لایو اینستاگرامی جهرمی: از موانع ورود استارتاپ‌ها به بورس تا فیلترینگ تلگرام

جهرمی

وزیر ارتباطات با حضور در یک لایو اینستاگرامی به سوالات مخاطبان پاسخ داد. او در بین صحبت‌های خود درباره موضوع بورس و استارتاپ‌ها، چرایی عدم وجود یونیکورن در کشور، انحصارگرایی در اکوسیستم استارتاپی و فیلترینگ تلگرام، کیفیت اینترنت و دیگر موارد مرتبط با دنیای فناوری صحبت کرد.

از دیدگاه وزیر ارتباطات برخی دستگاه‌های حاکمیت از بزرگ شدن اقتصاد استارتاپ‌ها که به حاکمیت وابستگی ندارند واهمه دارند و او تلاش کرده تا راه ورود استارتاپ‌ها به بورس فراهم شود.

موضوع حاکمیت و ورود استارتاپ‌ها به بورس

«محمد جواد آذری جهرمی» شب گذشته در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی به سوالات مردم پاسخ داد. او به مشکلات ورود استارتاپ‌ها به بورس اشاره کرد و اذعان داشت که در حال حاضر برخی مجموعه‌ها وارد بورس شدند و همچنان رایزنی برای ورود دیگر تیم‌ها به بورس وجود دارد.

به گفته وزیر ارتباطات، برخی دستگاه‌ها در مقابل بزرگ شدن اقتصاد شرکت‌های استارتاپی که به حکومت وابسته نیستند مقاومت دارند و از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در کشور می‌ترسند. او باور دارد این رویکرد از سالها پیش در ایران وجود داشته و در کنار آن نگرانی‌های دیگری همچون سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور نیز در برخی افراد وجود دارد: «تحلیل نگاه آنها در مورد خطر سرمایه‌گذاری خارجی در ایران موضوع پیچیده‌ای است که نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر دقیقی کنم. فقط می‌دانم که این نگرش مانع رشد بازار ایران در دنیا است.»

جهرمی ورود استارتاپ‌ها به بورس و تحول اقتصادی آنها را به نفع حاکمیت و مردم می‌داند و باور دارد باید مقاومتی که در برابر آن وجود دارد را شکست. او با بیان این که حاکمیت دوست دارد فرمان اقتصاد به دست خودش باشد چرا که به این شیوه اعتماد کامل دارد، تصریح کرد: «دولت با دو مقوله مدیریت از طریق سهام‌داری و قانون‌گذاری آشنا نیست و حتما باید فرمان دست خودش باشد چرا که در  این شرایط قدرت بیشتری به دست می‌آورد. در کشورهای دیگر دولت صرفا قانونگذار و ناظر است. دولت باید یاد بگیرد در حوزه استارتاپی مقررات گذار باشد.»

«کسی که می‌خواهد بزرگ باشد طبیعتا باید به جایی وصل باشد»

براساس اظهارت او ترس از داشتن سرمایه‌دار بزرگ در کشور که یک بحث سنتی در نظام حکومتی ایرانی بوده، در نهایت سبب شده تا چرخه ورود شرکت‌های استارت‌آپی به بازار سرمایه با آن سرعتی که لازم است نچرخد. او در این زمینه گفت: «کسی که می‌خواهد بزرگ باشد طبیعتا باید به جایی وصل باشد.»

جهرمی همچنین به موضوع لزوم یک رگولاتوری واحد برای پیشرفت اقتصاد دیجیتال در کشور اشاره کرد؛ پیشنهادی که از سمت وزارت ارتباطات مطرح شده و آنطور که جهرمی می‌گوید دیگر وزارتخانه‌های دولت به شدت با آن مخالفت کردند.

«نرخ ارز باعث شد در ایران یونیکورن نداشته باشیم»

جهرمی در ابتدای دوره وزارت خود عنوان کرده بود که یکی از دستاوردهای او در پایان این دوره ۴ ساله، داشتن ۴ یا ۵ یونیکورن یا شرکت میلیارد دلاری در حوزه فناوری خواهد بود. او درباره چرایی تحقق این وعده آن را به وضعیت نرخ ارز کشور مرتبط دانست.

به گفته محمدجواد آذری جهرمی، اگر نرخ ارز در کشور دچار چالش‌های اخیر و نوسانات متعدد نمی‌شد و می‌توانست ثابت باشد، حالا کشور ۵ یونیکورن داشت: «نوسانات نرخ ارز در چند سال اخیر چالش اصلی اکوسیستم استارت‌آپی کشور شد. در واقع نوسانات نرخ ارز باعث از بین رفتن ارزش شرکت‌های استارتاپی در ابعاد جهانی شد.»

شکست انحصار ارزش افزوده

وزیر ارتباطات در بخش دیگر صحبت‌های خود در این برنامه زنده به وجود انحصار در اکوسیستم استارتاپی کشور اشاره کرد. موضوعی که از دیدگاه او بیشتر باعث می‌شود تا مساله رگولاتور پررنگ شود.

به گفته جهرمی بسیاری از تیم‌ها به اپراتورها نیاز داشتند و هرکس با آنها نزدیک‌تر بود رشد می‌کرد: «این مدل کسب و کار دچار آفتی به نام ارزش افزوده شده. تا یک سال قبل ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان گردش ارزش افزوده بود که امسال این عدد با فعالیت‌هایی که انجام شد به ۴ میلیارد تومان رسیده و می‌توان گفت از بین رفته است. هیچ وزیری اقتصاد به این بزرگی را ناپدید نمی‌کند. این کار را کردیم که انحصار را از بین ببریم. خیلی‌ها از دست من ناراحت شدند و بد و بیراه گفتند، اما این رانت بود و باید از بین می‌رفت.»

انحلال قرارداد توسکا

وزیر ارتباطات باور دارد در بخش تبلیغات در کشور هم انحصار وجود داشته و این انحصار را آنقدر بزرگ دانست که صدا و سیما را نیز درگیر کرد. او با اشاره به صحبتی که رییس صدا و سیما درباره سو کردن توسکا از آنها کرده بود می‌گوید که با پیگیری‌های انجام شده آن قرارداد بزرگ نیز منحل شده است: «من بابت آن باید باید حالا حالاها هزینه بپردازم. جمع کردن این اقتصاد ناسالم جدیت می‌خواست.»

حمایت باید از همه تیم‌ها باشد نه فقط دانش بنیان‌ها

جهرمی در ادامه به مشکلات تامین منابع مالی و رانت در این بخش اشاره کرد و توضیح داد: «خود دانش‌بنیان‌ها یک نوع رانت رسمی است که دولت به این شرکت‌ها ارائه می‌کند. یعنی امکانات برای گروهی خاص بود. اکوسیستم به لوکوموتیو احتیاج دارد؛ اما شرکت‌های خرد و کف بازار هم نیاز به حمایت دارند. بنابراین طرح نوآفرین را برای ایجاد عدالت در این حوزه ایجاد کردیم. البته این کار را می‌توان به توزیع عادلانه رانت هم تعبیر کرد؛ چرا که همین حمایت هم نوعی رانت است که از سمت دولت ارائه می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند بزرگ شوند.»

جهرمی می‌گوید همانطور که با جمع کردن ارزش افزوده تلاش کرده تا انحصار در این بخش را از بین ببرد، از سمت دیگر هم سعی کرده با سیاست‌هایی مانند راه‌اندازی صندوق نوآفرین جلوی رانت‌ها در این فضا را بگیرد.

کیفیت اینترنت ثابت و موبایل

آذری جهرمی در مورد گلایه‌هایی که درباره کیفیت اینترنت مطرح است، گفت: «شهروندان زمانی که در کیفیت اینترنت مشکل لحظه‌ای دارند یا فیلترشکن‌شان کار نمی‌کند، به جهرمی که دم دست‌شان است، انتقاد می‌کنند، از نظر من اشکالی هم ندارد. اما شاخص کیفی اینترنت در شبکه را به صورت آنلاین رصد و پایش می‌کنیم و مشکل عمومی در شبکه وجود ندارد، اما منکر قطعی‌های مقطعی نیستیم.»

جهرمی اذعان دارد که زیرساخت توسعه اینترنت خانگی در کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد اما از آنسو می‌گوید زیرساخت موبایلی بسیار خوبی در کشور درست شده است:‌ «بار عدم کیفیت شبکه ثابت به به شبکه موبایل سر ریز می‌شود و به همین دلیل مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مشکل اصلی کیفیت اینترنت ثابت انحصار مخابرات است که با ارسال لایحه دو فوریتی در مجلس آن را حل خواهیم کرد.»

«نمی‌دانم چرا تلگرام باید هنوز فیلتر باشد»

وزیر ارتباطات همچنین درباره فیلترینگ در فضای مجازی و خصوصا تلگرام گفت: «امروز تلگرام که در ایران فیلتر است و من نمی‌دانم چرا باید هنوز فیلتر باشد، برای مدتی از دسترس خارج شد اما همه شروع کردند به انتقاد از وزیر ارتباطات. اظهارنظر من درباره رفع فیلتر تلگرام از ابتدا شفاف بود و البته هزینه‌های زیادی برای من داشت. واقعیت این است که حیطه مسئولیت وزیر عمل به قانون است. امروز حضور یک نوجوان در لایو اینستاگرامی و صحبت‌های نامناسب و  دردآور او در فضای مجازی منتشر شده است. همه به وزیر ارتباطات فحش می‌دهند، اما مگر وزیر ارتباطات مسئول تربیت فرزندان یا فیلتر و رفع فیلتر است؟ وزیر ارتباطات مسئول وصل کردن است. مشکلات بخش‌های دیگر را باید از مسئولان مربوطه مطالبه کنیم. رفع فیلتر تلگرام مربوط به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه است. موقع رای اعتماد در مجلس گفتم زمانی برقراری ارتباطات یک تهدید در دیدگاه امنیتی بود و امروز قطع آن تهدید امنیتی است و بحران ایجاد می‌کند. این تغییر پارادایم است. در این سال‌ها چند انگاره عوض شده است که باید آن را بپذیریم.»

مشکل اینترنت روستاها

او در واکنش به این که برخی دانش‌آموزان برای پیدا کردن آنتن مناسب مجبور هستند از کوه و دره بالا بروند یا مسافت زیادی را طی کنند گفت: «زمانی که نمی‌توانم خواسته مردم را تامین کنم خجالت می‌کشم. برخی از مشکلات صرفا با پول مشکلات حل نمی‌شود، باید در کنار آن عقل هم داشت. برنامه ششم توسعه تکلیف کرده است که روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شوند و بودجه در نظر گرفته شده متناسب با همین کار است. زمانی که من وزیر شدم ۴ هزار روستا به اینترنت متصل بودند. کار اتصال روستاها را که آغاز کردیم صدای اعتراض دیگران بلند شد که چرا اینترنت به روستا می‌برید؟ اما الان می‌گویند چرا ۹۵ درصد روستاها اینترنت دارند، چرا۱۰۰ درصد نیست.»

به گفته جهرمی هم‌اکنون کل کشور وضعیت مطلوب دارد جزو چند شهر و روستای کوچک. او وعده داده که در اول دی ماه سال جاری در استان سیستان و بلوچستان مستقر خواهد شد تا کار اتصال روستاها را تمام کنند: «عقب‌ماندگی در این استان زیاد است و باید مشکل را میدانی حل کنیم.»

توسطآرش پارساپور
منبعدیجیاتو
مطلب قبلیچالش بی‌پایان پلتفرم‌های خرید و فروش اینترنتی
مطلب بعدیرونمایی از ربات خودکار ال‌جی برای ضدعفونی با نور ماوراءبنفش با کاربردهای تجاری متنوع

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید