خروج امریکا از برجام چه تاثیری روی قیمت نفت دارد

اکثر تحلیلگران بر این باروند که حداقل برخی کشورها تحریم های امریکا را نادیده می گیرند و همچنان به خرید نفت خام ایران ادامه می دهند. چین بزرگترین مشتری ایران است و به دلیل تنش های تجاری پکن و واشنگتن احتمالا تمایلی به قطع رابطه با ایران ندارد.

 امریکا از برجام خارج شد. صدر اخبار سایت های بین المللی موضوع برجام و تاثیر آن در بازارهای جهانی است. سی ان ان مانی گزارشی درباره تاثیر این خروج روی قیمت نفت و گاز نوشته است.

طبق این گزارش، ترامپ مقابله با پنجمین تولیدکننده نفت جهان را انتخاب کرده است. قبل از اینکه ترامپ اعلام کند از برجام خارج می شود و تحریم هایی علیه این کشور عضو اوپک اعمال می کند، بازار نفت نوساناتی پیدا کرده بود.

کارشناسان صنعت انرژی می گویند موضع ترامپ در مورد ایران احتمالا قیمت نفت و بنزین را بالاتر می برد.

پس از لغو تحریم ها از سال 2016، ایران تولیدش را یک میلیون بشکه نفت در روز افزایش داد. قیمت نفت هم به دلیل کاهش تولید اوپک و روسیه و بی ثباتی در ونزوئلا بیشتر شده است.

دن ابرهارت، مدیرعامل شرکت خدمات نفتی Canary LLC می گوید: خروج از معاهده هسته ای ایران، از افزایش قیمت نفت حمایت می کند.

این هفته برای اولین بار بعد از 4 سال، قیمت نفت خام به بالای 70 دلار رسید. ساعت ها قبل از اعلام ترامپ، دولت فدرال پیش بینی کرده بود که قیمت نفت در سال 2018، 10.5 درصد افزایش پیدا می کند و به طور متوسط به  65.58 دلار در هر بشکه می رسد. اما قیمت نفت روز سه شنبه یک درصد کاهش داشت.

قیمت بنزین هم معمولا به دنبال قیمت نفت حرکت می کند. براساس گزارش های بین المللی، یک گالن گاز سال گذشته به 2.34 دلار رسیده بود. براساس گزارش سرویس اطلاعات قیمت نفت، یک خانواده معمولی برای رانندگی در تابستان امسال باید حدود 200 دلار بپردازد.

اما باز هم این رقم با قیمت دو سال پیش –از سال 2011 تا 2014 – که قیمت گاز از 3.40 دلار به 3.60 دلار در هر گالن رسید، دردناک تر نیست. با این حال هیچ کس نمی داند، قیمت ها تا چه حد بالا خواهد رفت.

سوال های مهم دیگری هم در این باره وجود دارد. آیا تنش در خاورمیانه در حال افزایش است؟ ترس های ژئوپلیتیک در خاورمیانه اغلب قیمت ها را افزایش می دهد.

ایران در ماه آوریل، حدود 3.8 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد. این میزان بالاتر از 2.9 میلیون بشکه در روزی بود که در ژانویه 2016، زمان تصویب برجام صورت می گرفت.

حالا رشد اقتصادی ایران در حوزه تولید نفت در معرض خطر قرار دارد. وزارت خزانه داری امریکا گفته است: تحریم های که تجارت نفت و انرژی ایران را هدف قرار می دهد با شش ماه تاخیر انجام می گیرد.

اما اکثر تحلیلگران بر این باروند که حداقل برخی کشورها تحریم های امریکا را نادیده می گیرند و همچنان به خرید نفت خام ایران ادامه می دهند. چین بزرگترین مشتری ایران است و به دلیل تنش های تجاری پکن و واشنگتن احتمالا تمایلی به قطع رابطه با ایران ندارد.

تاثیر فوری تحریم ها بر ایران، کمتر از 200 هزار بشکه در روز خواهد بود. این رقم در شش ماه به کمتر از 500 هزار بشکه در روز افزایش می یابد. تولید نفت امریکا به لطف انقلاب در شیل به شدت افزایش یافته است. اداره اطلاعات انرژی پیش بینی خود را درباره تولید داخلی سال 2019 ، 4درصد بیشتر کرده و به رکورد 11.9 میلیون بشکه در روز رسانده است.

مطلب قبلیرشد 47 درصدی تولید فولاد ایران در سه ماهه نخست 2018
مطلب بعدیتولید میگو در ایران به ۶۰ هزار تن می‌رسد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید