پلت‌فرم جدیدی وارد میدان شده‌ایم و می‌خواهیم به عکاسان اطمینان بدهیم که اثرشان و درآمدشان در چارچوب استفاده از کداک‌کوین (مشابه بیت‌کوین) حفظ می‌شود. آنهایی که در فضای شرکت‌های تکنولوژیک سیر می‌کنند با ارز رمزنگاری‌شده و بلاک‌چین آشنایی دارند. اما برای عکاسی که می‌خواهد از اثر خودش حفاظت معنوی کند و درآمد هم داشته باشد، این روش تازه است و واقعا هم می‌تواند حلال مشکلات باشد.»

شرکت کداک و بسیاری از شرکت‌های دیگر در حالی وارد بازار ارزهای رمز‌نگاری‌شده می‌شوند که مخالفان این ارزها نسبت به ریسک بالا و حبابی‌شدن آنها هشدار داده‌اند ولی در عین حال، نشانه‌ای مبنی بر صحت این هشدارها در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده مشاهده نشده است.

کداک درواقع دارد از یک پلت‌فرم مدیریت حقوق معنوی (کداک‌وان) استفاده می‌کند که مبتنی بر بلاک‌چین است و می‌تواند به سود عکاسان در آینده باشد. علتش این است که چنین پلت‌فرمی جلوی سرقت عکس و استفاده بی‌اجازه از آن را می‌گیرد و روش مطمئنی در این خصوص است. از سوی دیگر، عکاسان فورا پول عکس خود را به شکل ارز دیجیتال کداک‌کوین و بی‌واسطه دریافت می‌کنند. این دو مسئله اهمیت زیادی دارند چون در سال‌های اخیر، استفاده بی‌اجازه از عکس در فضای اینترنت به شکل قابل توجهی بالا رفته و دست عکاسان هم برای پیگیری حقوق معنوی آثارشان کوتاه بوده است.

روش کار دقیق سیستم کداک‌وان از این قرار است: عکاس اثر خود را آپلود می‌کند؛ سپس با استفاده از رمزنگاری، آن را به شکل مطمئنی به نام خودش ثبت می‌کند؛ و سپس عکس در بلاک‌چین می‌ماند. برخی صاحب‌نظران معتقدند حفظ حقوق معنوی عکس‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده از رمزنگاری و تکنولوژی بلاک‌چین است.

اما قصد کداک در عین حال این هم هست که از داغ‌بودن توجهات به ارزهای رمزنگاری‌شده به سود خود استفاده کند. برخی رسانه‌ها در همین راستا از کداک انتقاد کرده‌اند و مثلا مجله فورچن این پرسش را مطرح کرده که آیا واقعا بازاری برای آنچه که کداک ارائه می‌دهد وجود دارد یا نه. پاسخ به این سوال مثبت است چون کداک در این راستا می‌تواند با آی‌استاک و برخی پلت‌فرم‌های دیگر که حقوق معنوی برای عکس‌ها در نظر می‌گیرند رقابت کند. اما فورچن معتقد است که کداک با این کار وارد فضای رقابتی سختی می‌شود که نام‌ برندهای موفق زیادی در آن وجود دارد اما نام خود کداک در سال‌ها و دهه‌های اخیر چندان درخشان نبوده و بنابراین، رقابت هم چندان آسان نیست.

با وجود اين، واقعیت این است که در دنیای امروز بحث ارزهای رمزنگاری‌شده به شدت مورد توجه قرار دارد و حتی چهره‌های سرشناسی که قبلا این تکنولوژی را کلاه‌برداری می‌خواندند – از جمله جیمی دیمون مدیرعامل جی‌پی‌ام مورگان- حالا نظر خود را تغییر داده‌اند و دیگر بلاک‌چین را احمقانه و بی‌ارزش نمی‌دانند. در چنین شرایطی، شرکت کداک هم فرصتی طلایی برای بیرون‌آمدن از وضعیت سخت گذشته‌اش پیش روی خود می‌بیند. درواقع باید منتظر نشست و دید آینده عکاسی با این اقدام کداک تغییر می‌کند یا نه.

توسطآینده نگر/منبع: بلومبرگ
منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیاشتغال 957 هزار نفر در سال جاری
مطلب بعدیچگونه مشتری‌هایی با انتظارات نابه‌جا را مدیریت کنیم

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید