10 کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت برای شناخت بهتر آن

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت
کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت

هر آنچه درباره لوله پلی اتیلن (pe pipe) باید بدانید را با ذکر کاربردهای آن در این مقاله ارائه خواهیم داد تا به راحتی و با زبان ساده با لوله پلی اتیلن، انواع و کاربردهای آن در صنعت آشنا شوید.

1-کاربرد لوله پلی اتیلن در آبرسانی چیست؟

لوله پلی اتیلن در آب رسانی و منتقل کردن آب در سیستم های آب رسانی بسیار پر کاربرد می باشند. لوله های انتقال دهنده آب شرب و آشامیدنی اکثرا از جنس پلی اتیلن هستند و لوله پلی اتیلن از لحاظ ساختار شیمیایی بهترین لوله برای منتقل کردن آب شرب و هر نوع آب دیگر است.

2-کاربرد لوله پلی اتیلن در آبیاری تحت فشار چیست؟

در روش هایی که فشار آب بیش از 1 اتمسفر در آبیاری برسد آبیاری های تحت فشار می گویند. پلی اتیلن و انواع لوله های آن بهترین لوله ها از لحاظ کاربرد برای انتقال آب فشار بالا یا آبیاری تحت فشار است (لوله های PE100 بهترین نمونه این لوله ها هستند). از نمونه های آبیاری تحت فشار می توان به آبیاری تحت فشار بارانی اشاره کرد.

3-کاربرد لوله pe در آبیاری بارانی چیست؟

آبیاری بارانی یک روش نوین برای آبیاری گیاهان و باغات است. در این روش آب با فشار بالای 1atm در لوله ها جریان پیدا می کند. این روش آبیاری یکی از روش های محبوب آبرسانی به گیاهان است. این روش موجب بالا بردن نفوذ پذیری خاک و رشد بهینه تر گیاهان می شود. لوله های تحت فشار پلی اتیلن بسیار کمک کننده در این فرآیند می باشند.

5-کاربرد لوله پلی اتیلن در انتقال مواد شیمیایی چیست؟

این لوله ها در شرایط بسیار سخت با مواد شیمیایی، اسیدی، بازی و قلیایی واکنش نشان نمی دهند. این لوله ها در حال حاضر هیچ تاثیری بر روی رنگ، بو و مزه آب نمی گذارند. بنابراین می توان از آن ها در آزمایشگاه ها و یا فاضلاب ها و پسماند های صنعتی استفاده نمود و اطمینان داشت که این مواد هیچ تاثیری بر خطوط لوله نخواهند گذاشت و آن را دچار نشت و خوردگی نخواهند کرد. به همین منظور روی این لوله ها آزمایش های شیمیایی انجام می شود و گاها آن ها را در شرایط آزمایشی معین و دما و فشار های مختلف در مواد شیمیایی مختلف غوطه ور می کنند و به مرحله آزمایش می رسانند.

6-لوله های high grade چیست و کاربرد آن در مناطق کویری و گرمسیری چیست؟

های گرید پلی اتیلن یا high grade pe به لوله ها پلی اتیلن با گرید بالا (مثل PE100 و PE80) گفته می شود. این لوله ها بخاطر تولید با روش های خاصی (مانند اضافه کردن کمی دوده) در مقابل اشعه های UV و ماورابنفش بسیار مقاومند و همین عامل مهمی بر استفاده از این لوله ها در خطوط لوله طولانی است. در واقع هزینه های احداث خطوط لوله های طویل با این روش بسیار کاهش میابد.

7-کاربرد لوله پلی اتیلن در انتقال سیالات خنک کننده و گرم کننده صنعتی چیست؟

محلول های خنک کننده و یا گرم کننده صنعتی شامل موادی همچون اتیلن گلیکولو یا مواد ضد کف که شیمیایی هستند را می تواند برای انتقال به لوله های PE منتقل کرد.این مواد نقش بسیار مهمی در سلامت دستگاه های صنعتی و به طور کلی صنایع مختلف دارند، بنابراین فرآیند انتقال آن ها همیشه مشکل دار بوده است. از طرفی لوله های فلزی نیز جوابگوی انتقال این مواد نبوده و نیستند.

8-لوله های پلی اتیلن کابلی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاورینگ یا پوشش فرآیندی است که طی آن یک روپوش برای سیم های برق در نظر گرفته می شود. لوله های پلی اتیلنی کابلی به دلیل آنکه فشار داخلی به آن ها وارد نمی شود در فشار های بالا مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند در پوشش دهنده کابل های برق، فیبر نوری، سیم های متصل کننده تلفن و اینترنت استفاده شوند. این کابل ها از سیم ها و کابل ها در برابر برخورد اجسام سنگین و آب باران (باران های اسیدی سیم های برق را از بین می برند) جلوگیری می کنند.

9-لوله پلی اتیلن غیر استاندارد چیست و در برابر آتش سوزی سیم های برق چه کاربردی دارد؟

به لوله هایی که به عنوان لوله های کاورینگ استفاده می شود لوله های پلی اتیلن غیر استاندارد گفته می شود. اتصالات سیم ها و یا عوامل بیرونی مانند آتش می تواند در سیم های برق فاجعه به بار بیاورد و جان بسیاری را بگیرد! لوله های پلی اتیلن تا دمای بسیار بالا قادر به تحمل دمای آتش هستند و مانع از بالا رفتن حرارت سیم ها و کابل های برقی خواهند شد.

این موضوع به خصوص در مناطق کویری گرم بسیار اهمیت پیدا می کند. این لوله ها دمای شدید آفتاب را به کل خط لوله انتقال داده و از بالا رفتن دمای نقطه ای جلوگیری می کنند.

10-کاربرد لوله پلی اتیلن در آبیاری سطحی چیست؟

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت کشاورزی به طیف وسیعی از خدمات باز می گردد. آبیاری های سطحی به شکلی از آبیاری گفته می شود که لوله بصورت صغلی در اراضی آب را بین بخش های کوچک زمین پخش می کند. از این بابت لوله های پلی اتیلنی کمک کننده هستند زیرا اتصالات این لوله ها بسیار امن و مطمئن بسته می شوند و نگرانی از بابت نشت و سقوط خط لوله معلق وجود نخواهد داشت.

مطلب قبلیمزایای نوشتن با قلم به جای تایپ: از تقویت حافظه تا افزایش خلاقیت
مطلب بعدیعملیات؛ نجات بیماران و صنعت هتلداری

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید