استارت آپ 5 میلیارد دلاری کره جنوبی که جهان را بهم می ریزد

کفش هایی که به صورت آنلاین سفارش داده اید، برایتان کوچک است؟ هیچ مشکلی نیست. تنها چند کلیک روی برنامه خود انجام دهید، کفش ها را بدون جعبه، فاکتور و هیچ برچسبی بیرون در بگذارید. کفش ها در عرض چند ساعت برداشت می شوند و بلافاصله پولتان به حسابتان برمی گردد.

 دنیای استارت آپ ها مدام در حال تغییر است. روزی  ایده ای نو روی کار می آید، روز دیگری روی ایده نو، ایده ای دیگر پیاده می شود. سی ان بی سی، گزارشی از استارت آپی نوشته است که قاتل آمازون محسوب می شود و انقلابی در خرید آنلاین به پا کرده است.

این گزارش می نویسد: کفش هایی که به صورت آنلاین سفارش داده اید، برایتان کوچک است؟ هیچ مشکلی نیست. تنها چند کلیک روی برنامه خود انجام دهید، کفش ها را بدون جعبه، فاکتور و هیچ برچسبی بیرون در بگذارید. کفش ها در عرض چند ساعت برداشت می شوند و بلافاصله پولتان به حسابتان برمی گردد.

این یک سناریوی اجمالی به آینده خرده فروشی آنلاین نیست. این یک واقعیت است که در کره جنوبی با استارت آپی به نام کوپنگ (Coupang) رخ داده است. استارت آپی که بزرگترین خرده فروشی آنلاین در این کشور محسوب می شود.

تحلیلگران تخمین زده اند که فروش کوپنگ در سال 2017 به 3 میلیارد دلار برسد. این شرکت استارت آپی، 8 سال پیش شروع به کار کرده و از تک شاخ های کره (استارت آپ هایی که یک میلیارد دلار و بیشتر ارزش دارند) محسوب می شود. با اینکه این شرکت برنامه ای برای عرضه عمومی ندارد، اما برآورد ها حاکی از این است که اولین عرضه عمومی (IPO) آن با استقبال زیادی مواجه خواهد شد.

با بیش از 5 میلیارد دلار ارزش و 1.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری ریسک پذیر، کوپنگ، سریعترین رشد و بهترین سایت تجارت الکترونیک در تمام دوران کره جنوبی بوده است. او به بازار تجارت الکترونیک سلطه دارد. به گفته این شرکت، نیمی از 51 میلیون نفر جمعیت کره جنوبی، این برنامه را در تلفن های همراهشان دانلود کرده اند.

قدرت آمازون به عنوان یک شرکت تجارت الکترونیک، تحویل سریع محصول است. اما بیشتر شرکت های تجارت الکترونیک کره ای هم همین کار را انجام می دهند. آن ها با فاصله یک روز یا در همان روز، خدمات را تحویل می دهند حتی با قیمت ارزان تر.

بم کیم، بنیانگذار و مدیرعامل کوپنگ می گوید کارش برای کاهش استرس مصرف کنندگان است. او اصرارش آسان کردن کار مشتریان برای خرید و بازگشت محصول است.

کره جنوبی 51 میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر در شهرها مستقرند. این کشور چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا است و زیرساخت هایش پیشرفته است. کره جنوبی در حال حاضر هفتمین بازار بزرگ تجارت الکترونیک در جهان (حدود 56 میلیارد دلار) است و انتظار می رود در عرض 5 سال از ژاپن، بریتانیا پیشی بگیرد و بعد از چین و ایالات متحده در جایگاه سوم بشیند. به دلیل شهرنشینی و تراکم بالای جمعیت کره، به گفته کیم، 99.6 درصد از سفارشات ظرف 24 ساعت تحویل داده می شود.

کیم می گوید: تصور کن دو برابر جمعیت تگزاس، در نصف ماساچوست زندگی کنند. تقریبا همه در جایی در مرکز شهر زندگی می کنند. او قصد دارد زمان تحویل در سراسر کشور را به چند ساعت کاهش بدهد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیتوصیه هایی برای با انگیزه ماندن کارآفرینان
مطلب بعدی«فابر- كاستل» مدادهایش را برای عصر دیجیتال تیز می‌کند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید