کاهش سرمایه‌گذاری 11 ماهه در ایران

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت

داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده آن است که در 11 ماه منتهی به بهمن سال جاری درکل بخش های اقتصادی کشور روند سرمایه گذاری به لحاظ حجم افت 10 درصدی داشته است.

براساس داده های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی 175 طرح برای کل بخش های اقتصادی کشور مصوب شده است که رشد 47 درصدی را نشان می دهد. افت صورت گرفته در حالی ثبت شده که روند سرمایه گذاری خارجی در کل بخش صنعت، معدن و تجارت رشد  113 درصدی داشته است برای این بخش در مجموع 135 طرح با رشد 64 درصدی مصوب شده است.

 با توجه به داده های اعلام شده مجموعه سرمایه گذاری کل اقتصادکشور برابر با 4 میلیارد و 327 میلیون دلار بوده است. این رقم برای کل بخش صنعت، معدن و تجارت برابر با 1 میلیارد و 821 میلیون  دلار ثبت شده است.

با توجه به داده های اعلام شده از مجموع سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی 1 میلیارد و 426 میلیون دلار به طرح های در مرحله اجرا اختصاص داشته است. این رقم برای طرح های در حال بهره برداری برابر با 395 میلیون دلار بوده است.

کشورهای پیشتاز

اما بالاترین ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در 11 ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری به کدام کشورها رسیده است؟

بررسی گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، پنج کشور «المان، چین، کانادا، اتریش و ترکیه» بیشترین سهم را از نظر حجم سرمایه‌گذاری در مدت زمان مورد بررسی به خود اختصاص داده‌اند. در این فهرست آلمان با حدود 482 میلیون دلار و چین با 433 میلیون دلار بیشترین سهم را در میان سرمایه گذاران خارجی به خود اختصاص داده اند . سهم کانادا نیز براساس برآورد صورت گرفته بیش از 267 میلیون دلاری بوده است.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت پنج کشور «افغانستان»،«چین»، «ترکیه»، «آلمان» و «هند» نیز بیشترین سهم در سرمایه گذاری به لحاظ تعداد را به خود اختصاص داده اند. براساس این گزارش به لحاظ تعداد پروژه  افغانستان بالاترین سهم را با  43پروژه به خود اختصاص داده و پس از آن «چین» و «ترکیه» هر کدام با 11 طرح در جایگاه بعدی قرار دارند. 

مطلب قبلیتغییر شیوه کار بعد از کرونا؛ کارفرمایان عادت کنند
مطلب بعدیچه کشورهایی مشتری مصنوعات طلا و نقره ایران هستند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید