لباس بورس در زمستان چه رنگی است؟

بورس

مقایسه بازده بازار‌ها در آذر‌ماه تأیید می ‌کند که بخش عمده نقدینگی در این‌ ماه وارد بازار سهام شده؛ زیرا در این مدت بازده بازار سهام، تحت ‌تأثیر ورود نقدینگی جدید با افزایش مواجه شده است.

اگر چه كه به صورت كلی آمارها نشان می ‌دهد که جریان ورود پول به بورس در آذر‌ماه تقویت شده است اما حالا سوال اصلی سرمایه گذاران این است كه بورس تا پایان سال و در روزهای سرد زمستان چه روندی را طی خواهد كرد؟ آیا بورس لباس سبز برتن خواهد كرد یا رنگ قرمز در انتظارش است؟

مطابق گزارش های سازمان بورس ارزش کل معاملات در آذر با 182درصد رشد به 337هزار میلیارد تومان رسیده است. به گزارش همشهری، باتوجه به ركود بازار مسكن، ارز، طلا و كاهش قیمت خودرو در آذرماه سرمایه های سرگردان در ماه گذشته و بعد از اعلام نتایج انتخابات آمریكا به سمت بازار سرمایه و تالار بورس تغییر مسیر داده است.

البته بازار سرمایه در ماه گذشته روزهای نزولی هم داشت و ریزش هایی را شاهد بود ولی به صورت كلی روند بازار در ماه گذشته مثبت بوده است. حجم معاملات بورس تهران در آذر‌ماه امسال به یکباره 218هزار میلیارد تومان افزایش یافته و از 119هزار میلیارد تومان به 337هزار و260میلیارد تومان رسیده است.

دراین مدت همچنین با ورود دوباره سهامداران به بازار تعداد معاملات انجام شده به‌ طور محسوسی افزایش یافته و با 220درصد افزایش به عدد شگفت انگیز 45میلیون معامله در طول یک‌ ماه رسیده است که رکورد تازه‌ای در معاملات بورس محسوب می ‌شود. در آذر‌ماه امسال 31میلیون معامله بیشتر از ‌ماه قبل انجام شده که در تاریخ بورس بی ‌سابقه است.

مقایسه بازده بازار‌ها در آذر‌ماه تأیید می ‌کند که بخش عمده نقدینگی در این‌ ماه وارد بازار سهام شده؛ زیرا در این مدت بازده بازار سهام، تحت ‌تأثیر ورود نقدینگی جدید با افزایش مواجه شده است. در این مدت شاخص کل بورس تهران نزدیک به 94هزار واحد رشد کرده و از یک‌ میلیون ‌و345 هزار واحد به یک ‌میلیون ‌و439 هزار واحد در پایان آذر‌ماه رسیده است؛ البته در این ماه شاخص كل حدود یك هفته با ریزش شدید مواجه شد و حتی به مرز یك میلیون و 200 هزار واحد هم رسید ولی باز رشد كرد تا در نهایت روی عدد یك میلیون 439 هزار واحد ایستاد.

به اعتقاد كارشناسان وضعیت رشد در شركت هایی كه وضعیت بنیادی خوبی دارند ادامه خواهد داشت و نگاه به آینده بورس خوشبینانه است

این اعداد به معنی آن است كه سهامداران توانسته‌اند در آذر‌ماه به ‌طور متوسط 7درصد بازده در بورس را به دست بیاورند؛ درحالی‌که در این مدت عمده سرمایه‌ گذارانی که طلا و ارز خریده‌اند با زیان مواجه شده‌اند. قیمت هر سکه طلا در آذر‌ماه با دست‌کم 2.5درصد نزول از 12میلیون‌ و200هزا تومان به 11میلیون‌ و900هزار تومان رسیده و قیمت هر دلار آمریکا هم بدون هیچ رشدی صرفا در کانال 25هزار تومان در نوسان بود.

اما با همه این ها الان سوال اصلی این است كه بورس آیا به این روند تا پایان سال ادامه خواهد داد؟ یا اینكه جهت شاخص ها تغییر می كند و با ریزش رو به رو خواهد شد؟ بورس دو روز گذشته و شروع زمستان را با نگاه مثبت پیش برد و این روند به اعتقاد كارشناسان البته با شیبی آرام در ماه های آینده ادامه خواهد داشت.

به اعتقاد كارشناسان وضعیت رشد در شركت هایی كه وضعیت بنیادی خوبی دارند ادامه خواهد داشت و نگاه به آینده بورس خوشبینانه است. بورس در این مدت بیشترین بازدهی را در بین بازارهای مختلف داشته و این روند در سه ماه باقی مانده تا پایان سال ادامه خواهد داشت زیرا بازار سرمایه در خصوص تحولات بین‌المللی و بازگشت آمریكا به برجام باتوجه به انتخابات در آمریكا نگاه مثبتی دارد.

از طرف دیگر نشانه‌هایی از رشد در اقتصاد ایران به چشم می‌خورد و همین امیدواری را برای بهبود وضعیت بورس بیشتر کرده است. درباره بازگشت آمریکا به برجام می توان به افزایش تولید و صادرات نفت، تسهیل در مبادلات ارزی و افزایش فروش شرکت‌های صادرات محور و در نتیجه بهبود وضعیت صنایع، به خصوص صنایع مادر كه حضوری فعال در بورس دارند، امید داشت و این یعنی رشد بازار سرمایه در ماه های آینده.

مطلب قبلی2020؛ سالی بی‌سابقه در تاریخ معاصر
مطلب بعدیکامیون هوشمند بدون راننده بار شما را حمل می‌کند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید