قانونی بیت کوین استخراج کنید

فعالیت ماینرها و واردات دستگاه های ماینینگ آزاد شد

ماینر

ایران تا چند ماه پیش به عنوان بهشت ماینرها در جهان شناخته می شد و حتی اخباری از سرمایه گذاری های خارجی در این صنعت و راه اندازی مزارع بزرگ ماینینگ منتشر می شد؛ موضوعی که دلیل اصلی و ریشه ای آن به ارزان بودن انرژی برق بازمی گشت.

بعد از حدود دو سال کشمکش در نهایت فعالیت ماینرها در کشور آزاد شد و از امروز فعالان حوزه ماینینگ با ثبت دستگاه های خود در سامانه بهین‌یاب، می توانند فعالیت خود را به صورت قانونی آغاز کنند. سامانه «بهین‌یاب» از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده است و مالکان دستگاه های ماینر بعد از ثبت دستگاه خود در سامانه می توانند فعالیت قانونی داشته باشند. علاوه بر این افرادی که قصد واردات دستگاه های ماینر را دارند بعد از ثبت این دستگاه ها در سامانه بهین یاب می توانند عوارض گمرکی را پرداخت و دستگاه را به صورت قانونی وارد کشور کنند؛ پیش از این هرگونه واردات و خرید و فروش دستگاه های ماینر و فعالیت های آن ها غیرقانونی و زیرزمینی بود.

از حدود سال پیش، ماینرها درگیر این موضوع بودند تا اینکه حدود 5‌ماه پیش مصوبه هیأت دولت در این زمینه ابلاغ و با راه اندازی سامانه بهین یاب تاریخ 6 دی ماه به عنوان زمان ثبت دستگاه های ماینر اعلام شد.

به گفته علوی نایب‌رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه ای کشور تا پیش از این و باتوجه به غیرقانونی بودن واردات دستگاه های ماینر و فعالیت آن ها؛ حدود 2هزار پرونده تعزیراتی برای فعالان این حوزه تشکیل شده بود. به اعتقاد فعالان این حوزه با اجرای قوانین جدید، مشکل این پرونده‌ها هم رفع خواهد شد و جوانان و صنعتگرانی که درگیر چنین مشکلاتی شده بودند، امیدوار می‌شوند و فعالیت رمزارزها آن هم در شرایط تحریم های شدید اقتصادی گسترش پیدا خواهد کرد.

بسیاری از فعالان این حوزه که در ماه های گذشته با مشکل رو به رو شده اند امیدوارند با اجرای قانون جدید دستگاه‌های توقیف شده رفع توقیف و پرونده‌های تشکیل شده، مختومه شوند. در حال حاضر در سامانه وزارت صنعت،معدن و تجارت؛ زیر مجموعه ای برای «صدور جواز تاسیس رمزارز» فعال شده است و افراد متقاضی می توانند به صورت اینترنتی فرم های لازم را پر و درخواست خود را برای دریافت مجوز ثبت کنند.

مشکل برق همچنان باقی است

ایران تا چند ماه پیش به عنوان بهشت ماینرها در جهان شناخته می شد و حتی اخباری از سرمایه گذاری های خارجی در این صنعت و راه اندازی مزارع بزرگ ماینینگ منتشر می شد؛ موضوعی که دلیل اصلی و ریشه ای آن به ارزان بودن انرژی برق بازمی گشت. ایران جزو کشورهایی است که ارزان ترین برق را در جهان در اختیار مشترکان قرار می دهد و همین موضوع باعث شده بود که به صورت غیرقانونی مزارع بسیار زیاد ماینینگ راه اندازی شود و هزاران کاربر در فضاهای مختلف اقدام به استخراج رمزارز کنند تا اینکه با تصویب قانونی از سوی هیات دولت همه چیز عوض شد.

روز 13 مرداد 1398 دولت در مصوبه ای نرخ حامل های انرژی برای این صنعت را نرخ متوسط صادراتی در نظر گرفت و عملا با این اتفاق هزینه رمزارزها چندین برابر و حاشیه سود آن برای سرمایه گذاری به شدت پایین آمد. اتفاقی که باعث شده حتی قانونی شدن فعالیت های ماینرها برای سرمایه گذاران آن همچون گذشته دیگر مقرون به صرفه نباشد.

علوی نایب‌رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی یارانه ای کشور گفته است:« باتوجه به آزادشدن واردات دستگاه های ماینر و فعالیت افراد در این حوزه، اگر در نرخ‌ گذاری حامل‌های انرژی تغییری صورت بگیرد، ما می‌توانیم شاهد جهش تولید در صنعت استخراج باشیم. البته این موضوع از سوی کمیته رفع موانع تولید و معاون اول ریاست‌جمهوری در حال پیگیری است.»

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیکامیون هوشمند بدون راننده بار شما را حمل می‌کند
مطلب بعدیمنافع و مضار واکسن‌های فایزر و مدرنا

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید