کامیون هوشمند بدون راننده بار شما را حمل می‌کند

کامیون هوشمند
دنیای امروز ما، دنیای ماشین‌ها و وسایل حمل‌ونقل است. اما تصور کنید، قرار است روزی بیاید که در آن ماشین‌ها بدون راننده، خودشان به جلو می‌رانند و در خیابان‌ها حرکت می‌کنند. به ‏زودی، خیابان‌ها پر می‌شوند از ماشین‌هایی که راننده ندارند. باور نمی‌کنید؟ این گزارش را بخوانید.

 به لطف برنامه تلویزیونی «تخت­گاز»، که حالا در سراسر دنیا یک برنامه کاملا شناخته‌شده است، مرکز هوایی دانسفولد در انگلیس به یک پیست فوق­ العاده برای آزمایش ماشین­ها تبدیل شده است. اما اخیرا، به جای تست ماشین­هایی با سرعت بسیار بالا و به کمک رانندگانی ناشناس، یک ماشین باری با سرعت هشتاد کیلومتر و بدون راننده در این پیست آزمایش شد.

پاد، نامی که بر این کامیون گذاشته‌اند، توسط شرکت سوئدی اینراید طراحی و تولید شده‌است. آقای فلک، مدیرعامل این مجموعه که پیش از این سرمهندس ولوو بوده، باور دارد که در حال حاضر تکنولوژی به مرحله ­ای رسیده که بتوانیم ماشین­های هوشمند طراحی و تولید کنیم: ماشین­هایی که بی‌نیاز به راننده مسیر خود را می‏ یابند. در حال حاضر این ماشین­ها به تدریج در حال ورود به بازار هستند و در مسیرهایی مانند مسیر انبار، مسیر جنگل تا چوب­تراشی­ها و حتی ارسال خواروبار برای سوپرمارکت­ها فعالیت می­ کنند.

ماشین پاد از همان تکنولوژی استفاده می­ کند که در رادارها استفاده می ­شود و کمپانی­های رقیب هم به کار می‏برند: موقعیت­ یابی ماهواره­ای. اما تفاوت این ماشین در نحوه پاسخ به سولات حقوقی است که استفاده از یک ماشین هوشمند با خود به همراه می ­آورد. در حال حاضر استراتژی پاد این است تا از مسیرهایی که ممکن است مشکل ­زا باشند پرهیز کند. این ماشین تنها در مسیرهای محدود و از پیش تعیین شده که در آن تمام احتمالات در نظر گرفته شده، رفت­ وآمد می ­کند. این کاربرد بسیار شبیه به کاربرد ربات­هایی است که درحال حاضر در انبار شرکت­های بزرگی مانند آمازون وظیفه حمل محموله­ ها را بر عهده دارند. اما تفاوت در این است که این ماشین می­تواند بیش از پانزده تن بار را حمل کند.

ماشین‌هایی بدون راننده

اما تفاوت مهم دیگر پاد با شرکت­های رقیب در تعریف خودران بودن این ماشین­ها است. بسیاری از کمپانی ­ها، این خودران بودن را به حذف کامل انسان از چرخه تصمیم ­گیری تعبیر می­ کنند. بعضی­ ها هم نقش مشارکتی را برای انسان در نظر می­ گیرند. برای مثال در شرایط ترافیک راننده می­تواند کنترل ماشین را به دست گرفته و خود آن­ را هدایت کند. اما پاد راه سومی را انتخاب کرده است. در این مسیر، راننده و یا هدایت­ کننده، در تمام فرایند و خصوصا در مواقع حساس دخیل است اما تنها به کمک کنترل از راه دور.

اما این ایده به خودی خود چندان نوآورانه نیست. در حال حاضر تمام پهپادها به همین روش کنترل می‏ شوند. اما آقای فلک ایده جالبی دارد: کنترل چندین ماشین از راه دور تنها به کمک یک راننده. این عدد در حاضر دو پاد است اما کمپانی در حال تلاش است تا آن را به ده برساند.

اما اینکه این بازتعریف و خلاقیت در زمینه هدایت ماشین، در مسیرهای عمومی و در مقابله با مسئولیت ­های قانونی موجود چگونه عمل می­ کند هنوز روشن نیست. برای نمونه در صورتی که یکی از این پادها در مسیر عمومی خسارت جانی و یا مالی به بار آورد، مسئولیت آن با چه کسی خواهد بود؟ آیا یک انسان توانایی هدایت چند ماشین را در یک مسیر خطرناک خواهد داشت؟

پاسخ به این سوال­ها تا حدود زیادی به این بسته است که راننده از راه دور ما به چه میزان نیاز است تا در هدایت ماشین دخالت کند. در صورتی که این میزان رقم پایینی باشد، طبیعتا هدایت چندین ماشین توسط یک راننده قابل پذیرش است. این امر تا حدود زیادی مشابه هدایت پهپادهایی است که همین حالا هم در بازار به فروش می­ رسند. در حالی­که در روزهای نخست هدایت چنین پرنده ­هایی در خارج از محدوده دید هدایت­ کننده ممنوع بود، امروزه با توجه با تثبیت ایمنی پرواز این پهپادها چنین امری بدیهی شده است. همین حالا هم خیلی از کمپانی­ها در هدایت چندین پهپاد تنها به کمک یک نفر و آن­هم از راه دور هستند. پس در صورتی که ایمنی این وسایل را بتوان تایید نمود، می ­توان امیدوار بود که روزی تعداد بالایی ازین کامیون­ها در مسیرهای پرتردد و به کمک راننده ­هایی که در دفتری نشسته ­اند هدایت شوند.

با آزمایش موفقیت ­آمیز ماشین­های پاد در مسیرهای اختصاصی و از پیش تعیین شده، حالا آقای فلک در حال برنامه ­ریزی برای ورود به جاده­ ها و اتوبان­ها است. طبق برنامه­ های شرکت و در صورتی که همه­ چیز طبق برنامه به پیش برود، این محصول در سال 2023 روانه بازارها خواهد شد. اما تغییراتی برای هماهنگ شدن این کامیون­های هوشمند نیاز است. در حالی­که نسخه ­های محدود به مناطق از پیش­ تعیین شده دارای محدودیت سرعت سی مایل در ساعت هستند، نسخه ­های جدید آن سرعت بالاتری را تجربه خواهند.

مضاف بر این سنسور­های بسیار قدرتمندتری بر روی این پادها نصب خواهد شد تا بتوان در مسیرهای بسیار دورتر، این کامیون­ها را هدایت کرد. در صورتی که چنین ماشین­هایی روانه بازار شوند بی ­شک تحول عظیمی در صنعت حمل­و­نقل اتفاق خواهد افتاد. این پیشرفت تکنولوژی هزینه حمل و قیمت نهایی محصول را متاثر خواهد در حالی که راننده­ها با نشستن در دفتر کار خود هزینه ­های جانی کمتری را متقبل می­ شوند.

توسطاکونومیست/ آینده نگر
منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیلباس بورس در زمستان چه رنگی است؟
مطلب بعدیقانونی بیت کوین استخراج کنید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید