اشتغال 957 هزار نفر در سال جاری

در سال جاری 971 هزار نفر وارد بازار کار شده و 957 هزار نفر از آن ها به اشتغال دست یافتند. این آمار با توجه به ایجاد 700 هزار شغل در سال 95 توسط دولت، قابل تامل به نظر می رسد به خصوص که در بازه زمانی 84 تا 86 سالانه تنها 600 هزار شغل توسط دولت وقت ایجاد شده بود.

ابرچالش اقتصاد ایران هم چنان پابرجاست و آمار جدید نشان می دهد که همگام با تقویت تلاش دولت در ایجاد فرصت های شغلی نرخ بیکاری و جمعیت ورودی به بازار کار هم افزایش می یابد.  سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری اش  آمار جدیدی از بیکاری و اشتغال در سال جاری اعلام کرده است. به گفته نوبخت، هم اکنون 3 میلیون و 200 هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد و در سال جاری 971 هزار نفر وارد بازار کار شده  و 957 هزار نفر از آن ها به اشتغال دست یافتند. این آمار با توجه به ایجاد 700 هزار شغل در سال 95 توسط دولت، قابل تامل به نظر می رسد به خصوص که در بازه زمانی 84 تا 86 سالانه تنها 600 هزار شغل توسط دولت وقت ایجاد شده بود.

محمدباقر نوبخت در آخرین نشست خبری درباره مسئله بیکاری گفت: در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۹۷۱ هزار و ۶۸۰ نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ نفر شغل پیدا کردند اما ۱۳ هزار و ۹۲۸ نفر نتوانستند شغل پیدا کنند که این تعداد به جمعیت بیکار ما اضافه شده است.

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه نرخ بیکاری در پاییز سال ۹۶، ۱۱.۹ درصد بود در حالی که در پاییز سال ۹۵، ۱۲.۳ درصد بود و ۴ دهم درصد نرخ بیکاری تقلیل یافته است ولی هنوز به جمعیت بیکاران اضافه می شود. به همین دلیل دولت قصد دارد برای سال آینده بیش از یک میلیون شغل ایجاد کند.  به گفته نوبخت نرخ بیکاری افراد دارای مدارک آموزش عالی در پاییز ۹۵، ۱۹.۵ درصد و در پاییز سال ۹۶، ۱۸.۶ درصد است. نرخی که از نظر آقای سخنگو بالا ارزیابی می شود.

نوبخت هم چنین گفت: ادعای دولت حل مشکل بیکاری نیست بلکه ادعای دولت این است که روند کاهنده ای که در سال های قبل وجود داشته است اصلاح شده است. نرخ بیکاری جوانان ۱۹ تا ۲۴ سال در پاییز سال ۹۵، ۳۰.۴ درصد و در پاییز سال ۹۶، ۲۸.۴ درصد بوده است.

به گفته نوبخت در ۹ ماه امسال خالص افرادی که وارد بازار کار شده اند، ۸۳۶ هزار نفر بوده اند که از این تعداد ۸۱۸ هزار نفر توانستند وارد بازار کار شوند و نرخ بیکاری هم حدود ۱۲.۱ درصد است. این ارقام نشان می دهد سیاست هایی که دولت برای ایجاد اشتغال دنبال کرده است توانسته اثر خود را در بازار نشان دهد.

دولت یازدهم در آخرین ماه های کارش تک رقمی کردن نرخ بیکاری را طرح کرد اما هنوز به آن دست نیافته است. با روی کارآمدن دولت دوازدهم، ایجاد یک میلیون شغل در سال در دستور کار دولت قرار گرفت. دولتی که به نظر می رسد با توجه به تنگناهای مالی، پایداری موانع جذب سرمایه خارجی و چالش های ریز و درشت بخش خصوصی و در فضای کسب وکار داخلی در مبارزه با غول بیکاری تنهاست.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیمجوزهای دولتی بزرگترین مانع استارت‌آپ‌ها
مطلب بعدیشرکت کداک از ورشکستگی تا جهش ۲۵۰ درصدی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید