پیشنهاد تشکیل بورس جهانی زعفران در ایران

جمهوری اسلامی ایران که در تولید زعفران رتبه نخست جهان را دارد با اقدام هایی مانند برندسازی، ایجاد شهرک های صنعتی تخصصی، بازاریابی و تشکیل بورس جهانی این محصول می تواند سهم خود را در بازار بین المللی به 80 درصد برساند.

تشکیل بورس جهانی زعفران در ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، آمارهای اعلام شده نشان می دهد در سال 1368 ظرفیت تولید زعفران ایران 30 تن بود که پارسال به 340 تن رسید.

مصرف سرانه زعفران در ایران یک گرم است و سالیانه 80 تن از زعفران تولیدی کشور در داخل مصرف می شود.

ایران سابقه صادرات سالیانه 200 تن زعفران معادل 75 درصد تولید خود را دارد.

اکنون هر کیلوگرم زعفران 60 میلیون ریال به فروش می رسد.

بیشترین وارد کنندگان زعفران ایرانی

آنگونه که عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران بیست و ششم شهریورماه امسال اعلام کرد اسپانیا سالیانه 70 تن و امارات 50 تن زعفران ایرانی وارد می کنند اما در آمار، صادرات زعفران اسپانیا 130 تن و امارات 100 تن اعلام می شود.

به گفته وی، این امر نشان می دهد در این کشورها به جای زعفران از مواد شبه زعفران که ترکیبی از رنگ‌های خوراکی و ریشه زعفران است استفاده و به نام زعفران ایرانی در دنیا فروخته می شود که این نیز نوع دیگری از تقلب در این محصول است.

در همین پیوند، امروز مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد برای کسب سهم 80 درصدی در بازار زعفران دنیا، به حضور یک برند قدرتمند زعفران ایرانی نیازمندیم.

به گزارش تارنمای وزارت جهاد کشاورزی، «علی اوسط هاشمی» افزود: باید کاری کرد سهم ایران در بازار جهانی زعفران از 30 درصد به 80 درصد ارتقا پیدا کند.

وی افزود: وقتی یک برند قدرتمند در عرصه زعفران ایرانی تشکیل شود، بدون شک هم به نفع کشاورزان و هم به نفع بازرگانان خواهد بود.

می توان زمینه ایجاد بورس جهانی زعفران در ایران را فراهم کرد که باید دست‌اندرکاران این محصول با نماینده سازمان خوارو بار و کشاورزی جهانی (فائو) وارد همکاری شده و از آنها کمک بگیرند.

 پیشنهاد راه اندازی بورس جهانی زعفران در ایران

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: می‌توان زمینه ایجاد بورس جهانی زعفران در ایران را فراهم کرد که باید دست‌اندرکاران این محصول با نماینده سازمان خوارو بار و کشاورزی جهانی (فائو) وارد همکاری شده و از آنها کمک بگیرند.

وی، تولید دستکم 70 درصد زعفران جهان را در اختیار ایرانیان دانست و گفت: ممکن است در تعیین قیمت جهانی نفت اختیار چندانی نداشته باشیم اما به طور قطع می‌توانیم در کنترل قیمت کالایی مانند زعفران قوی‌تر عمل کرده و در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این مسئول گلایه کرد هنوز نتوانسته‌ایم شهرک صنعتی زعفران ایجاد کنیم. همچنین اکنون زعفران فقط بر اساس مصرف داخل کشور بسته‌بندی می‌شود و تنوع مصرف بازارهای بین‌المللی را در آن لحاظ نکرده‌ایم.

به گفته وی، با تشکیل بورس جهانی زعفران می توانیم جهان را متقاعد کنیم که برای خرید این طلای سرخ، از هر نقطه دنیا به ایران مراجعه کنند.

اوسط هاشمی تاکید کرد باید رقابت را از درون به بیرون انتقال داد و زعفران را با برند ایرانی را به جهان شناساند تا انگیزه تولید در کشاورزان افزایش یابد و برای کشور سودآوری بیشتری صورت گیرد.

مطلب قبلیپیشنهاد وزیر صنعت برای تعیین تعرفه وارداتی دستکم دوساله
مطلب بعدیچرا واردات این خودروها ممنوع شد؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید