در حراج تهران بیشتر از 34 میلیارد تومان آثار هنری فروخته شد

نگاهی به جزییات فروش های کل حراج تهران در سال های گذشته متوجه می شوید که این بازار در طول این سال ها به جز در دوره ششم و هشتم، همیشه با روند رو به رشد بسیار زیاد مواجه شده است

دهمین حراج آثار هنری تهران که عصر جمعه در هتل آزادی تهران برگزار شد باردیگر فضای اقتصاد هنر در ایران را شگفت زده کرد و نشان داد در بازار ایران این تنها قیمت طلا، سکه، ارز، مسکن، ماشین و… نیست که رکوردهای جدید از خود برجای می گذارد؛ بلکه آثار هنری و تجسمی هم می توانند رکورد شکن باشند و اتفاقا سرمایه گذاری روی آن ها حتی بیشتر از بازارهای ارز، مسکن و… هم می تواند سود دهی باشد. مهم ترین خروجی دهمین حراج آثار هنری تهران را باید بدون شک پیچیده شدن بازار اقتصاد هنر در ایران و رو به رشد شدید بودن آن دانست.

فقط کافی است به این نکته توجه کنید که فروش مجموع اولین دوره حراج تهران در خرداد 1391 تنها 2 میلیارد و 24 میلیون تومان بوده است و این عدد حالا به 34 میلیارد و 403 میلیون تومان رسیده است و این به معنی حدود 17 برابر شدن این بازار است. شاید جالب باشد بدانید که پرفروش ترین اثر این دوره که کاری بود از منیره فرمانفرماییان و به قیمت 4 میلیارد تومان به فروش رسید تقریبا دو برابر کل فروش دوره اول چکش خورده است.

مهم ترین برنده دهمین دوره حراج تهران بدون شک آثار منیره فرمانفرماییان بود که در مجموع دو اثرش در حراج به قیمت حدود 7 میلیارد تومان ( یک کار 4 میلیارد تومان و اثر دیگر 2 میلیارد و 900 میلیون تومان) به فروش رسیدند. بعد از منیره فرمانفرماییان بیشترین قیمت حراج مربوط بود به آثاری از حسین زنده روی (3 میلیارد و 550 میلیون تومان) و بهمن محصص (2 میلیارد و 650 میلیون تومان).

فروش دهمین حراج تهران 17 برابر نخستین دوره بوده است

از نکات مهم حراج تهران رکورد شکنی فروش یک اثر در این حراج بود؛ زیرا پیش از این گران ترین اثری که در این حراج به فروش رفته بود، کاری از سهراب سپهری به قیمت 3 میلیارد تومان بود (در هفتمین دوره) و حالا این رکورد به منیره فرمانفرماییان تعلق گرفته است. فرمانفرماییان البته در حراج گذشته هم که همچون حراج جمعه شب کاری از سهراب سپهری در آن عرضه نشده بود به عنوان گران ترین هنرمند ایرانی لقب گرفته بود و اثری از او به قیمت یک میلیارد و 300 میلیون تومان به فروش رسیده بود.

فروش آثار هنری در سال های گذشته در ایران روندی به شدت رو به رشد داشته است و بسیاری از شرکت های صنعتی و بازرگانی همچون سامسونگ و بانک های مختلفی مانند پاسارگاد به این بازار بسیار علاقه مند شده اند. مقایسه دوره های مختلف حراج آثار هنری در تهران نشان می دهد که بازار خرید و فروش آثار هنر مدرن و کلاسیک ایران ( نفاشی، نفاشی خط، مجسمه و…) بازار بسیار پر رونق و سودی است، اگرچه که چندان به چشم نمی آید و البته بخش مهمی از آن نیز زیر زمینی و در خفا اتفاق می افتد.

بررسی های از 10 دوره برگزاری حراج آثار هنری تهران نشان می دهد که حجم این بازار در طی 6 سال گذشته بیش از 17 برابر شده است.

همچنین با نگاهی به جزییات فروش های کل حراج تهران در سال های گذشته متوجه می شوید که این بازار در طول این سال ها به جز در دوره ششم و هشتم، همیشه با روند رو به رشد بسیار زیاد مواجه شده است به طوری که فروش کل دوره اول که 2 میلیارد و 24 میلیون تومان بوده در دور دوم به 6 میلیارد و 627 میلیون تومان افزایش یافته و در دور سوم به 13 میلیارد و 491 میلیون رسیده و در دور چهارم باز رکورد شکسته و به فروش21 میلیارد و 114 میلیون دست یافته و این روند را در دور پنجم نیز حفظ کرده و رکورد 25 میلیارد و 787 میلیون تومانی از خود به جای گذاشته است.

البته در دور ششم که دو حراج در سال برگزار می شود ما با افتی رو به رو هستیم به طوری که فروش کل به 12 میلیارد و 344 میلیون تومان کاهش می یابد. اما این اتفاق در جریان برگزاری هفتمین حراج تهران جبران شد و باز رکوردهای جدید باقی ماند که مهم ترین آن رکورد مجموع فروش کل حراج بود که به عدد 26 میلیارد و 113 میلیون تومان رسید. اما این در دوره هشتم باز با کاهش بیش از 11 میلیارد تومانی رو به رو شد ولی این اتفاق دیگر در حراج نهم با مجموع فروش 31 میلیارد و 378 میلیون تومان و دهم با مجموع فروش 34 میلیارد و 403 میلیون تومان تکرار نشد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شد
مطلب بعدیبانک مرکزی سراغ “بلاک‌چین” می‌رود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید