اولین قرارداد بزرگ نفتی با توتال فرانسه امضا شد

نخستین قرارداد نفتی بعد از برجام بر اساس الگوی قراردادهای جدید نفتی، بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4.8 میلیارد دلار امضا شد.

قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی، توسط علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پاتریک پویانه مدیرعامل توتال، لو مدیرعامل شرکت ملی نفت چین (اینترنشنال) و عزت الله اکبری مدیرعامل شرکت پتروپارس امضا شد.

در مراسم امضای قرارداد بیژن زنگنه وزیر نفت و مسئولان ارشد صنعت نفت حضور داشتند.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با اجرای آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

توافق‌نامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی در هجدهم آبان سال گذشته میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت های بین المللی همکار در این پروژه امضا شده بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت: این قرارداد دستاورد برجام است. در این مدت مسیری طولانی و فرساینده طی شد تا این قرارداد به امضا برسد اما از این پس راه خود را با نشاط و شتاب ادامه می دهیم

بیژن زنگنه وزیر نفت در این مراسم با اشاره به این که این قرارداد دستاورد برجام است،  گفت: “مسیری طولانی و فرساینده طی شد تا این قرارداد به امضا برسد اما از این پس راه خود را با نشاط و شتاب ادامه می دهیم.”

آقای زنگنه گفت که “پیشتاز بودن توتال در همکاری با ایران را فراموش نمی کنیم.”

بر اساس قرارداد، شرکت توتال ۵۰.۱ درصد سهام این پروژه پارس جنوبی را در اختیار خواهد داشت. شرکت ملی نفت چین نیز ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ایران هم ۱۹.۹ درصد سهام پارس جنوبی را دارند.

آقای زنگنه با اشاره به همکاری چینی ها گفت: “ما دوستان روزهای سخت خود را فراموش نمی کنیم، شرکت های چینی، شریکان راهبردی هستند.”

بر اساس برنامه ششم توسعه باید 200 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری شود که 130 میلیارد دلار مربوط به بخش بالادستی نفت است. به گفته وزیر نفت “بیش از 70 درصد این مبلغ باید از محل منابع خارجی تامین شود.”

فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی دارای 30 حلقه چاه است که با نصب و راه اندازی 2سکوی تولیدی، روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز از آن برداشت می شود.

بر اساس قرارداد، چهل ماه پس از امضای قرارداد، تولید گاز این بخش شروع می شود.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم ایران 3700 کیلومتر مربع است.

ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.

مطلب قبلیباغ کتاب تهران به بهره برداری رسید
مطلب بعدیوزارت نیرو: در مصرف آب صرفه جویی کنید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید