آینده بی‌رمق رشته ام‌بی‌اِی

در آینده شاهد خواهیم بود که دانشجویان رشته ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر از میان شاغلان هستند و بیشتر به‌صورت آنلاین درس می‌خوانند.

تقریبا غیرممکن است که بین ایالت‌های آمریکا سفر کنید، در میان فرودگاه‌ها قدم بزنید یا در وب‌سایت‌ها سیر کنید، بدون این‌که تبلیغاتی درباره مدرک کارشناسی ارشد کسب‌وکار نبینید. و این اتفاق یک دلیل خوب دارد: در بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌ها، مدرک سنتی کسب‌وکار سقوط کرده و به وضعیت سختی گرفتار آمده است. بنابراین دانشکده‌ها در هرجایی دانشجویانی را که ظرفیت درس‌خواندن در این رشته را دارند ثبت‌نام می‌کنند.

طبق اعلام پیمایش شورای نظارت بر تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت که یک موسسه غیرانتفاعی است و بر آزمون «جی‌مت» (یک آزمون استاندارد هوش و ریاضیات) نظارت می‌کند، تعداد درخواست‌های پذیرش برای رشته ام‌بی‌اِی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سال گذشته 7 درصد کاهش داشته و این نزول طی چهارمین سال متوالی اتفاق افتاده است. برنامه‌های آموزشی تمام‌وقت ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نظر می‌رسد که وضعیت بغرنج‌تری داشته باشد چراکه 70 درصد دانشکده‌های کسب‌وکار گزارش داده‌اند که در سال 2017 در میزان درخواست‌های پذیرش خود کاهش داشته‌اند.

درنتیجه، برخی از دانشکده‌های کسب‌وکار ازجمله دانشگاه «ویک فارست» و «سیمونز کالج»، بعد از سال‌ها کاهش درخواست‌های پذیرش و ثبت‌نام‌ها، دوره‌های تمام‌وقت و حضوری ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را کنار گذاشته‌اند و دیگر دانشگاه‌ها نیز از میزان شهریه این رشته خود کاسته‌اند به این منظور که دانشجویانی را جذب کنند که نگران از دست‌دادن کار خود در صورت رفتن به دانشگاه هستند. حتی دوره‌های آموزشی تمام‌وقت در دانشگاه‌های سطح بالا نیز بعد از این‌که سال‌ها از این روندهای نزولی ملی مصون بودند، شروع کرده‌اند به درگیر شدن با این مسئله و برنامه‌های پاره‌وقتی را به دانشجویان پیشنهاد می‌دهند که در آن‌ها تمرکزهایی که به‌طور سنتی روی برخی از درس‌ها مثل بازاریابی یا حسابداری اعمال می‌شد، وجود دارند.

بعد از بیش از سه دهه افزایش ثبت‌نام در رشته ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و افزایش چهاربرابری در تعداد فارغ‌التحصیلان این مدرک که سالانه مورد استقبال دانشجویان قرار می‌گرفت، برخی از مدیران کسب‌وکار و مقامات دانشگاهی در حال پرسیدن این سوال هستند که آیا میزان مهارت‌آموزی در این رشته به اوج خود رسیده است یا نه.

اما همه برنامه‌های آموزشی رشته ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با چنین طوفان‌هایی مواجه نشده‌‌اند. نانسی آلبرز که رئیس دانشکده کسب‌وکار، آموزش و توسعه انسانی در دانشگاه دولتی لوئیزیانا در شروپورت است، می‌گوید: «دانشکده‌هایی که تمرکز روی درس‌های مورد نیاز روز نداشته‌اند، آنلاین شده‌اند یا راه‌های منعطف‌تری برای گرفتن مدرک به دانشجویانی که مشکل دارند پیشنهاد می‌دهند.»

دانشکده‌های کسب‌وکار مثل دانشکده آلبرز که در دانشگاه‌های دولتی فعالیت می‌کنند، با این‌که نامشان برند نیست و در بازار آموزش این رشته خیلی سرشناس نیستند، در برخی موارد رشد خارق‌العاده‌ای در ثبت‌نام دانشجویان ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان داده‌اند. بسیاری از آن‌ها برنامه‌های آموزشی چهره‌به‌چهره را تعطیل کرده‌اند یا دست‌کم مقیاس این برنامه‌ها را کاهش داده‌اند و به سمت مدارک آنلاین حرکت کرده‌اند و همچنین تمرکز روی حوزه‌هایی که مخاطبان زیادی دارند و از سوی دانشجویان زیاد درخواست می‌شوند؛ حوزه‌هایی مثل تحلیل داده یا امنیت سایبری. در دانشگاه لوئیزیانا ثبت‌نام رشته ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنلاین از حدود 400 دانشجو در سال 2014 به بیش از سه هزار دانشجو در سال جاری رسیده است.

آلبرز می‌گوید: «ما در حال پاسخ‌دادن به دانشجویانی هستیم که به ما می‌گویند به چه درس‌هایی در این رشته نیاز دارند.» دانشجویان در دانشگاه لوئیزیانا می‌توانند یک برنامه آموزشی 10 ماهه را با هزینه حدود 12 هزار و 500 دلار تکمیل کنند و مدرک بگیرند.

دانشگاه دولتی لوئیزیانا مثل بسیاری از دانشگاه‌های دیگر شروع کرده‌ است به ارائه رشته ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنلاین و برای بازاریابی و جذب دانشجو به سمت کارکنان و کارشناسان شرکت‌ها متمایل شده تا به آن‌ها مهارت‌های مورد نیاز در محیط کار را آموزش دهد یا بتواند آن‌ها را در ارتقای سطح مهارتی‌شان یاری دهد.

بنابراین در آینده شاهد خواهیم بود که دانشجویان رشته ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر از میان شاغلان هستند و بیشتر به‌صورت آنلاین درس می‌خوانند. یکی از مزایای استفاده از کارکنان شرکت‌ها برای بازاریابی و ثبت‌نام دانشجو این است که آن‌ها دارای مهارت‌ها و تجربه‌های زیادی در محیط کار هستند که دانشگاه‌ها فاقد آن‌هایند. آلبرز نیز این عقیده را دارد و او کسی است که سابقه دانشگاهی‌اش در حوزه بازاریابی است و می‌تواند خیلی خوب این رابطه‌ها را تحلیل کند.

دانشجویانی که در آینده در رشته ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درس خواهند خواند، کارکنان شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند نتیجه آموزش خود را بلافاصله ببینند. حتی دانشجویانی که در دانشگاه‌هایی درس می‌خوانند که رتبه‌های بالا در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی دارند نیز چنین توقعی را از دانشکده‌ها خواهند داشت.

شورای نظارت بر تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت اعلام کرده است که محبوبیت رشته‌های کارشناسی ارشد بیش‌ازپیش به این بستگی خواهد داشت که آیا بازدهی سرمایه‌گذاری برای تحصیل نزد دانشجویان رشته ام‌بی‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مقرون‌به‌صرفه است یا نه. احتمال زیادی وجود دارد که دوره‌های کارشناسی ارشد رشته مدیریت و دیگر دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌های حرفه‌ای که نیازی به مجوزهای معمول برای شغل پیدا کردن ندارند، مجبور شوند برنامه‌های آموزشی خود را کوتاه‌تر و ارزان‌تر کنند تا بتوانند در بازار آموزش باقی بمانند.

توسطمنبع: واشنگتن پست/ترجمه:آینده نگر
منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیاعتماد به نفس بیش از حد چه زمانی سودمند و چه زمانی مضر است؟
مطلب بعدیایران از برنامه توسعه صنعت پتروشیمی عقب افتاده است

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید