مخالفت نظام صنفی رایانه‌ای با تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی

 

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه کشور معتقد است: تشکیل اتحادیه جدیدی به نام اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی مشکلی از فعالان این بخش حل نخواهد کرد و این گام اشتباهی است که برداشته می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، طبق اعلام قبلی دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور امروز مقرر است، تا ساعت هایی دیگر نخستین انتخابات اتحادیه تازه تاسیس کسب و کارهای اینترنتی کشور توسط این نهاد برگزارشود.

انتخابات مذکور، هیات مدیره و بازرسان اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی را مشخص می کند.

دبیرخانه اسامی تعدادی از شرکت ها را به عنوان فعال و دارنده کسب و کارهای اینترنتی برای شرکت در این انتخابات اعلام کرده است.
برگزاری این انتخابات به دنبال تلاشی است که چندی پیش وزارت صنعت، معدن وتجارت برای راه اندازی اتحادیه کسب و کارهای مجازی به کار گرفت.

تلاش عده ای برای برگزاری این انتخابات درحالی است که رئیس سازمان نظام صنفی کشور به شدت با این انتخابات و ایجاد تشکلی جدید مخالفت کرده و معتقد است: اتحادیه مذکور نه تنها مشکلی از فعالان این عرصه حل نخواهد کرد بلکه خود به دلیل ناکارآمدی که در آینده نزدیک به آن مبتلا خواهد شد مشکلی بر مشکلات قبلی اضافه خواهد کرد.

ناصرعلی سعادت به تجربه هایی که پیش از این در ایجاد تشکل های موازی و ناکارآمد در کشور وجود داشته است اشاره کرد و گفت: چنین تشکل هایی اگر کارآیی لازم را داشتند که دیگر نیازی به تشکیل سازمانی به نام سازمان نظام صنفی رایانه ای نبود و آن تشکل ها مشکل را برطرف می کردند.

وی که روز گذشته در جمع خبرنگاران و برای تقدیر از آنان به مناسبت روز خبرنگار حاضر شده بود خاطرنشان ساخت: قانون اجازه تاسیس سازمان نظام صنفی رایانه کشور را داده است تا فعالان این بخش تشکیلاتی قانونی برای پیگیری امور خود داشته باشند و اکنون ایجاد اتحادیه ای جدید خلاف رویه قانونی است.

سعادت گفت: کسانی که دنبال مجوز زدایی هستند اکنون چگونه با دادن مجوزبرای ایجاد اتحادیه موافق هستند درحالی که کمترین زیان آن این است که فعالان این بخش از این به بعد باید برای ایجاد کسب و کار از دو نهاد موازی مجوز بگیرند.

رئیس سازمان نظام صنفی تاکید می کند که ایجاد نهادی موازی نیست که مشکل ها را حل کند بلکه همدلی و همراهی و همکاری همه فعالان بخش است که خواهد توانست موجب رفع مشکل های موجود شود.

این فعال بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور ایجاد اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی را تریبونی می داند که عده ای می خواهند از آن سواستفاده کنند.

انتخابات اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی درحالی به ساعت های برگزاری خود نزدیک می شود که پیشتر نیز سایت الکسا که یک سامانه بین المللی تعیین میزان فعالیت سایت های مجازی است برخی شرکت هایی که به عنوان کاندید معرفی شده اند را فاقد بازدید کننده و در حقیقت فعالیت معرفی کرده است.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران اسفند ماه سال گذشته درباره ادغام اتحادیه های صنفی گفت: اکنون هشت هزار و 300 اتحادیه در کشور فعالیت می کنند که بودجه سالانه آنها 60 تا 480 میلیون ریال( 6 تا 48 میلیون تومان) است که با این بودجه نمی توان اتحادیه ها را اداره کرد.

وی تاکید کرد: برای تقویت باید اتحادیه های هم عرض ادغام شوند و سال آینده با هماهنگی و کمک پیشکسوتان این کار عملیاتی می شود.

فاضلی افزود: این کار باید انجام شود زیرا هزینه آن را بنگاهها و در نهایت مصرف کننده پرداخت می کند.

درعین حال عده ای هم موافق ایجاد اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی هستند محمد کرمی یک کارشناس این بخش معتقد است:نهادها تنها شامل قوانین و مقررات، عادات فکری و آداب نیستند بلکه تشکل های دایر برآمده از کنش جمعی افراد نیز نهاد تلقی می شوند.

این تشکل ها از طریق کنترل، بسط و آزادسازی رفتار فردی و وضع بایدها و نبایدها، تنبیهات و پاداش ها، ممکن ها و ناممکن ها و بطور کلی قواعد کاری از اطمینان نداشتن و زمینه های فرصت طلبی کاسته و رفتارها را پیش بینی پذیر می کنند.

بر این اساس، ضرورت دارد تا یک سازمان، تشکل سازمان یافته یا اتحادیه کسب و کارهای نوین بعنوان متصدی این بخش از اقتصاد در نظر گرفته شود، تا همراه با گسترش شیوه های نوین تجارت الزام ها، قواعد کاری و زیرساخت های لازم را فراهم آورده و همچنین ضمن حفاظت از منافع فعالین این حوزه، هماهنگی و همصدایی را در میان آنان افزایش دهد.

اکنون مشخص نیست با وجود سازمانی به نام نظام صنفی رایانه ای کشور ایجاد اتحادیه ای موازی کاری صحیح است یا هدر دادن منابع این در آینده مشخص خواهد شد.

منبعایرنا
مطلب قبلیفرش قرمز بازار سرمایه برای ایده‌های نو
مطلب بعدیایرانیان بیش از 11 میلیارد دلار برای سفرهای خارجی خرج کردند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید