چرا داستان‌سرایی برای فروش کارآمد است؟

روش های تاز هترغیب مشتریان به خرید

داستان سرایی

انسان‌ها شیفته قصه هستند. هزاران سال است که قصه‌گویی انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده و آن‌ها را در کنار هم نگه داشته است. این قصه‌ها هستند که از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده و به کمک انسان‌ها آمده‌اند. درست خواندید قصه‌ها به انسان‌ها کمک می‌کنند، اما چطور؟

احتمالا بارها برایتان پیش آمده باشد که با شنیدن یک آهنگ قدیمی احساساتی شوید، کودکتان مجذوب داستان‌های افسانه‌ای باستانی شود یا بعد از دیدن یک ویدیو TED به سرعت آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا؟ جواب ساده است و آن چیزی نیست جز قصه. بله همه این موارد نمونه‌هایی بی‌نظیر از داستان سرایی را در خود داشته‌اند و همین داستان پردازی عالی منجر شده تا احساساتتان تحت تاثیر  قرار بگیرد، بخواهید آن را به گوش دیگران برسانید یا کودکتان از شنیدن آن‌ها لذت ببرد.

اما قصه تنها در ادبیات یافت نمی‌شود، بلکه داستان سرایی مشترک است و در تبلیغات، بازاریابی، برندینگ و به ویژه فروش کاربرد دارد. اگر درباره داستان سرایی برای فروش کنجکاو هستید، در ادامه همراه باشید.

اهمیت داستان سرایی برای فروش

داستان سرایی برای فروش راهکاری است که می‌تواند به شما کمک کند تا در بازه‌ای کوتاه‌تر و سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کنید. دلیل آن هم ساده است؛ همه ما دوست داریم درگیر داستان شخصیت‌ها، چالش‌ها و در نهایت پیروزی‌ها شویم. داستان سرایی برای فروش ارتباطات شما را با مشتریانتان انسانی‌تر و تاثیرگذارتر خواهد کرد. چرا که همان‌طور که گفتیم سالیان سال است که قصه انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده است.

برای بسیاری از افراد استوری تلینگ یا همان داستان سرایی یک استعداد ذاتی بوده است، اما داستان سرایی برای همه به این سادگی نیست. چرا که بسیاری از افراد برای داستان پردازی کردن به آموزش و البته تمرین در طول زمان نیاز دارند تا بتوانند مهارت‌های داستان سرایی خود را پروش دهند. اما پیش از آنکه مهارت‌های داستان پردازی را در خود پرورش دهید، ابتدا لازم است تا از اهمیت داستان سرایی برای فروش آگاه شوید.

داستان سرایی برای فروش یک روش علمی است

شاید فکر کنید که قصه هنر مطلق است و هیچ ارتباطی با علم ندارد، اما اینگونه نیست. چرا که علم می‌تواند نشان دهد که چرا مغز انسان با شنیدن داستان احساساتی می‌شود و می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. بر اساس تحقیقات، قصه می‌تواند هفت بخش از مغز انسان را فعال کند، در حالی که آمار و داده‌ها تنها دو بخش از مغز را درگیر می‌کند. دقیقا به همین دلیل است که داستان‌ها موثرتر از داده‌ها و آمارها به شمار می‌روند. چرا که قصه‌ها قدرتمند هستند، آنقدر قدرتمند که مغز ما در برابر آن تسلیم می‌شود.

به همین دلیل است که با شنیدن یک داستان خوب، درباره قهرمان آن کنجکاو می‌شویم، با او احساس همدلی می‌کنیم و خود را در مبارزات با او شریک می‌بینیم. بنابراین اگر می‌خواهید مخاطبان خود را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید تا پابه‌پای شما بیایند، داستان سرایی برای فروش را فراموش نکنید. چرا که داستان سرایی برای فروش می‌تواند روی مغز مشتریان شما تاثیر گذاشته و آن‌ها را به خرید کردن ترغیب کند.

داستان سرایی فرایند فروش را خلاقانه‌تر می‌کند

داستان سرایی برای فروش نه تنها به شما کمک می کند تا ارتباطی عمیق و عاطفی با مخاطبان خود برقرار کرده، بلکه به شما کمک می‌کند تا فروشی خلاقانه‌تر را هم تجربه کنید. خودتان را جای خریدار بگذارید، آیا می‌خواهید تنها فهرستی از ویژگی‌های محصول را بشنوید؟ یا اینکه دوست دارید داستانی حقیقی از تجربه یک مشتری از محصول را بخوانید؟ همه ما کنجکاو هستیم تا ببینیم که محصولات و خدمات چگونه می‌توانند به انسان‌ها کمک کنند، چه نیازی را از آن‌ها برطرف می‌کنند و چقدر موثر و کارآمد هستند؟ بدون شک پاسخ این سوالات را می‌توان در داستان‌ها پیدا کرد.

داستان سرایی برای فروش با خلق سناریو و شخصیت‌ها به شما کمک می‌کند تا محصولات یا خدمات خود را ملموس‌تر و البته خلاقانه‌تر معرفی کنید. اضافه کردن داده‌ها و آمارها به این داستان‌ها هم می‌تواند تاثیر و جذابیت داستان سرایی برای فروش را بیشتر کرده و منجر به جلب اعتماد مشتریان شود.

۵ مزیت داستان سرایی برای فروش

به‌طورکلی مزایای داستان سرایی برای فروش عبارت است از:

۱. توجه مشتریان و مخاطبان را جلب می‌کند.

۲. به افراد و گروه‌ها انگیزه می‌دهد تا کاری را انجام دهند. (فراخوان به اقدام)

۳. اعتماد و ارتباطی عمیق بین برند و مشتری ایجاد می‌کند.

۴. داده‌ها و آمار را با روشی متفاوت، جذاب و خلاقانه به گوش مخاطبان می‌رساند.

۵. می‌تواند ذهنیت‌ها و باورها را تغییر دهد و به این ترتیب در ذهن مخاطبان ماندگار شود.

عناصر و چارچوب قصه‌ها با هدف داستان سرایی برای فروش

همه داستان‌ها عناصر مشترکی دارند. اگر بتوانید این عناصر را کشف و به بهترین نحو از آن‌ها استفاده کنید، فروشتان متحول خواهد شد.

  • برای شخصیت اصلی یا قهرمان داستان دلسوزی ایجاد کنید. مخاطبان باید خود را در دل شخصیت داستان و در موقعیت او ببینند. همزاد‌پنداری به آن‌ها کمک می‌کند تا دلشان برای قهرمان بسوزد و او را همراهی کنند.
  • برای قهرمان باید محرکی ایجاد کنید تا با آن روبه‌رو شده و پس از آن در جهت تحول و تغییر گام بردارد.
  • سپس باید با تنش‌ها و درگیری‌ها مواجه شود. قهرمان داستان باید به مبارزه با این چالش‌ها برود.
  • قهرمان باید مشکلات را پشت سر بگذارد و پیروز شود. اینجا همان قسمتی است که مخاطب شما راهکارتان را خریداری می‌کند. (راهکار می‌تواند محصولات یا خدمات شما باشد.)
  • در نهایت باید از داستان پند اخلاقی را نمایش دهید. چرا که قهرمان شما سفری پر از چالش را پشت سر گذاشته، آن‌ها را کنار زده و متحول شده است.

این فرایند و قالب داستان تقریبا بین تمامی قصه‌ها مشترک است. همه داستان‌های عالی از سفر قهرمان پیروی می‌کنند. بنابراین شما هم در داستان سرایی برای فروش می‌توانید از این قالب استفاده کرده و مخاطب را با قهرمان خود همراه کنید.

چند نکته برای استفاده از داستان سرایی یا استوری تلینگ در فروش

برای استفاده از داستان سرایی در فروش لازم نیست که یک نویسنده مشهور و نابغه باشید. می‌توانید آن را تمرین کرده و از قالب‌های مشخص همچون سفر قهرمان استفاده کنید. در ادامه چند نکته برای استفاده از داستان سرایی برای فروش را به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند در استراتژی به شما کمک کند.

۱. با اصول اولیه شروع کنید.

مولفه‌های یک داستان خوب چیست؟ همان‌طور که اشاره کردیم یک داستان خوب باید شامل یک قهرمان باشد. قهرمانی که با چالش روبه‌رو شده و از آن عبور می‌کند. علاوه بر آن، بیشتر داستان‌ها دارای مقدمه، میانه و نتیجه‌گیری هم هستند. بنابراین بسیار مهم است که داستان شما مسیر راه روشن، آسان و مشخصی داشته باشد.

۲. مشخص کنید که می‌خواهید از چه ایده‌ای سخن بگویید.

از خودتان بپرسید که بعد از پایان داستان، مخاطبتان چه چیزی را دریافت خواهد کرد؟ اینکه بدانید آخر راه به دنبال چه هستید و می‌خواهید از چه ایده‌ای صحبت کنید، به شما در ایجاد یک چارچوب کامل کمک کرده و نوشتن داستان هم برایتان آسان‌تر می‌شود.

۳. توجه مخاطبان خود را جلب کنید.

داستان‌ها هم باید جذاب و هم باید آموزنده باشند. همیشه خودتان را جای شنونده بگذارید، آیا تمایلی به شنیدن این داستان خواهید داشت؟ سعی کنید از عبارت‌هایی استفاده کنید که برای همه آشنا بوده و آن را می‌شناسند. خلاصه اما مفید صحبت کنید. هدف نهایی یعنی فروش محصول را هم در داستان خود فراموش نکنید.

۴. تمرین کردن را فراموش نکنید.

شاید احمقانه به نظر برسد، اما شما باید داستان خود را با صدای بلند بخوانید تا ببینید که این داستان برای یک شنونده چقدر تاثیرگذار است. بلند خواندن داستان حتی به شما کمک می‌کند تا ایرادات و شکاف‌های داستانی خود را پیدا کنید. فراموش نکنید که بلندخوانی نوعی تمرین برای ارتقای مهارت‌های داستان سرایی برای فروش است. بنابراین آنقدر تمرین کنید تا بتوانید پیامی را از طریق داستان خود به تمامی مخاطبان انتقال دهید.

۵. شخصی‌سازی کنید.

شخصی‌سازی کردن احتمالا مهم‌ترین قسمت داستان سرایی برای فروش است که اجرای آن کمی زمانبر خواهد بود. از تجربیات خود به عنوان فروشنده، نظر مشتریان سابق و دیگر موارد استفاده کنید تا پیامتان را شخصی‌سازی شده به گوش مخاطب برسانید. به این ترتیب ارتباطی عمیق‌تر با مخاطب خود برقرار خواهید کرد.

کلام آخر

اگر به دنبال راهکاری موثر و خلاق برای افزایش فروش خود هستید، داستان سرایی را فراموش نکنید. داستان سرایی برای فروش به کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد تا ارتباطی عمیق‌تر، موثرتر و احساسی با مخاطب خود برقرار کرده و از طریق داستان پیام خود را به گوش او برسانید. به این ترتیب مخاطب با شما همراه شده و برای خرید کردن ترغیب خواهد شد

توسطهاره غنچه
منبعکانتنت‌فا
مطلب قبلیچرا پس از تزریق واکسن کرونا همچنان باید از ماسک استفاده کرد؟
مطلب بعدیپژمان نوزاد؛ کارآفرینی که از ماست‌فروشی شروع کرد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید