اینفلوئنسرها در سال ۱۴۰۰ مالیات پرداخت می کنند

اینفلوئنسر

بر اساس مصوبه امروز نمایندگان، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی (سه شنبه، 5 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، با الحاقی بندی به تبصره 6 ماده واحده این لایحه که براساس آن اینفلوئنسرها مکلف به پرداخت مالیات شدند، موافقت کردند.

براساس این بند الحاقی، درآمدهای کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

محمدحسین حسین زاده بحرینی به عنوان پیشنهاد دهنده بند الحاقی گفت: در حال حاضر بخشی از کسب و کارها در فضای واقعی و حقیقی انجام نمی‌شود بلکه فضای مجازی و نت فرصت خوبی است برای توسعه دولت الکترونیک و کسب و کارهای مجازی و به طور حتم باید شکل سالم آن را تشویق کنیم و مشوق‌هایی در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در فضای مجازی برخی از کسب و کارها شکل خاصی پیدا کرده اند به عنوان مثال  تعداد کاربران برخی کانال‌هایی که در اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنند، نجومی است و به چند صد هزار کاربر می‌رسد که در اصطلاح به آنها اینفلوئنسرها می‌گویند و شاخه‌های مختلفی ایجاد می‌کنند که در این کانال‌ها از جمله کارهایی که انجام می‌شود تبلیغات است.

بحرینی یادآور شد: تبلیغات در رسانه ای انجام می‌شود که کاربرمحور است یعنی به این دلیل تبلیغات در این کانال‌ها به دلیل مخاطبان بالا بسیار باارزش است و وقتی تعداد مخاطبان کانالی نجومی می‌شود، تبلیغات آن بسیار گران قیمت است و صاحب آن درآمد غیرمتعارف و نجومی کسب می‌کند.

این پیشنهاد که با همکاری مرکز پژوهش‌ها تنظیم شده و انتظار می‌رود نمایندگان آن را مورد توجه قرار دهند. منظور از رسانه‌های کاربرمحور کانال‌های اینستاگرام، تلگرام و امثالهم است و اگر بیشتر از 500 هزار کاربر داشته باشند مشمول مالیات می‌شوند و تمامی کسب و کارهای کوچکی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، این حکم شامل آنها نمی‌شود.

منبعخانه ملت
مطلب قبلینازنین دانشور، کارآفرین و بنیانگذار سایت تخفیفان
مطلب بعدیشرط صدور چک ضمانت در قانون جدید چیست؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید