عملیات؛ نجات بیماران و صنعت هتلداری

رابطه دوسویه کمک هتل ها به بیماران کرونایی

هتل

جزییات طرح استفاده از هتل ها برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا چیست؟

شیوع کرونا سایه سنگین خود را بر تعداد زیادی از صنایع انداخت و آن ها را با زیان های جبران ناپذیری رو به رو کرد؛ یکی از این صنایع گردشگری بود که در بخش های مختلف دچار آسیب های شدید شد از جمله هتلداری.

در 10 ماهه گذشته که ویروس کرونا وارد ایران شده است گردشگری ایران به خوابی سنگین فرورفته و عملا بهار و تابستان که اوج رونق گردشگری است را از دست داده است و حالا که در پاییز به سر می بریم بسیاری از واحدهای صنفی وابسته به صنعت گردشگری از آژانس ها گرفته تا شرکت های هواپیمایی، تورگردانی و…. عملا یا اعلام ورشکستگی کرده اند یا اینکه با تعدیل نیروی سنگین رو به رو شده اند.

در این بین اما وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری انجمن های مرتبط با هلتداران و البته وزارت بهداشت به دنبال اجرای طرحی است تا زیان های بخشی از هتلداران را کاهش دهد. هفته گذشته مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد با همکاری وزارت بهداشت قرار است طی فراخوانی از هتل هایی که اعلام آمادگی می کنند، خواسته شود تا واحدهای اقامتی خود را برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهند.

البته در این طرح هتل ها به بیمارستان تبدیل نمی شوند بلکه برای 4 گروه مشخص مورد استفاده قرار خواهند گرفت:« اول کادر درمانی که نیاز به استراحت دارند. دوم بیماران ناقلانی که شناسایی شده اند ولی حال عمومی آن ها خوب است. سوم بیماران بهبود یافته که دیگر نیاز به بستری در بیمارستان ندارند ولی همچنان ناقل هستند و چهارم افرادی که به دلیل کوچک بودن خانه امکان پرستاری از آن ها وجود ندارد و از طرفی خطر گسترش بیماری به شکل زنجیره خانوادگی را تشدید می کنند.»

باتوجه به اینکه وزارت بهداشت و مسئولان این وزارتخانه اعلام کرده اند ظرفیت بیمارستان ها تکمیل شده و امکان ساخت بیمارستان در کوتاه مدت هم وجود ندارد به فکر استفاده از ظرفیت هتل های کشور افتاده اند. از سوی دیگر آمارهای وزارت میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری هم نشان می ‌دهد 95درصد ظرفیت هتل‌ها، مراکز اقامتی و گردشگری پس از شیوع کرونا خالی مانده است و از این رو، مدیران این مراکز با خطر ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند.

اما این طرح چگونه اجرا خواهد شد و هزینه اقامت در هتل را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران در این‌باره گفته است: «تلاش کرده‌ایم در هر استان حداقل یک هتل را برای پذیرش بیماران کرونایی آماده کنیم. تا امروز 33هتل داوطلب شده‌اند تخت‌های خود را به بیماران کرونایی اختصاص دهند. هزینه اشغال تخت‌های هتل‌ها از سوی وزارت بهداشت پرداخت می‌شود و هتلداران نباید نگرانی بابت هزینه‌ها داشته باشند.»

به گفته رئیس جامعه هتلداران،«البته هر هتلی در این طرح مشارکت داده نمی‌شود و تنها داوطلب بودن هتل‌ها و مراکز اقامتی ملاک پذیرش آنها در طرح پذیرش بیماران کرونایی نیست و وزارت بهداشت باید وضعیت بهداشتی این مراکز را تأیید کند. نمایندگان وزارت بهداشت با حضور در هتل‌ها و مراکز اقامتی که داوطلب پذیرش بیماران کرونایی هستند، استانداردها و سطح خدمات این مراکز شامل تهویه اتاق‌ها، مساحت اتاق‌ها و نیز خدمات قابل ارائه را ارزیابی و در صورت تأیید و پس از هماهنگی با دانشگاه علوم‌ پزشکی هر استان، اجازه استقرار و بستری بیماران کرونایی در هتل را صادر می‌کنند.»

به گفته او، وزارت بهداشت درخواست 33هتل برای اسکان بیماران کرونایی را داده بود و جامعه هتلداران این نیاز را تأمین کرده است: «دانشگاه علوم‌پزشکی هر استان به شکل مجزا با هتل داوطلب قرارداد 3ماهه امضا می‌کند و هر هتل براساس تفاهم با دانشگاه می‌تواند تخت‌های خود را در اختیار بیماران بگذارد. تاکنون همه هتل‌های داوطلب از مجموعه هتل‌های بخش خصوصی بوده‌اند و از هتل‌های دولتی داوطلبی وجود نداشته است.»

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلی10 کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت برای شناخت بهتر آن
مطلب بعدیسریع ترین و کندترین اینترنت موبایل در جهان+رتبه ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید