ایلان ماسک: نورالینک اواخر امسال روی انسان آزمایش می شود

    ایلان ماسک: نورالینک اواخر امسال روی انسان آزمایش می شود

    «ایلان ماسک» در یک رویداد فناوری گفت که انتظار دارد تراشه مغزی استات‌آپ «نورالینک» اواخر امسال روی انسان آزمایش شود.

    به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، «ایلان ماسک»(Elon Musk) کارآفرین میلیاردر، در رویداد فناوری «ویواتک»(VivaTech) گفت انتظار دارد که استارت‌آپ تراشه‌های مغزی او موسوم به «نورالینک»(Neuralink)، اولین آزمایش انسانی خود را در سال جاری آغاز کند.

    طی این رویداد که در پاریس برگزار شد، ماسک گفت که نورالینک قصد دارد تراشه مغزی را روی یک بیمار مبتلا به فلج چهاراندام یا فلج کامل، در طول یک پخش اینترنتی تحت نظارت رویترز آزمایش کند. اگرچه ماسک مشخص نکرده است که شرکت او کاشت تراشه را در چند بیمار و برای چه مدت انجام خواهد داد اما گفت به نظر می‌رسد که اولین مورد اواخر امسال انجام شود.

    ماه گذشته، نورالینک گفت که مجوز «سازمان غذا و داروی آمریکا»(FDA) را برای اولین آزمایش بالینی خود دریافت کرده است. این یک نقطه عطف مهم برای نورالینک به شمار می‌رود. سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه پیشین خود به رویترز اظهار داشت که نورالینک را برای استفاده از ایمپلنت مغزی و ربات جراحی آن در آزمایش‌ها مجاز دانسته است اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

    کارشناسان پیشتر به رویترز گفتند که اگر نورالینک بتواند ثابت کند تراشه آن برای انسان ایمن است، باز هم چندین سال و احتمالا بیش از یک دهه طول می‌کشد تا مجوز تجاری استفاده ایمن ارائه شود. همچنین، این شرکت در حال رقابت با سایر شرکت‌های حوزه نوروتکنولوژی است که پیشتر کاشت دستگاه‌های خود را در افراد آزمایش کرده‌اند.

    ماسک پیش از این، جدول زمانی اعلامیه‌های عمومی خود را در مورد نورالینک از دست داده است. حداقل در چهار مورد از سال ۲۰۱۹ تاکنون، ماسک پیش‌بینی کرده بود که نورالینک به زودی آزمایش‌های انسانی را آغاز خواهد کرد.

    این استارت‌آپ ابتدا در اوایل سال ۲۰۲۲ به سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست مجوز داد و سازمان با استناد به ده‌ها مورد نگرانی ایمنی، درخواست را رد کرد. برخی از این نگرانی‌ها، در رابطه با مشکلات پیرامون باتری لیتیومی دستگاه، امکان راه یافتن سیم‌های ایمپلنت به درون مغز و چالش بیرون آوردن ایمن دستگاه بدون آسیب رساندن به بافت مغز مطرح شدند.

    نورالینک در مورد آزمایش‌های حیوانی خود نیز با نظارت فدرال روبه‌رو است. سال گذشته، کارمندان نورالینک به رویترز گفتند که این شرکت با عجله عمل جراحی را روی میمون‌ها، خوک‌ها و گوسفندان انجام داده که به مرگ حیوانات بیشتری منجر شده است. به گفته آنها، دلیل عجله این بود که ماسک کارکنان را برای دریافت مجوز سازمان غذا و دارو تحت فشار قرار داد. این منابع گفتند که آزمایش‌های حیوانی، داده‌هایی را در جهت پشتیبانی از برنامه شرکت برای آزمایش‌های انسانی تولید کردند.

    در یک آزمایش انجام‌شده در سال ۲۰۲۱، این شرکت از هر ۶۰ خوک، ۲۵ خوک را با تراشه‌هایی در اندازه اشتباه آزمایش کرد. همه خوک‌ها متعاقبا کشته شدند و این خطایی بود که کارمندان باور داشتند با آمادگی بیشتر می‌شد به راحتی از آن جلوگیری کرد.

    پس از گزارش رویترز پیرامون درگیری‌های مالی احتمالی در هیئت مدیره، قانون‌گذاران آمریکا در ماه مه خواستار بررسی این موضوع شدند که آیا ترکیب پنل نورالینک ناظر بر آزمایش‌های حیوانی، به آزمایش‌های نادرست و عجولانه منجر می‌شود یا خیر.

    «وزارت ترابری آمریکا»(USDOT) به طور جداگانه بررسی می‌کند که آیا نورالینک با برداشتن تراشه‌ها از مغز میمون‌ها بدون اقدامات مهار مناسب، پاتوژن‌های خطرناک را به طور غیرقانونی انتقال داده است یا خیر. سخنگوی این سازمان گفت که تحقیقات ادامه دارد.

    نورالینک به دلیل نقض احتمالی رفاه حیوانات، تحت بررسی «دفتر بازرسی کل آمریکا»(OIG) نیز قرار گرفته است اما سخنگوی این سازمان، از ارائه پاسخ فوری به پرسش رویترز خودداری کرد.

    با وجود این، ارزش شرکت در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. رویترز این ماه گزارش داد که استارت‌آپ نورالینک دو سال پیش در دور جمع‌آوری سرمایه خصوصی، نزدیک به دو میلیارد دلار ارزش داشت و اکنون ارزش آن براساس معاملات سهام خصوصی، حدود پنج میلیارد دلار است. کارمندان بخش حیوانات نورالینک که برای بررسی درگیری‌های مالی احتمالی تحت نظارت فدرال قرار گرفته است، از توسعه سریع ایمپلنت بهره‌مند شدند. به گزارش رویترز، ارزش سهام نورالینک که در اختیار برخی از کارکنان قرار دارد، تنها طی دو سال حدود ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

    خبرنگار: روجا تحریری نوری

    به نقل از: رویترز

    مطلب قبلیچشم‏ انداز صنعت آرایشی و بهداشتی در جهان
    مطلب بعدیعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی شد

    دیدگاه شما

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید