چه کشورهایی مشتری مصنوعات طلا و نقره ایران هستند

طلا

در سال‌های گذشته و با افزایش ارزش فلزات گرانبها، بازار ساخت مصنوعات طلا و نقره در کشور بسیار پیشرفت کرده و در کنار آن نیز هنر دست هنرمندان و تولیدکنندگان ایرانی مورد اقبال مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

براساس آمارهای موجود و اظهارات اعضای صنف طلا و جواهر کشور، مصنوعات طلا و نقره ایران در میان گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و برخی از کشورهای آسیایی طرفداران فراوانی دارد به طوری که در جریان سفر به شهرهای مختلف ایران، برای خرید این‌گونه مصنوعات اقدام می کنند.

برای اطلاع از وضعیت صادرات مصنوعات طلا و نقره با ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر در خبرآنلاین به گفت و گو نشستیم.

کشورهای خواستار مصنوعات نقره و طلای ایران

رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره علاقمندی برخی کشورها به واردات مصنوعات نقره و طلای ساخت ایران گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای اوراسیا، اندونزی، مالزی و … خواستار مصنوعات طلا و نقره ایرانی هستند البته در مرحله نخست باید کرونا اتمام یابد و سپس با رفع 100 درصدی موانع می توان زمینه های صادرات هنر دست تولیدکنندگان طلا و نقره ایران را فراهم کرد.

ابراهیم محمدولی افزود: نقره در بازار مصنوعات دارای جایگاه ویژه ای بوده و فلز قابل احترامی است که خوشبختانه مصنوعات آن توسط همکاران ما در کشور تولید می شود و مصنوعات نقره ایران از سوی شهروندان و گردشگران زیارتی و سیاحتی سایر کشورها مورد توجه قرار می گیرد.

وی درباره صادرات مصنوعات طلا تصریح کرد: اینکه گفته شود صادرات این‌گونه مصنوعات صفر بوده است؛ ادعای درستی نیست اما میزان صادرات ما در سال 99 و تحت تاثیر برخی شرایط قابل توجه نبوده است.

 کشورهای خواستار مصنوعات نقره و طلای ایران کدامند؟

موانع صادرات مصنوعات طلا و نقره ایران

وی افزود: چند دلیل را برای این مساله می توان ذکر کرد: نخست اینکه شیوع کرونا سبب شده تا ارتباطات با سایر کشورها به شدت کاهش یابد، همچنین ایرادات و موانعی بر سر راه صادر کنندگان و تولیدکنندگان مصنوعات نقره و طلا وجود دارد که سبب شده همکاران ما به مقوله صادرات ورود پیدا نکنند.

محمدولی درباره موانع صادرات مصنوعات طلا و نقره ایران بیان کرد: با موانع گمرکی مواجه هستیم که خوشبختانه طی جلسات برگزار شده، موانع این بخش تقریبا رفع شده؛ موضوع استاندارد مصنوعات به عنوان یکی دیگر از موانع صادراتی باید مورد توجه قرار گیرد که این موارد مورد رایزنی قرار گرفته و سازمان استاندارد در این زمینه قول همکاری را داده است. همچنین درباره موضوع وثیقه‌ها و ثبت سفارش ها با بانک مرکزی هماهنگی هایی صورت گرفته است.ورود موارد اولیه و صادرات مصنوعات و واردات شمش طلا و نقره یکی دیگر از موضوعات و موانع بر سر راه صادرات تولیدات صنف ما بوده که در حال رایزنی و رفع مشکل هستیم.

صنعت طلا و جواهر ایران قابلیت افزایش اشتغالزایی و ارزآوری دارد

وی تاکید کرد: اکنون 60 تا 70 درصد این مشکلات حل شده اما برای اجرا در انتظار از بین رفتن کرونا هستیم و در مرحله اجرا اگر با اشکالی مواجه شدیم، به حتم برای رفع سریع آن اقدام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: با رفع ایرادات و موانع و همچنین با از بین رفتن کرونا می توان بستر ارتباطات و زمینه های صادرات مصنوعات و نمادهای فرهنگی ایرانی را به سایر کشورها تقویت کرد و افزایش داد.

قاچاق هرگونه مصنوعات طلا و نقره به داخل کشور ممنوع است

رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: اگر صادرات مصنوعات طلا شکل بگیرد، حتم بدانید صنعت طلا و جواهر ایران قابلیت افزایش اشتغالزایی و ارزآوری دارد که این مساله می تواند برای اقتصاد کشور بسیار ایده‌آل باشد.  

ممنوعیت جدی قاچاق مصنوعات نقره و طلا به کشور

وی درباره برخی اظهار نظرها درباره قاچاق شمش های نقره به داخل کشور گفت: مصنوعات نقره ایران اکنون از سوی گردشگران خارجی خریداری می شود، بنابراین ورود هرگونه مصنوعات نقره به صورت قاچاق به داخل کشور، اصلا قابل توجیه نیست.

وی خاطر نشان کرد: قاچاق هرگونه مصنوعات طلا و نقره به داخل کشور ممنوع است و اگر جایی مشاهده شود که مصنوعات خارجی نقره در بازار وجود دارد، حتما با این موارد برخورد خواهد شد.

محمدولی تاکید کرد: همچنین ورود هرگونه مصنوعات طلا به داخل کشور به صورت 100درصد جزو موارد قاچاق محسوب شده و با این مساله برخورد قانونی می شود.

 کشورهای خواستار مصنوعات نقره و طلای ایران کدامند؟

کیفیت مناسب مصنوعات نقره ایران

وی تصریح کرد: در داخل کشور تولیدکننده های داریم که مشغول تولید مصنوعات نقره با کیفیت بسیار مناسب هستند و اگر هنوز بازار خوبی برای این گونه محصولات مشاهده نمی شود زیرا نمی توان این مصنوعات را به اسم تولید خارجی به بازار عرضه کرد.

بدلیجات ارزش سرمایه گذاری نداشته و پس از خرید بی ارزش می شوند

عرضه فراوان مصنوعات بدلی بی ارزش به بازار

 کشورهای خواستار مصنوعات نقره و طلای ایران کدامند؟

وی عنوان کرد: این روزها با پدیده افزایش عرضه و فروش بدلیجات در بازار مواجه هستیم که متاسفانه ورود این گونه محصولات به کشور بسیار زیاد است و کسانی که قدرت خرید طلا را ندارند، به سمت خرید بدلیجات جذب می شوند اما باید توجه  داشت که این گونه محصولات ارزش سرمایه‌گذاری ندارند و پس از خرید نمی توان آنها را دوباره فروخت و بی ارزش می شوند؛ حتی فلز مورد استفاده در ساخت بدلیجات نیز قابلیت ذوب مجدد و ورود آن به گردونه تولید بدلیجات ندارد.

محمدولی بیان کرد: به اعتقاد بنده این گونه بدلیجات به صورت فراوان در بازار وجود دارد و باید راهکاری برای عدم ورود این محصولات به کشور ارائه و اجرایی شود.

وی ادامه داد: همکاران ما در صورت تمایل، دارای توانایی تولید بدلیجات با مس و برنج  هستند و مصرف‌کنندگان حتم بدانند این‌گونه محصولات به حتم ارزش بیشتری از بدلیجات موجود در بازار دارند.

توسطمحمد میرزائی
منبعخبر آنلاین
مطلب قبلیکاهش سرمایه‌گذاری 11 ماهه در ایران
مطلب بعدیعیدی تلخ برای کاربران اینترنت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید