آیا بزرگترین بانک خصوصی ایران تشکیل می شود؟

در حالی که بحث بر سر ادغام برخی بانکها و موسسات مالی و اعتباری بالا گرفته است، گروهی از سپرده گذاران موسسه اعتباری ثامن، برای گرفتن سپرده های خود به شعبه های این موسسه مراجعه کرده اند. گزارشها نشان می دهد برخی شعبه ها به دلیل تقاضای زیاد سپرده گذاران، قادر به پرداخت مبالغی درخواستی آنها نبوده اند.

عیسی رضایی رئیس هیات مدیره موسسه اعتباری ثامن در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی به مردم اطمینان داد که نگران سپرده های خود در این موسسه نباشند، زیرا هرگونه تصمیم درباره ادغام و تغییر در ساختار آن با نظر بانک مرکزی انجام می شود.

آقای رضایی به سپرده گذاران توصیه کرده که “آرامش” خود را حفظ کنند، چون جای “هیچ جای نگرانی در تامین نقدینگی مورد نیاز مردم نیست.”

اوایل خرداد ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از احتمال ادعام برخی بانکها خبر داده و گفته بود که با هدف استاندارد سازی بانکها این کار صورت می گیرد.

به گفته آقای سیف “وقتی بانک‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند، صرفه‌جویی قابل توجهی برای آنها به‌همراه خواهد داشت، چراکه قیمت‌ تمام‌شده و هزینه خدمات آنها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر برخی از هزینه‌های دیگر از جمله هزینه‌های مربوط به شعب کاهش می‌یابد چرا که وقتی دو بانک با یکدیگر ادغام می‌شوند، دیگر دلیلی برای وجود دو شعبه از آن در یک خیابان وجود ندارد، در این حالت می‌توانند یکی از شعب را تعطیل کنند و آن را در جای دیگری توسعه دهند.”

آقای سیف به سپرده‌گذاران بانک‌ها و مؤسسات مجازی که ممکن است در آینده با یکدیگر ادغام شوند اطمینان داده که به هیچ وجه از این تصمیم آنها متأثر نخواهند شد، حتی اگر دو بانک و شعبه‌های آنها با یکدیگر ادغام شود

احتمال تشکیل بزرگترین بانک خصوصی

در پی انتشار اخبار تائید نشده از احتمال ادغام تعاونی ثامن با موسسه مالی و اعتبار کوثر و بانک مهر اقتصاد ایرانیان، گروهی از سپرده گذران موسسه مالی ثامن برای دریافت سپرده های خود به شعبه های این موسسه مراجعه کرده اند.

اگر ادغام این سه موسسه مالی و اعتباری قطعی شود و با احتساب 351 شعبه موسسه اعتباری کوثر، 730 شعبه بانک مهر اقتصاد و 600 شعبه موسسه اعتباری ثامن، بانکی با یک هزار و 681 شعبه تشکیل می‌شود

آقای رضایی گفت که “تمامی شعب ثامن در سراسر کشور فعال است ولی با ازدحام جمعیت رو به روست.”

خبر ادغام پنجشنبه گذشته (25 خرداد) در فضای مجازی منتشر شد؛ هرچند در ابتدا اعلام شد که قرار است با ادغام موسسه کوثر با تعاونی ثامن و بانک مهر اقتصاد بانک جدیدی با عنوان بانک کوثر تشکیل شود اما تکذیبیه بانک مهر اقتصاد نشان داد که بنای ادغام شدن را در موسسه جدید ندارد.
با این حال، اطلاعیه موسسه مالی اعتباری کوثر که 25 خرداد منتشر شد، نشان می داد که برای انجام این ادغام یک توافق ضمنی بین مدیران آنها انجام شده اما نظر نهایی را باید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به عنوان نهاد ناظر بر نظام پولی و مالی کشور بدهند.
موسسه اعتباری ثامن الائمه فعالیت خود را در سال 76 به عنوان یک تعاونی اعتباری با مجوز وزارت تعاون در مشهد آغاز کرد و از جمله موسساتی است که برای کسب مجوز از بانک مرکزی تلاش می کند اما هنوز مجوز خود را از این نهاد دریافت نکرده است.

اگر ادغام این سه موسسه مالی و اعتباری قطعی شود و با احتساب 351 شعبه موسسه اعتباری کوثر، 730 شعبه بانک مهر اقتصاد و 600 شعبه موسسه اعتباری ثامن، بانکی با یک هزار و 681 شعبه تشکیل می‌شود. این بانک بزرگ در این حجم از شعب قابل‌مقایسه با هیچ بانک خصوصی نخواهد بود و در میان بانک‌های خصوصی شده هم می‌توان آن را هم‌ردیف با بانک‌هایی مانند ملت با یک هزار و 571 شعبه یا تجارت با یک هزار و 706 شعبه قرار داد.به هر حال طبق اطلاعیه موسسه اعتباری کوثر، این خبر در پی مصوبه شورای پول و اعتبار و اعلام بانک مرکزی تایید خواهد شد.

منبعفاطمه بهادری
مطلب قبلیفهرست خودروهای بی ستاره و پنج ستاره داخلی و وارداتی
مطلب بعدیپایانی بر ماراتن رشد اقتصادی سال ۹۵

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید